Cultuurpodium Online

CultuurpodiumOnline is een online magazine over podiumkunsten binnen en buiten de muren van theaters en concertzalen. We schrijven over alles wat er op de podia te doen is op het gebied van theater, muziek, dans, musical, jazz, opera, festivals, klassieke muziek en nog veel meer.
In de rubriek Even voorstellen maakt u kennis met een aantal van onze medewerkers.

In ons tag overzicht
is te zien welke onderwerpen u op onze site kunt vinden.

Accreditatie namens CultuurpodiumOnline wordt alleen aangevraagd door de coördinatoren wiens naam vermeld wordt in het colofon. Krijgt u accreditatieaanvragen binnen van anderen namens CultuurpodiumOnline, checkt u dan aub even via het algemene mailadres of dat wel klopt.

Specials

Festival aan de Werf
Holland Festival
Artikelen over Oerol Impressies van Oerol
Geluiden van Oerol
Onze speciale Oerolpagina
De Parade
Lowlands

Onderwerpen

Actie
Algemeen
Cabaret
CD en DVD
Circus en show
Dans
Festival
Jazz
Jeugd
Klassieke muziek
Locatietheater
Multimedia
Musical
Muziek
Nieuws
Opera en operette
Pop en rock
Straattheater
Toneel
Verwacht
Wereldmuziek

Cultuur op TV

Opium
Vrije Geluiden

Alle bloggers

Blog Aart Schutte
Blog Cornee Hordijk
Blog David Geysen
Blog Dorien Haan
Blog Hanneke en Jonas
Blog Joel de Tombe
Blog Karin Lambrechtsen
Blog Marijcke Voorsluijs
Blog Marina Kaptijn
Blog Marle en Clara
Blog Michael Varenkamp
Blog Moniek Poerstamper
Blog Noortje Herlaar
Blog Rembrandt Frerichs
Blog Suzan Seegers
Blog Tamara Schoppert
Blog Thomas Cammaert
Blog Tom Beek
Blog Ton van der Meer
Blog Willliam Spaaij
Blog Yonga Sun

Archieven

Sep 2014 Jun 2014 Jun 2013 Aug 2011 Jul 2011 Jun 2011 Mei 2011 Jun 2010 Mei 2010 Dec 2009 Nov 2009 Okt 2009 Sep 2009 Aug 2009 Jul 2009 Jun 2009 Mei 2009 Apr 2009 Nov 2008 Jun 2008 Apr 2008 Mrt 2008 Feb 2008 Jan 2008 Dec 2007 Nov 2007


Prikbord

Hier op het prikbord kan een flyer van uw voorstelling komen te staan.

Op ons prikbord in de rechterkolom van de voorpagina hebben we plaats voor de flyers van een beperkt aantal voorstellingen en concerten. Wilt u ook een flyer op ons prikbord plaatsen? Stuur uw beeldmateriaal en eventueel ander persmateriaal naar ons algemene mailadres en als (of zodra) er plaats is zullen we uw flyer op het prikbord zetten.

These icons link to social bookmarking sites where readers can share and discover new web pages.
  • Del.icio.us
  • Digg
  • Google
  • Technorati
  • eKudos
  • Facebook
  • Blogmarks
  • Furl
  • Live
  • NuJIJ
  • Slashdot

Onderwerp: LOCATIETHEATER, OEROL

22 Juni 2016

Crashtest geslaagd!

Ik zie spoken Ik zie spoken Ik zie spoken
Door Youetta Visser met foto's van Mieke Kreunen 

Bizar. Na tien dagen en bijna 25 theater- en dansvoorstellingen, bezoeken we Crashtest Ibsen ‘Ik zie Spoken’ van Moeremans&Sons, in samenwerking met NNT. Het derde deel uit een Ibsen trilogie, waarin het gezelschap onomwonden het theater ter discussie stelt. Ibsen is een groot theaterschrijver, maar ook een moraalridder en nogal ouderwets. Hij schreef het stuk 135 jaar geleden. De spelers proberen tijdens het spelen aan het stuk te ontsnappen en zo Ibsen te laten crashen. Dat levert in het bos van Formerum een ingewikkeld spel op, van personages die het verhaal trachten bij te stellen en ondertussen ook commentaar leveren op hun personage, maar die tegelijkertijd vastzitten aan hun tekst. Zo probeert mevrouw Alving ditmaal het weeshuis te verzekeren, zodat de brand die verderop in het stuk zal losbreken minder vergaande gevolgen zal hebben. Andere personages trachten de nieuwe techniek van de 20ste eeuw in het stuk te importeren. Een dating app, een squad, zo kan het toch ook?

Ik zie spoken Ik zie spoken Ik zie spoken

Vooral de leading lady Eva van Gessel is goed op dreef. Heen en weer gesleurd kan ze soms geen hele zin meer uit haar mond krijgen. Timing perfect. Wanhoop zo voelbaar dat de toeschouwers niet anders kunnen dan hun toevlucht nemen tot lachen. Ook andere personages zien af. Haar aan syfilis lijdende zoon Matthijs IJgosse vraagt zich af: 135 jaar incest, is het dan nooit genoeg?, als blijkt dat hij weer, net zoals altijd in deze theatervoorstelling, op zijn halfzus valt. Een verveelde, seksueel ontluikende jonge vrouw, zeer aanstekelijk gespeeld door Rosa van Leeuwen die hard meezingt met haar Ipad: ‘Papa ou t'es?’, Papaoutai, van Stromae. De dominee is het na al die jaren ook spuugzat om iedereen in het gareel te houden. Om de crashtest nog succesvoller te maken dragen alle spelers hun tekst zeer gedragen op. De vader van de halfzus, Louis van der Waal, voert dat zelfs zover door dat hij totaal afstandelijk tot een personage verwordt. Soms is het stuk daardoor wat taai, maar dat is dan wel functioneel. Ten slotte voegt Moeremans&Sons nog een fijn theatraal effect toe: het vuur doet zijn intrede. Een allegorisch element, kennen we dat niet meer? De voorstelling stelt zo feilloos theater en zijn klassiekers aan de kaak. En het roept op om minder het script te volgen en meer risicovol te leven. Zeer verfrissend, ook in het derde deel.  

Kill your character Kill your character Kill your character

Het blijft niet bij deze avondvoorstelling. De volgende ochtend gaat het nog verder, met het drie jaar oude eindexamenstuk van de toneelschool Arnhem: 'Kill your Character'. Hierin drie elementen: een repetitie van polderende theaterspelers met een eeuwig weifelende regisseur, het ontwrichte gezin dat zij spelen en het gezin zelf dat op een gegeven moment langskomt om te klagen: mogen wij ook een gewoon leven? Doordat de echte familie door andere acteurs wordt gespeeld dan het repeterende theatergezelschap is makkelijker te volgen welke vragen ter tafel komen. Er valt daardoor ook iets meer te lachen. In de repetitie vragen de spelers zich staand rondom het publiek vrijuit af hoe zij het beste een vroeg overleden kind kunnen introduceren in het verhaal. “Projecteren op een scherm? Nee! Niet te terughoudend, het publiek wil radicaal!” We willen iets meemaken, toch?

Kill your character Kill your character Kill your character

Het echte gezin wil ook wel eens een normaal leven. De getormenteerde dochter vindt haar outfit leuk, maar snakt naar een vrolijke dag in haar leven. Haar autistische zus weigert nog langer in de rolstoel te zitten, alleen voor het theatraal effect. Ze stellen de toeschouwers rechtstreeks de vraag waarom wij altijd willen kijken naar van die extreme gezinnen? Ook hier grootse theatrale gebaren. Een metershoge zak hangt dreigend boven de hoofden van de spelers, totdat die aan het einde zijn inhoud prijsgeeft. Tussentijds loopt het hoog op. Totdat de regisseur uiteindelijk met een lange monoloog het geheel overziet en het gezin bevrijdt van zijn rol. Gezang!

Een erg boeiende voorstelling van Moeremans&sons, die het theater tracht te bevrijden. Vanaf nu zal ik waarschijnlijk niet meer met dezelfde ogen naar een theatervoorstelling kijken. Dank jullie wel.

Moeremans&Sons | Oerol


Gebruikte Tags: , , , , , , , , , , , , , , ,

=================


(optioneel veld)
(optioneel veld)
Om geautomatiseerde spam in reacties te voorkomen stellen we je een eenvoudige vraag.

Reactiemoderatie staat aan op deze site. Dit betekent dat je reactie niet zichtbaar zal zijn, tot deze is goedgekeurd door een beheerder.

Persoonlijke info onthouden?
Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of e-mailadres in te typen.