Cultuurpodium Online

CultuurpodiumOnline is een online magazine over podiumkunsten binnen en buiten de muren van theaters en concertzalen. We schrijven over alles wat er op de podia te doen is op het gebied van theater, muziek, dans, musical, jazz, opera, festivals, klassieke muziek en nog veel meer.
In de rubriek Even voorstellen maakt u kennis met een aantal van onze medewerkers.

In ons tag overzicht
is te zien welke onderwerpen u op onze site kunt vinden.

Accreditatie namens CultuurpodiumOnline wordt alleen aangevraagd door de coördinatoren wiens naam vermeld wordt in het colofon. Krijgt u accreditatieaanvragen binnen van anderen namens CultuurpodiumOnline, checkt u dan aub even via het algemene mailadres of dat wel klopt.

Specials

Festival aan de Werf
Holland Festival
Artikelen over Oerol Impressies van Oerol
Geluiden van Oerol
Onze speciale Oerolpagina
De Parade
Lowlands

Onderwerpen

Actie
Algemeen
Cabaret
CD en DVD
Circus en show
Dans
Festival
Jazz
Jeugd
Klassieke muziek
Locatietheater
Multimedia
Musical
Muziek
Nieuws
Opera en operette
Pop en rock
Straattheater
Toneel
Verwacht
Wereldmuziek

Cultuur op TV

Opium
Vrije Geluiden

Alle bloggers

Blog Aart Schutte
Blog Cornee Hordijk
Blog David Geysen
Blog Dorien Haan
Blog Hanneke en Jonas
Blog Joel de Tombe
Blog Karin Lambrechtsen
Blog Marijcke Voorsluijs
Blog Marina Kaptijn
Blog Marle en Clara
Blog Michael Varenkamp
Blog Moniek Poerstamper
Blog Noortje Herlaar
Blog Rembrandt Frerichs
Blog Suzan Seegers
Blog Tamara Schoppert
Blog Thomas Cammaert
Blog Tom Beek
Blog Ton van der Meer
Blog Willliam Spaaij
Blog Yonga Sun

Archieven

Sep 2014 Jun 2014 Jun 2013 Aug 2011 Jul 2011 Jun 2011 Mei 2011 Jun 2010 Mei 2010 Dec 2009 Nov 2009 Okt 2009 Sep 2009 Aug 2009 Jul 2009 Jun 2009 Mei 2009 Apr 2009 Nov 2008 Jun 2008 Apr 2008 Mrt 2008 Feb 2008 Jan 2008 Dec 2007 Nov 2007


Prikbord

Hier op het prikbord kan een flyer van uw voorstelling komen te staan.

Op ons prikbord in de rechterkolom van de voorpagina hebben we plaats voor de flyers van een beperkt aantal voorstellingen en concerten. Wilt u ook een flyer op ons prikbord plaatsen? Stuur uw beeldmateriaal en eventueel ander persmateriaal naar ons algemene mailadres en als (of zodra) er plaats is zullen we uw flyer op het prikbord zetten.

These icons link to social bookmarking sites where readers can share and discover new web pages.
  • Del.icio.us
  • Digg
  • Google
  • Technorati
  • eKudos
  • Facebook
  • Blogmarks
  • Furl
  • Live
  • NuJIJ
  • Slashdot

Onderwerp: OEROL, LOCATIETHEATER

15 Juni 2016

Atelier Oerol|Over het IJ is altijd een avontuur

Atelier Oerol Atelier Oerol Atelier Oerol
Door Youetta Visser met foto's van Sandra van Kampen

Een fietstocht langs ditmaal drie jonge kunstenaars, die een jaar lang zijn begeleid om een voorstelling op locatie te maken en die nu het resultaat voor het eerst laten zien. Ze zijn ernstig in hun streven en groots in hun dromen. Ditmaal was de opdracht voor selectie: Dien een vraag in waarmee je een jaar aan de slag wil. De geselecteerde theatermakers bedachten in hun jeugdige overmoed een lekker brede vraag. Bijvoorbeeld: 'Hoe is het als ik er niet meer ben?' Of: 'Hoe moet ik me verhouden met alles wat op me afkomt?' Het Atelier koos voor Merel Smitt, Hedwig Koers en Bart van de Woestijne. Respectievelijk een documentair theatermaakster met interesse in maatschappelijke ontwikkelingen, een mimespeelster/regisseur die maakt vanuit wat is, en de meer filmisch ingestelde Van de Woestijne die levensvragen bij de kop neemt met het publiek.

Een zo brede vraag en dan de  uitdaging om er een voorstelling op locatie van te maken, dat is niet niks. De speelplekken zijn ook nog buiten, vol op de wind. En er moeten zo’n 50 tot 100 man publiek naar kunnen kijken. Geen wonder dat de drie geselecteerde makers nogal gespannen zijn. En dan nog wat: over een maand zal dezelfde voorstelling op het beton van Amsterdam Noord geprogrammeerd zijn bij het Over het IJ festival. Ga er maar aanstaan.

Atelier Oerol Atelier Oerol Atelier Oerol

De avond brengt het publiek drie voorstellingen waarvan de ruwe randjes nog voelbaar van zijn. Merel Smitt voorziet in een soort happening waarbij het publiek in een geprotocolleerd verbeterprogramma terecht komt. Het Traject - de norm binnen handbereik -  heeft als doel het creëren van een samenleving waarin iedereen gelijk is. Om te beginnen wordt het publiek verzocht een lange vragenlijst in te vullen, waarin ze het hemd van het lijf gevraagd wordt. BSN-nummer, sociale interactie, hoogte van het jaarinkomen? "Het is vooral voor jezelf hoor", zo wordt ons verzekerd. Daarna zien we op een groot gemaaid veld het gefaseerde verbeterprogramma in actie: de erkenning, de afzondering, de normalisering en de re-integratie. Zo'n opzet, waarbij realiteit en fictie door elkaar lopen, staat of valt met de uitvoering. En die is goed. Heel consciëntieus blijven onze begeleiders vriendelijk maar standvastig het traject uitleggen en het belang ervan benadrukken. We krijgen folders en aanverwanten. Aan het einde mogen we de vragenlijsten inleveren; iets wat het verbouwereerde Oerol-publiek opvallend gedwee doet. Kennelijk voegen we als individu makkelijk naar de groep. Het geeft veel stof voor discussie achteraf en voldoet daarmee aan de opzet van Smitt.

De voorstelling van Koers is op een klein betonnen speelveldje midden in de natuur. Bij haar een mengeling van spel, dans en nogal absurdistische beelden. De drie spelers putten zich onder meer uit in een eindeloze dans, maar ook in een reeks van services waarbij gele plastic eendjes dienen als tennisbal. Een schrijver orakelt blasé over zijn bekendheid en zijn desinteresse voor wat de pers en de lezers ervan vinden. Een andere speler vraagt zich af of hij iets moet vinden van de wereldproblematiek. Of dat hij het ook zo kan laten. Koers bedient zich van sterke beelden, die ze samen met de spelers al improviserend heeft ontwikkeld. Grote opblaaskussens dienen als een golvende zee en dan weer als bed. Het allegaartje van decor en acts oogt nog wat richtingloos, maar het grappige is wel dat het publiek uiteindelijk levensgroot met haar vraag blijft zitten: Hoe verhoud ik me hiermee? Wat vind ik ervan? Moet ik er wat van vinden? Het valt te prijzen dat een theatermaker dit absurdisme aandurft.

Atelier Oerol Atelier Oerol Atelier Oerol

Door weer op de fiets, naar het bos, waar Van de Woestijne ons ontvangt in het avondlicht. We lopen in stilte naar een open plek, mooi uitgelicht, en ondergaan daar een soort therapeutische sessie waarin we via de stem van actrice Eva Knibbe worden gevraagd ons voor te stellen dat onze omgeving verdwijnt en daarna wij zelf ook. In prachtige woorden vraagt Knibbe ons om het lichamelijk verval na ons sterven voor te stellen. Om de wereld op een afstand te zetten. De tekst springt als gedachten van de hak op de tak en is mede daardoor indringend. Het staat als een huis en maakt indruk. De vraag rijst wel of een meer theatrale vormgeving nog iets kan toevoegen aan deze groepssessie. Ondanks dat, lijkt Van de Woestijne het meest vergevorderd met de ontwikkeling van zijn voorstelling.

Drie makers op een grensoverschrijdende zoektocht naar een eigen theatrale stem. Het biedt het publiek een verrassende avond en een inkijkje in de uitdaging die het creëren van een voorstelling is. En hoe je daarbij gebruikt kunt maken van de locatie, de spelers en het publiek.

Atelier Oerol | Oerol


Gebruikte Tags: , , , , ,

=================


(optioneel veld)
(optioneel veld)
Om geautomatiseerde spam in reacties te voorkomen stellen we je een eenvoudige vraag.

Reactiemoderatie staat aan op deze site. Dit betekent dat je reactie niet zichtbaar zal zijn, tot deze is goedgekeurd door een beheerder.

Persoonlijke info onthouden?
Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of e-mailadres in te typen.