Onderwerp: ALGEMEEN, MUZIEK, POP-ROCK, WERELDMUZIEK
11 Oktober 2015
Diana Krall speelt intiem de covers van haar idolen
Tekst en beeld: Ronald Rijntjes
Op vrijdag 9 oktober gaf de Canadese jazz-vocaliste Diana Krall een concert in De Doelen Rotterdam. Met haar Wallflower World Tour bracht ze nummers van haar onlangs verschenen studio-album Wallflower. Hierop is een mix van American Songbook en bekende popliedjes te horen. Ze brengt de nummers op een jazzy manier, maar houdt de oorspronkelijke nummers nog wel overeind. Ze neemt je mee op reis van Gerswin tot Fats Waller.
De grote zaal van De Doelen zit bijna vol. Diana Krall is niet zomaar een zangeres. Met haar unieke, warme en zachte stem weet ze de luisteraar te betoveren. Met haar nieuwe album brengt ze wederom veelal bekende covers zoals ‘Fly Me to the Moon’, ‘So Nice’ en ‘East of the Sun’.
Dit zijn nummers die voor jazzkenners al regelmatig gespeeld zijn. De wijze waarop Krall de bekende stukken uitvoert is voor een aantal arrangementen vernieuwend, maar over de gehele lijn niet spannend. De opbouw van de nummers is veelal hetzelfde. Behalve de intro’s die zorgen zo nu en dan nog voor een leuke verrassing.
Donkere stem
Ze komen overeen met de opnames die te beluisteren zijn op het album. Hierdoor is het concert van haar minder indrukwekkend. Dat is jammer, want zodra de musici de ruimte krijgen voor een solo, krijgt de toeschouwer te horen dat er zeker kwaliteit op het podium staat. Het nummer ‘Temptation’ van Tom Waits valt het meeste op. In dit nummer voegt iedere muzikant wat toe. Er worden uitgebreide solo’s gespeeld, waarbij de stevige drumsolo opvalt. Krall zingt het stuk met een beetje rauwe- en donkere stem. Dit is dan ook het meest dynamische nummer van de avond.
Hierna volgen een aantal solostukken waarbij Krall zichzelf begeleid op de piano. Ze zingt een vijftal bekende nummers als ‘Let’s Face the Music and Dance’, ‘More Than You Know’ en ‘Site Right Down, and Write Myself a Letter’ die op een rustige wijze worden gebracht. Hierdoor wordt jammer genoeg de vaart uit het concert gehaald.
Gezinsleven
De opbouw van de nummers beginnen soms klein en daarna haakt de band aan om het stuk meer power en expressie te geven. Er zit wel een duidelijk patroon in de muziek van Krall. Waarbij ze begint met de melodie en vervolgens is er ruimte om te soleren. Dit gebeurt veelal door de gitarist en violist. Het valt wel op dat Patrick Warren, die achter het keyboard en de Hammond B3 zit, alleen maar ondersteuning biedt aan de band. Hij krijgt ten opzichte van de andere geen ruimte om zijn muzikaliteit te tonen in de vorm van een solo.
Tussen de nummers door vertelt Krall enkele leuke verhaaltjes over haar eigen levenservaringen en haar muzikale idolen. De ontmoeting met Oscar Peterson, het gezinsleven en haar lieve kinderen. Waar ze het nummer ‘Exactly Like You’ aan op droeg. Moest wel lachen om haar opmerking dat mensen eigenlijk beter kunnen luisteren naar de vrolijke en opgewekte muziek van haar man Elvis Costello dan haar eigen dramatische muziek.
Originaliteit
Het concert dat Krall brengt met deze Wallflower tour is voor haar echte fans wel de moeite waard. Ze mocht regelmatig een groot applaus in ontvangst nemen van het enthousiaste publiek. Alleen de echte jazzliefhebber zal wel iets meer originaliteit en spanning gehoord willen hebben. De nummers worden netjes uitgevoerd, maar de arrangementen mogen wel wat meer dynamiek en spanning hebben om zo het dak van de concertzaal er af te spelen.