Cultuurpodium Online

CultuurpodiumOnline is een online magazine over podiumkunsten binnen en buiten de muren van theaters en concertzalen. We schrijven over alles wat er op de podia te doen is op het gebied van theater, muziek, dans, musical, jazz, opera, festivals, klassieke muziek en nog veel meer.
In de rubriek Even voorstellen maakt u kennis met een aantal van onze medewerkers.

In ons tag overzicht
is te zien welke onderwerpen u op onze site kunt vinden.

Accreditatie namens CultuurpodiumOnline wordt alleen aangevraagd door de coördinatoren wiens naam vermeld wordt in het colofon. Krijgt u accreditatieaanvragen binnen van anderen namens CultuurpodiumOnline, checkt u dan aub even via het algemene mailadres of dat wel klopt.

Specials

Festival aan de Werf
Holland Festival
Artikelen over Oerol Impressies van Oerol
Geluiden van Oerol
Onze speciale Oerolpagina
De Parade
Lowlands

Onderwerpen

Actie
Algemeen
Cabaret
CD en DVD
Circus en show
Dans
Festival
Jazz
Jeugd
Klassieke muziek
Locatietheater
Multimedia
Musical
Muziek
Nieuws
Opera en operette
Pop en rock
Straattheater
Toneel
Verwacht
Wereldmuziek

Cultuur op TV

Opium
Vrije Geluiden

Alle bloggers

Blog Aart Schutte
Blog Cornee Hordijk
Blog David Geysen
Blog Dorien Haan
Blog Hanneke en Jonas
Blog Joel de Tombe
Blog Karin Lambrechtsen
Blog Marijcke Voorsluijs
Blog Marina Kaptijn
Blog Marle en Clara
Blog Michael Varenkamp
Blog Moniek Poerstamper
Blog Noortje Herlaar
Blog Rembrandt Frerichs
Blog Suzan Seegers
Blog Tamara Schoppert
Blog Thomas Cammaert
Blog Tom Beek
Blog Ton van der Meer
Blog Willliam Spaaij
Blog Yonga Sun

Archieven

Sep 2014 Jun 2014 Jun 2013 Aug 2011 Jul 2011 Jun 2011 Mei 2011 Jun 2010 Mei 2010 Dec 2009 Nov 2009 Okt 2009 Sep 2009 Aug 2009 Jul 2009 Jun 2009 Mei 2009 Apr 2009 Nov 2008 Jun 2008 Apr 2008 Mrt 2008 Feb 2008 Jan 2008 Dec 2007 Nov 2007


Prikbord

Hier op het prikbord kan een flyer van uw voorstelling komen te staan.

Op ons prikbord in de rechterkolom van de voorpagina hebben we plaats voor de flyers van een beperkt aantal voorstellingen en concerten. Wilt u ook een flyer op ons prikbord plaatsen? Stuur uw beeldmateriaal en eventueel ander persmateriaal naar ons algemene mailadres en als (of zodra) er plaats is zullen we uw flyer op het prikbord zetten.

These icons link to social bookmarking sites where readers can share and discover new web pages.
  • Del.icio.us
  • Digg
  • Google
  • Technorati
  • eKudos
  • Facebook
  • Blogmarks
  • Furl
  • Live
  • NuJIJ
  • Slashdot

Onderwerp: MUSICAL

3 Februari 2015

Hartsvrienden: een humoristische sterke vriendschap!

Hartsvrienden Hartsvrienden Hartsvrienden
Door Bart Stokman en Laura Donkersloot met foto's van Roy Beusker en Laura Donkersloot

De premiere van de nieuwe Nederlandse versie van Hartsvrienden geproduceert door Van Lambaart Entertainment ging op 26 januari in première in de Goudse Schouwburg. Dit is niet de eerste versie die in Nederland te zien is. In 1989 was er al een Blood Brothers te zien in de Nederlandse theaters. De musical Blood Brothers is in 1983 geschreven door Willy Russel en werd wereldwijd bekend en bekroond.

Het verhaal gaat over Mickey (Guido Spek) en Edward (Jim Bakkum), een tweeling die wordt geboren in een groot arm gezin. Moeder Jansen (Vera Mann) heeft Jeugdzorg al op haar dak en heeft moeite al haar kinderen te verzorgen. Ze werkt op dat moment als schoonmaakster bij een rijk welvarend stel dat geen kinderen kan krijgen. Samen met de rijke mevrouw Lieuwma (Maike Boerdam) besluit ze haar kind een goede toekomst te geven en laat ze één van de tweeling daar achter.

Ze spreken af dat de jongens nooit van elkaars bestaan af mogen weten en dat zo nooit aan het licht komt dat mevrouw Janssen één van haar kinderen heeft afgestaan.  Al gauw krijgt moeder Jansen hier spijt van en ontstaat er bij beide vrouwen spanning wanneer er ook maar iets over hun zoon gevraagd wordt.

Toch ontmoeten de jongens elkaar en worden zeer goede vrienden. Ze noemen elkaar 'hartsvrienden' en zijn onafscheidelijk. Als moeder Jansen en mevrouw Lieuwma hier achter komen wordt de jongens verteld dat ze elkaar niet meer mogen zien. Ze verhuizen, ver uit elkaar, om er voor te zorgen dat ze elkaar niet meer tegenkomen.

Hartsvrienden Hartsvrienden Hartsvrienden

Hartsvrienden is een feest van herkenning die teruggrijpt naar ieders eigen kindertijd. De bewegingen, gedachtes en uitspraken van de jonge jongens zijn fantastisch uitgewerkt waardoor je vergeet dat de rollen gespeeld worden door  volwassenen. Het is daarnaast erg vertederend om te zien hoe onbezorgd het leventje van de jongens nog is en hoe simpel ze het leven zien. Naarmate de tijd verstrijkt en de jongens ouder worden, zie je ook de onbezorgdheid wegglijden. De wereld is hard en is niet meer zo kleurrijk als in hun kindertijd.  ‘Konden we allemaal maar achttien blijven’, is de zin waarmee de verteller de jeugd van de jongens afsluit. Dit is precies de juiste snaar die Erwin van Lambaart wilde raken: het publiek laten nadenken over wat het leven je geeft en wat jij het leven kunt geven.

Zowel Guido Spek als Jim Bakkum hebben een goed inlevingsvermogen om hun rol perfect neer te zetten. Guido als ondeugende, grappige nonchalante kleine jongen tegenover de nette, zeer beleefde, beetje knullige Jim Bakkum. Dit contrast levert veel humoristische momenten op en stelt ook de vriendschap wel eens op de proef naarmate ze ouder worden. Een totaal andere leefomgeving waarin ze opgroeien zorgt ervoor dat ze anders omgaan met de puberale ontwikkeling die ze doormaken. Beide hoofdrolspelers zijn een uitblinker in deze musical.

Ook Vera Mann, die de moeder van de tweeling speelt, laat zien dat ze veel ervaring heeft. In de eerste scenes moest ze nog wat op gang komen, maar daarna speelt ze ijzersterk haar rol als moeder van de tweeling; bezorgd om de toekomst van haar lieve kinderen en worstelend met haar situatie als arme alleenstaande moeder. Vooral het afstaan van haar kind komt haar zwaar te staan. Toch heeft ze altijd de hoop dat het goed komt.

Hartsvrienden Hartsvrienden Hartsvrienden

Hoewel Yes-r als verteller zijn stuk spannend brengt, staat zijn rol een beetje los van het verhaal. Wat hij vertelt heeft de kijker al lang kunnen concluderen, waardoor de toegevoegde waarde niet echt aanwezig is.

Het verschil tussen de eerste en tweede akte is groot. De musical verplaatst zich van humor en vrolijkheid naar bezorgdheid en dramatische ontwikkelingen. Het verhaal gaat in de tweede akte dan ook in de stroomversnelling. De gebeurtenissen in het leven van de hartsvrienden volgen elkaar in hoog tempo op. Je zit op dat moment heel anders naar de musical te kijken. Toch blijf je als publiek de gehele musical aandachtig kijken en leef je mee met mevrouw Jansen en haar tweeling.

Hartsvrienden ontroert, grijpt je aan en je laat je vooral erg lachen. Kortom, een echte topper voor het hele gezin.

Website


Gebruikte Tags: , , , ,

=================


(optioneel veld)
(optioneel veld)
Om geautomatiseerde spam in reacties te voorkomen stellen we je een eenvoudige vraag.

Reactiemoderatie staat aan op deze site. Dit betekent dat je reactie niet zichtbaar zal zijn, tot deze is goedgekeurd door een beheerder.

Persoonlijke info onthouden?
Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of e-mailadres in te typen.