Cultuurpodium Online

CultuurpodiumOnline is een online magazine over podiumkunsten binnen en buiten de muren van theaters en concertzalen. We schrijven over alles wat er op de podia te doen is op het gebied van theater, muziek, dans, musical, jazz, opera, festivals, klassieke muziek en nog veel meer.
In de rubriek Even voorstellen maakt u kennis met een aantal van onze medewerkers.

In ons tag overzicht
is te zien welke onderwerpen u op onze site kunt vinden.

Accreditatie namens CultuurpodiumOnline wordt alleen aangevraagd door de coördinatoren wiens naam vermeld wordt in het colofon. Krijgt u accreditatieaanvragen binnen van anderen namens CultuurpodiumOnline, checkt u dan aub even via het algemene mailadres of dat wel klopt.

Specials

Festival aan de Werf
Holland Festival
Artikelen over Oerol Impressies van Oerol
Geluiden van Oerol
Onze speciale Oerolpagina
De Parade
Lowlands

Onderwerpen

Actie
Algemeen
Cabaret
CD en DVD
Circus en show
Dans
Festival
Jazz
Jeugd
Klassieke muziek
Locatietheater
Multimedia
Musical
Muziek
Nieuws
Opera en operette
Pop en rock
Straattheater
Toneel
Verwacht
Wereldmuziek

Cultuur op TV

Opium
Vrije Geluiden

Alle bloggers

Blog Aart Schutte
Blog Cornee Hordijk
Blog David Geysen
Blog Dorien Haan
Blog Hanneke en Jonas
Blog Joel de Tombe
Blog Karin Lambrechtsen
Blog Marijcke Voorsluijs
Blog Marina Kaptijn
Blog Marle en Clara
Blog Michael Varenkamp
Blog Moniek Poerstamper
Blog Noortje Herlaar
Blog Rembrandt Frerichs
Blog Suzan Seegers
Blog Tamara Schoppert
Blog Thomas Cammaert
Blog Tom Beek
Blog Ton van der Meer
Blog Willliam Spaaij
Blog Yonga Sun

Archieven

Sep 2014 Jun 2014 Jun 2013 Aug 2011 Jul 2011 Jun 2011 Mei 2011 Jun 2010 Mei 2010 Dec 2009 Nov 2009 Okt 2009 Sep 2009 Aug 2009 Jul 2009 Jun 2009 Mei 2009 Apr 2009 Nov 2008 Jun 2008 Apr 2008 Mrt 2008 Feb 2008 Jan 2008 Dec 2007 Nov 2007


Prikbord

Hier op het prikbord kan een flyer van uw voorstelling komen te staan.

Op ons prikbord in de rechterkolom van de voorpagina hebben we plaats voor de flyers van een beperkt aantal voorstellingen en concerten. Wilt u ook een flyer op ons prikbord plaatsen? Stuur uw beeldmateriaal en eventueel ander persmateriaal naar ons algemene mailadres en als (of zodra) er plaats is zullen we uw flyer op het prikbord zetten.

These icons link to social bookmarking sites where readers can share and discover new web pages.
  • Del.icio.us
  • Digg
  • Google
  • Technorati
  • eKudos
  • Facebook
  • Blogmarks
  • Furl
  • Live
  • NuJIJ
  • Slashdot

Onderwerp: TONEEL

19 Januari 2015

Haperende mensen in het digitale tijdperk

  
tekst: Youetta Visser beeld: Melanja Palitta

'Houd altijd en overal contact', zo prijst Skype zich aan, als een van de succesvolle manieren om via internet met anderen te communiceren. Het biedt zeker uitkomst voor familie en vrienden op afstand. Maar hoe beinvloeden deze en andere digitale verbindingen onze communicatie, hoe beleven anderen jou vanuit de verte? Deze vraag vormt het uitgangspunt van de intrigerende voorstelling 'Verte', van Iris van der Ende en Bart van de Woestijne. Een korte theatervoorstelling vol haperingen.

In 'Verte' ziet het publiek twee glazen schermen waarachter een man en een vrouw trachten met elkaar te communiceren. Intrigerend is dat ook in het theater de aantrekkingskracht van deze 'beeldschermen' werkt; we worden meegezogen in een digitale werkelijkheid, die de meesten herkennen van eigen gebruik. 'Iris, ben jij daar?' Geconcentreerd spelen de twee jonge makers de gesprekken vol digitale vertragingen, waardoor de een al reageert op de ander terwijl deze nog doorspreekt. Het gesprek bestaat al snel uit een verzameling losse, elkaar hoogstens schampende zinnen. Zo probeert Van de Woestijne iets te vertellen over de inhoud van zijn studie; het blijkt te moeilijk voor Skype. Ook de opmerking van Van der Ende, dat het eigenlijk heel slecht met haar gaat, verwatert in de zee van pogingen tot contact. De vertraagde beelden, die Van der Ende met grote precisie acteert, roepen eerst vrolijkheid bij de toeschouwers op, maar de wanhoop sijpelt al snel door.

   

Bij 'Verte' ondervindt het publiek aan den lijve hoe gebrekkig onze digitale communicatie is. Het voelt ook ongemakkelijk om deze wereld, die meestal thuis een eigen leven leidt, te delen met de overige kijkers. Maar het gaat verder, 'Verte' blijft niet hangen in een verhaal over haperende technologie. De jonge theatermakers gingen niet over een nacht ijs. Zo onderzocht Van den Ende zelfs de geschiedenis van de communicatie op afstand. En beide theatermakers lazen filosoof Byung-Chul Han, over de noodzaak van afwisseling tussen verte en nabijheid in communicatie tussen mensen. Juist deze grondigheid geeft diepte en maakt van 'Verte' een geslaagde voorstelling, waarin ook de vraag naar de haperende mens in beeld komt. Als Van de Woestijne uit beeld stapt en zich geheel toont, inclusief al zijn onvolkomenheden, lijkt Van der Ende niet geinteresseerd. Willen en kunnen we wel meer van de ander zien, of houden we het liever bij de kleurrijke werkelijkheid van het beeldscherm?


Gebruikte Tags: , , , , ,

=================


(optioneel veld)
(optioneel veld)
Om geautomatiseerde spam in reacties te voorkomen stellen we je een eenvoudige vraag.

Reactiemoderatie staat aan op deze site. Dit betekent dat je reactie niet zichtbaar zal zijn, tot deze is goedgekeurd door een beheerder.

Persoonlijke info onthouden?
Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of e-mailadres in te typen.