Cultuurpodium Online

CultuurpodiumOnline is een online magazine over podiumkunsten binnen en buiten de muren van theaters en concertzalen. We schrijven over alles wat er op de podia te doen is op het gebied van theater, muziek, dans, musical, jazz, opera, festivals, klassieke muziek en nog veel meer.
In de rubriek Even voorstellen maakt u kennis met een aantal van onze medewerkers.

In ons tag overzicht
is te zien welke onderwerpen u op onze site kunt vinden.

Accreditatie namens CultuurpodiumOnline wordt alleen aangevraagd door de coördinatoren wiens naam vermeld wordt in het colofon. Krijgt u accreditatieaanvragen binnen van anderen namens CultuurpodiumOnline, checkt u dan aub even via het algemene mailadres of dat wel klopt.

Specials

Festival aan de Werf
Holland Festival
Artikelen over Oerol Impressies van Oerol
Geluiden van Oerol
Onze speciale Oerolpagina
De Parade
Lowlands

Onderwerpen

Actie
Algemeen
Cabaret
CD en DVD
Circus en show
Dans
Festival
Jazz
Jeugd
Klassieke muziek
Locatietheater
Multimedia
Musical
Muziek
Nieuws
Opera en operette
Pop en rock
Straattheater
Toneel
Verwacht
Wereldmuziek

Cultuur op TV

Opium
Vrije Geluiden

Alle bloggers

Blog Aart Schutte
Blog Cornee Hordijk
Blog David Geysen
Blog Dorien Haan
Blog Hanneke en Jonas
Blog Joel de Tombe
Blog Karin Lambrechtsen
Blog Marijcke Voorsluijs
Blog Marina Kaptijn
Blog Marle en Clara
Blog Michael Varenkamp
Blog Moniek Poerstamper
Blog Noortje Herlaar
Blog Rembrandt Frerichs
Blog Suzan Seegers
Blog Tamara Schoppert
Blog Thomas Cammaert
Blog Tom Beek
Blog Ton van der Meer
Blog Willliam Spaaij
Blog Yonga Sun

Archieven

Sep 2014 Jun 2014 Jun 2013 Aug 2011 Jul 2011 Jun 2011 Mei 2011 Jun 2010 Mei 2010 Dec 2009 Nov 2009 Okt 2009 Sep 2009 Aug 2009 Jul 2009 Jun 2009 Mei 2009 Apr 2009 Nov 2008 Jun 2008 Apr 2008 Mrt 2008 Feb 2008 Jan 2008 Dec 2007 Nov 2007


Prikbord

Hier op het prikbord kan een flyer van uw voorstelling komen te staan.

Op ons prikbord in de rechterkolom van de voorpagina hebben we plaats voor de flyers van een beperkt aantal voorstellingen en concerten. Wilt u ook een flyer op ons prikbord plaatsen? Stuur uw beeldmateriaal en eventueel ander persmateriaal naar ons algemene mailadres en als (of zodra) er plaats is zullen we uw flyer op het prikbord zetten.

These icons link to social bookmarking sites where readers can share and discover new web pages.
  • Del.icio.us
  • Digg
  • Google
  • Technorati
  • eKudos
  • Facebook
  • Blogmarks
  • Furl
  • Live
  • NuJIJ
  • Slashdot

Onderwerp: PODIUM FOTO, MUZIEK, ALGEMEEN

26 November 2014

Tweehonderd jaar later: de andere kant van de sax


Tekst: Jorien Heemskerk en Ronald Rijntjes
Beeld: Ronald Rijntjes

Tweehonderd jaar geleden is het al dat Adolphe Sax werd geboren, de ‘uitvinder’ van de saxofoon. Een instrument dat vooral bekend is geworden door de jazz, maar ook een prominente rol kan spelen in andere muziekstijlen. Dat bewezen Branford Marsalis en drie andere topsaxofonisten samen met het Nederlands Kamerorkest tijdens het festival Sax14 in Amsterdam.

Bezoekers van het Sax14-festival, afgelopen weekend in het Bimhuis en Muziekgebouw aan ’t IJ, konden vier dagen lang genieten van workshops, muzieksessies en diverse concerten van artiesten uit binnen- en buitenland. Artist in residence was saxofonist Branford Marsalis, die elke dag te vinden was op het festival voor optredens en workshops.

Hoewel we de saxofoon nu vooral kennen van lichte muziek, werd het instrument oorspronkelijk bedacht voor het klassieke symfonieorkest. Deze ‘andere kant’ van de sax staat centraal op vrijdagavond 21 november. Marsalis deelt dan het podium met het Nederlands Kamerorkest én drie klassieke topsaxofonisten: Niels Bijl, Claude Delangle en initiatiefnemer van het festival Arno Bornkamp.

 
Saxofoon als altviool
De stukken die deze avond gespeeld worden zijn van verschillende componisten uit de afgelopen 150 jaar. Het orkest begint in kleine bezetting met ‘La création du monde’ van Darius Milhaud, waarin rustige en wilde passages elkaar afwisselen en ook randjes van jazz te horen zijn. Niels Bijl brengt hierin meteen uiteenlopende kanten van de saxofoon naar voren, die niet alleen solo’s heeft maar ook de rol van de altviool inneemt.  

Daarna speelt Claude Delangle met een groter strijkorkest, slagwerk en piano de ‘Ballade voor saxofoon en orkest’ uit 1938. Dit stuk van componist Frank Martin – voor wie de eenheid tussen melodie en ritme erg belangrijk was – is dynamisch en spannend opgebouwd en zorgt steeds voor verrassingen. Delangle beheerst zijn instrument volledig en speelt zijn noten zuiver en helder, zowel in het lage als in het allerhoogste register.

 
Zonlicht en stenen

Heel anders is de modern-klassieke compositie van de Britse Sally Beamish, waarin Branford Marsalis met zijn sopraansax de hoofdrol heeft. Het geheel zit goed in elkaar, maar is moeilijker te volgen. In plaats van een bepaalde richting op te gaan blijft de muziek als het ware op één plek hangen. De titel verklaart een hoop: ‘The Imagined Sound of Sun on Stone’. Het is inderdaad alsof je de weerkaatsing en schittering van het felle zonlicht hoort.

Het stuk bevat veel passages die wat vrijer door de sax worden ingevuld. Dat is voor Marsalis geen enkel probleem, maar van zijn gezicht is de inspanning wel af te lezen. Knap dat hij naast zijn sterke jazzspel ook de klassieke muziek beheerst, waarin de stem van de saxofoon een belangrijke schakel vormt tussen dirigent en orkest.

 
Frans toneel

Nadat het publiek genoten heeft van Marsalis gaan we met het orkest weer terug in de tijd, naar bijna 150 jaar oude Franse toneelmuziek die Georges Bizet componeerde voor het theaterstuk ‘L’Arlésienne’. Hier horen we meer ‘puur’ klassiek, beginnend met variaties op een thema en uitlopend in een feestelijk slot waar de violisten zichtbaar plezier in hebben.

Arno Bornkamp zelf is de laatste solist, in een bijzondere samenwerking met de Spaanse componist en pianist Santiago Baez. De solo’s van Bizet vormden het uitgangspunt voor hun vierdelige ‘L’Arlésienne Fantasy Concerto’. Bornkamp weet zijn altsax hierin te laten zingen, met veel gevoel en overgave. De strakke timing en soms ingewikkelde melodieën en ritmewisselingen maken het stuk fris, maar ook zoekend en spannend.


Swingende saxhelden
Tot slot geven de vier heren als saxofoonkwartet – mét slagwerk en orkest –  een wereldpremière: het swingende nummer ‘Sax Heroes’ werd speciaal voor het festival gecomponeerd door Philippe Geiss. Het heeft een duidelijke melodie en staat als een huis. De strakke groove wordt extra bekrachtigd door het orkest en de saxofonisten spelen hun partijen strak onder elkaar. Hierdoor krijgt de melodie de juiste gelaagdheid en hoor je de verschillende stemmen. Een energiek en aanstekelijk einde van de avond!

Zo heeft het concert overtuigend de veelzijdigheid van het instrument laten horen en de crème-de-la-crème op het gebied van de hedendaagse klassieke saxofoonmuziek. Adolphe Sax mag trots zijn dat zijn kindje tot op deze dag nog steeds een veelvoorkomend en geliefd instrument is in alle muziekstijlen.


Gebruikte Tags: , , , , , , ,

=================


(optioneel veld)
(optioneel veld)
Om geautomatiseerde spam in reacties te voorkomen stellen we je een eenvoudige vraag.

Reactiemoderatie staat aan op deze site. Dit betekent dat je reactie niet zichtbaar zal zijn, tot deze is goedgekeurd door een beheerder.

Persoonlijke info onthouden?
Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of e-mailadres in te typen.