Cultuurpodium Online

CultuurpodiumOnline is een online magazine over podiumkunsten binnen en buiten de muren van theaters en concertzalen. We schrijven over alles wat er op de podia te doen is op het gebied van theater, muziek, dans, musical, jazz, opera, festivals, klassieke muziek en nog veel meer.
In de rubriek Even voorstellen maakt u kennis met een aantal van onze medewerkers.

In ons tag overzicht
is te zien welke onderwerpen u op onze site kunt vinden.

Accreditatie namens CultuurpodiumOnline wordt alleen aangevraagd door de coördinatoren wiens naam vermeld wordt in het colofon. Krijgt u accreditatieaanvragen binnen van anderen namens CultuurpodiumOnline, checkt u dan aub even via het algemene mailadres of dat wel klopt.

Specials

Festival aan de Werf
Holland Festival
Artikelen over Oerol Impressies van Oerol
Geluiden van Oerol
Onze speciale Oerolpagina
De Parade
Lowlands

Onderwerpen

Actie
Algemeen
Cabaret
CD en DVD
Circus en show
Dans
Festival
Jazz
Jeugd
Klassieke muziek
Locatietheater
Multimedia
Musical
Muziek
Nieuws
Opera en operette
Pop en rock
Straattheater
Toneel
Verwacht
Wereldmuziek

Cultuur op TV

Opium
Vrije Geluiden

Alle bloggers

Blog Aart Schutte
Blog Cornee Hordijk
Blog David Geysen
Blog Dorien Haan
Blog Hanneke en Jonas
Blog Joel de Tombe
Blog Karin Lambrechtsen
Blog Marijcke Voorsluijs
Blog Marina Kaptijn
Blog Marle en Clara
Blog Michael Varenkamp
Blog Moniek Poerstamper
Blog Noortje Herlaar
Blog Rembrandt Frerichs
Blog Suzan Seegers
Blog Tamara Schoppert
Blog Thomas Cammaert
Blog Tom Beek
Blog Ton van der Meer
Blog Willliam Spaaij
Blog Yonga Sun

Archieven

Sep 2014 Jun 2014 Jun 2013 Aug 2011 Jul 2011 Jun 2011 Mei 2011 Jun 2010 Mei 2010 Dec 2009 Nov 2009 Okt 2009 Sep 2009 Aug 2009 Jul 2009 Jun 2009 Mei 2009 Apr 2009 Nov 2008 Jun 2008 Apr 2008 Mrt 2008 Feb 2008 Jan 2008 Dec 2007 Nov 2007


Prikbord

Hier op het prikbord kan een flyer van uw voorstelling komen te staan.

Op ons prikbord in de rechterkolom van de voorpagina hebben we plaats voor de flyers van een beperkt aantal voorstellingen en concerten. Wilt u ook een flyer op ons prikbord plaatsen? Stuur uw beeldmateriaal en eventueel ander persmateriaal naar ons algemene mailadres en als (of zodra) er plaats is zullen we uw flyer op het prikbord zetten.

These icons link to social bookmarking sites where readers can share and discover new web pages.
  • Del.icio.us
  • Digg
  • Google
  • Technorati
  • eKudos
  • Facebook
  • Blogmarks
  • Furl
  • Live
  • NuJIJ
  • Slashdot

Onderwerp: TONEEL

9 Oktober 2014

Verhalenverteller Eric Borrias neemt het publiek moeiteloos mee op reis

 
tekst Youetta Visser Beeld Carel Bruring e.a.

Het is een risico om een recente bestseller te bewerken tot theaterstuk, zeker als het een avonturenboek is waarin verrassende wendingen de hoofdrol spelen. Verhalenverteller Eric Borrias ging de uitdaging aan en bewerkte 'De 100-jarige man die uit het raam klom en verdween' van Jonas Jonasson tot twee voorstellingen: een voor kinderen en een langere voor volwassenen. De volwassen première in Culemborg bleek een groot succes. Vakwerk verloochent zich niet.
Meestal speelt verhalenverteller Eric Borrias  op scholen, in culturele centra of op (internationale) festivals, vaak voor kinderen. Maar ook een volwassen theaterpubliek kan genieten van een goed verhaal. De toeschouwers bij de première in theater de Fransche School in Culemborg, de woonplaats van Borrias, lieten zich moeiteloos meeslepen op wereldreis. Zelfs degenen die deze bestseller kenden genoten opnieuw van het ongelooflijke verhaal van een oude man, zijn verleden als dynamietspecialist en zijn huidige avontuur, op de vlucht uit het bejaardenhuis met een koffer vol geld.

 

Als iets kenmerkend is voor Eric Borrias, is het zijn welluidende stem. Hij speelt geen verhalenverteller, hij ís het. Gelukkig bestaan er theaters voor mensen zoals hij. Borrias, zelf tegen de zestig, is op zijn gemak op het podium. Met behulp van maar enkele rekwisieten: een pet, een hoed, dynamiet en een koffer, switcht hij naadloos tussen de vele rollen. Af en toe ondersteunt een projectie op het achterdoek zijn relaas. Hij bouwt het rustig op; eerst is hij voornamelijk verteller en hoofdpersoon Allan Karlsson. Op het toneel een kleine verandering van energiek naar fragiel, met- en zonder pet. Met zijn smalle gestalte zet Borrias een pezige en pientere Allan neer. Daarna volgen meer personages: de achtervolgende politieman, een boer in het veld, een ingehuurde chauffeur en zo verder. Het mooie is dat Borrias niet teveel poespas maakt van het wisselen van rol. Zo kan het publiek ongestoord het verhaal volgen dat moeilijk genoeg is; een achtervolging door Zweden in verschillende voertuigen. Vele verwikkelingen volgen. Borrias speelt zelfs even een schijtende olifant. En verdomd; er staat er ineens eentje in de hoek van het podium.

De achtervolging in Zweden voldoet voor de kindervoorstelling. Maar de volwassen voorstelling reikt verder; ook het levensverhaal van Allan Karlsson wordt uit de doeken gedaan, dat ons over de hele wereld voert en langs een stuk of acht wereldleiders, van Mao tot Stalin en van Einstein tot Franco. Borrias maakt hierbij slim gebruik van enkele portretfoto's op een standaard. Zo raakt niemand de weg kwijt.

Als echte familieman werd Borrias bij de bewerking van het boek tot theatervoorstelling ter zijde gestaan door onder andere zijn broer (techniek), zijn zoon (muziek) en zijn schoonzoon (affiche). Hij voegt zelfs ter plekke nog enkele actualiteiten in, zoals de Zwarte Pieten-discussie. Al met al blijft het een lang verhaal. Dat hij het desondanks in zijn eentje op het podium op deze wijze tot leven brengt getuigt van grote ervaring en een heel helder hoofd. Daarbij maakt hij zelfs even een uitstapje richting zaal, als een telefoon rinkelt of een flesje water omgaat. Natuurlijk reageert Borrias daarop, maar dat hij vervolgens moeiteloos doorgaat met het jongleren tussen vijf continenten, twee verhalen en meer dan tien personages is ronduit indrukwekkend. Uiteindelijk geeft hij de zaal de keuze: Gaan we voor een happy end? We gaan voor het happy end. Zo wil ik elke avond wel een verhaal.

'De honderd jarige man....' is nog te zien in Rotterdam, Voorburg, Heiloo, Amsterdam enzovoorts.
Meer informatie: www.verhalenverteller.nl


Gebruikte Tags: , , ,

=================


(optioneel veld)
(optioneel veld)
Om geautomatiseerde spam in reacties te voorkomen stellen we je een eenvoudige vraag.

Reactiemoderatie staat aan op deze site. Dit betekent dat je reactie niet zichtbaar zal zijn, tot deze is goedgekeurd door een beheerder.

Persoonlijke info onthouden?
Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of e-mailadres in te typen.