Cultuurpodium Online

CultuurpodiumOnline is een online magazine over podiumkunsten binnen en buiten de muren van theaters en concertzalen. We schrijven over alles wat er op de podia te doen is op het gebied van theater, muziek, dans, musical, jazz, opera, festivals, klassieke muziek en nog veel meer.
In de rubriek Even voorstellen maakt u kennis met een aantal van onze medewerkers.

In ons tag overzicht
is te zien welke onderwerpen u op onze site kunt vinden.

Accreditatie namens CultuurpodiumOnline wordt alleen aangevraagd door de coördinatoren wiens naam vermeld wordt in het colofon. Krijgt u accreditatieaanvragen binnen van anderen namens CultuurpodiumOnline, checkt u dan aub even via het algemene mailadres of dat wel klopt.

Specials

Festival aan de Werf
Holland Festival
Artikelen over Oerol Impressies van Oerol
Geluiden van Oerol
Onze speciale Oerolpagina
De Parade
Lowlands

Onderwerpen

Actie
Algemeen
Cabaret
CD en DVD
Circus en show
Dans
Festival
Jazz
Jeugd
Klassieke muziek
Locatietheater
Multimedia
Musical
Muziek
Nieuws
Opera en operette
Pop en rock
Straattheater
Toneel
Verwacht
Wereldmuziek

Cultuur op TV

Opium
Vrije Geluiden

Alle bloggers

Blog Aart Schutte
Blog Cornee Hordijk
Blog David Geysen
Blog Dorien Haan
Blog Hanneke en Jonas
Blog Joel de Tombe
Blog Karin Lambrechtsen
Blog Marijcke Voorsluijs
Blog Marina Kaptijn
Blog Marle en Clara
Blog Michael Varenkamp
Blog Moniek Poerstamper
Blog Noortje Herlaar
Blog Rembrandt Frerichs
Blog Suzan Seegers
Blog Tamara Schoppert
Blog Thomas Cammaert
Blog Tom Beek
Blog Ton van der Meer
Blog Willliam Spaaij
Blog Yonga Sun

Archieven

Sep 2014 Jun 2014 Jun 2013 Aug 2011 Jul 2011 Jun 2011 Mei 2011 Jun 2010 Mei 2010 Dec 2009 Nov 2009 Okt 2009 Sep 2009 Aug 2009 Jul 2009 Jun 2009 Mei 2009 Apr 2009 Nov 2008 Jun 2008 Apr 2008 Mrt 2008 Feb 2008 Jan 2008 Dec 2007 Nov 2007


Prikbord

Hier op het prikbord kan een flyer van uw voorstelling komen te staan.

Op ons prikbord in de rechterkolom van de voorpagina hebben we plaats voor de flyers van een beperkt aantal voorstellingen en concerten. Wilt u ook een flyer op ons prikbord plaatsen? Stuur uw beeldmateriaal en eventueel ander persmateriaal naar ons algemene mailadres en als (of zodra) er plaats is zullen we uw flyer op het prikbord zetten.

These icons link to social bookmarking sites where readers can share and discover new web pages.
  • Del.icio.us
  • Digg
  • Google
  • Technorati
  • eKudos
  • Facebook
  • Blogmarks
  • Furl
  • Live
  • NuJIJ
  • Slashdot

Onderwerp: TONEEL, OEROL, LOCATIETHEATER, FESTIVAL

29 Juni 2014

Ook de actrices snakken naar liefde

Romeo en Julia Romeo en Julia Romeo en Julia
Door Youetta Visser met foto's van Mieke Kreunen

Een klassiek liefdesverhaal, gespeeld door zes jonge actrices. De nieuwe voorstelling  'Romeo en Julia. Naar Romeo en Julia.' van Karina Kroft lijkt een tour de force die tot niets dan drama kan leiden, maar blijkt een proeve van kunne op hoog niveau van zowel regisseur als actrices. Het Oerolpubliek geniet in het Geitenpark van de vloeiende overgangen tussen de oude liefdesgeschiedenis en actuele liefdesperikelen. Dit alles wordt dan ook nog eens gelardeerd met theaterlessen: "Het publiek zit daar niet voor niets. Wij doen niet alsof zij er niet zijn." Op magische wijze smeedt Kroft de elementen in een fotogeniek decor tot een mooie voorstelling, waarbij ze goed gebruik maakt van de soms nog prille talenten van de actrices. En dan dat volkswagenbusje erbij.

Romeo en Julia Romeo en Julia Romeo en Julia

Het begint met het busje. De zes actrices komen jolig aanrijden en maken zich op om Romeo en Julia te spelen. Tijdens de voorstelling zie je hen ook als zij niet spelen en zich omkleden, of als ze ruziën van wie welke tekst is. 'The making of' dus. Op het toneel spelen zij twee aan twee afwisselend de rol van Romeo en Julia en de overige rollen van onder andere vader, moeder en nanny, tussendoor uitgelegd in meer moderne zinnen: "Zijn familie had dus ruzie met die van Julia. Nou ja, een heel gedoe allemaal." Terwijl het klassieke liefdesdrama zich desalniettemin ontvouwt, citeren de jonge speelsters alinea's uit een stuk over theater van Handke. Kroft geeft zo op verschillende wijze een kijkje in de coulissen. Die bewerking werkt: de toeschouwers worden zich bewust van de speltechniek en van hun eigen aanwezigheid als kijkers, krijgen een modern lijntje naar oude liefdestaal toegeworpen en vermaken zich ondertussen met de zes actrices 'on tour'. Al met al weet Kroft Romeo en Julia zo weer eigentijds en intrigerend te maken. Een voorstelling over ons beeld van de liefde.

Romeo en Julia Romeo en Julia Romeo en Julia

Kroft maakt daarbij optimaal gebruik van de talenten van de jonge actrices. De stoere Soumaya Ahouaoui loopt parmantig rond als vader van Julia, cabaretier Lisa Loeb zingt een lied, de jonge Lauretta van de Merwe mag aan de bak en de enthousiaste Stacyian Jackson is brutaal enthousiast en danst opzwepend op hoge hakken. Maar de leading role is voor Eva Layla Schipper die op natuurlijke wijze al volop presence op het toneel tentoonspreidt. Moeiteloos wisselt zij vele rollen af die ieder geloofwaardig en overtuigend zijn. Dat belooft wat. De jonge Sarah Bannier blijkt een perfecte timing in huis te hebben waarmee zij licht cynisch en soms zelfs dik overdreven humor in het stuk brengt.  Ze heeft de lach aan haar kont hangen. Maar ze kan meer aan: ze durft ook heel gevoelig een kwetsbare min te spelen. Het wordt de actrices trouwens niet makkelijk gemaakt; de afwisseling van rollen en de switch tussen de gelaagde elementen vergt een vlekkeloze samenwerking. De teksten zijn lang en melodieus en ook de zoenen moeten waarachtig en meeslepend zijn. Maar de vlag kan op Oerol uit; zij slagen met verve.

Romeo en Julia Romeo en Julia Romeo en Julia

Rest nog een lovend woord voor het decor. Het grote veld is verstandig afgebakend door de haaks op elkaar staande tribunes in de hoek van het veld. Zo ontstaat een overzichtelijk speelvlak met uitzicht op de bomen daarachter. Het wordt omgetoverd tot plein vol mensen door simpelweg kostuums aan een knaapje op te hangen, die dansen in de avondwind. Het busje zorgt voor dynamiek en het doet niet alleen dienst als vervoermiddel, maar ook als muur tussen beide geliefden en als seksplek. Zat er dan een seksscène in Romeo en Julia? Nee, nog niet, maar nu wel.

Oerol | Karina Kroft

Meer foto's vind je hier.


Gebruikte Tags: , , , , , , , , , ,

=================


(optioneel veld)
(optioneel veld)
Om geautomatiseerde spam in reacties te voorkomen stellen we je een eenvoudige vraag.

Reactiemoderatie staat aan op deze site. Dit betekent dat je reactie niet zichtbaar zal zijn, tot deze is goedgekeurd door een beheerder.

Persoonlijke info onthouden?
Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of e-mailadres in te typen.