Cultuurpodium Online

CultuurpodiumOnline is een online magazine over podiumkunsten binnen en buiten de muren van theaters en concertzalen. We schrijven over alles wat er op de podia te doen is op het gebied van theater, muziek, dans, musical, jazz, opera, festivals, klassieke muziek en nog veel meer.
In de rubriek Even voorstellen maakt u kennis met een aantal van onze medewerkers.

In ons tag overzicht
is te zien welke onderwerpen u op onze site kunt vinden.

Accreditatie namens CultuurpodiumOnline wordt alleen aangevraagd door de coördinatoren wiens naam vermeld wordt in het colofon. Krijgt u accreditatieaanvragen binnen van anderen namens CultuurpodiumOnline, checkt u dan aub even via het algemene mailadres of dat wel klopt.

Specials

Festival aan de Werf
Holland Festival
Artikelen over Oerol Impressies van Oerol
Geluiden van Oerol
Onze speciale Oerolpagina
De Parade
Lowlands

Onderwerpen

Actie
Algemeen
Cabaret
CD en DVD
Circus en show
Dans
Festival
Jazz
Jeugd
Klassieke muziek
Locatietheater
Multimedia
Musical
Muziek
Nieuws
Opera en operette
Pop en rock
Straattheater
Toneel
Verwacht
Wereldmuziek

Cultuur op TV

Opium
Vrije Geluiden

Alle bloggers

Blog Aart Schutte
Blog Cornee Hordijk
Blog David Geysen
Blog Dorien Haan
Blog Hanneke en Jonas
Blog Joel de Tombe
Blog Karin Lambrechtsen
Blog Marijcke Voorsluijs
Blog Marina Kaptijn
Blog Marle en Clara
Blog Michael Varenkamp
Blog Moniek Poerstamper
Blog Noortje Herlaar
Blog Rembrandt Frerichs
Blog Suzan Seegers
Blog Tamara Schoppert
Blog Thomas Cammaert
Blog Tom Beek
Blog Ton van der Meer
Blog Willliam Spaaij
Blog Yonga Sun

Archieven

Sep 2014 Jun 2014 Jun 2013 Aug 2011 Jul 2011 Jun 2011 Mei 2011 Jun 2010 Mei 2010 Dec 2009 Nov 2009 Okt 2009 Sep 2009 Aug 2009 Jul 2009 Jun 2009 Mei 2009 Apr 2009 Nov 2008 Jun 2008 Apr 2008 Mrt 2008 Feb 2008 Jan 2008 Dec 2007 Nov 2007


Prikbord

Hier op het prikbord kan een flyer van uw voorstelling komen te staan.

Op ons prikbord in de rechterkolom van de voorpagina hebben we plaats voor de flyers van een beperkt aantal voorstellingen en concerten. Wilt u ook een flyer op ons prikbord plaatsen? Stuur uw beeldmateriaal en eventueel ander persmateriaal naar ons algemene mailadres en als (of zodra) er plaats is zullen we uw flyer op het prikbord zetten.

These icons link to social bookmarking sites where readers can share and discover new web pages.
  • Del.icio.us
  • Digg
  • Google
  • Technorati
  • eKudos
  • Facebook
  • Blogmarks
  • Furl
  • Live
  • NuJIJ
  • Slashdot

Onderwerp: MUZIEK, LOCATIETHEATER, FESTIVAL, OEROL

28 Juni 2014

Op het ritme van Gilles de la Tourette

T.I.C.S. T.I.C.S. T.I.C.S.
Door Youetta Visser met foto's van Mieke Kreunen

En dan vind je ineens een parel in het zand van Terschelling. Nou ja, in het bos dan, maar het verhaal wil ook wat. De voorstelling T.I.C.S van Klemens Patijn is zijn publieke coming out als lijder aan het syndroom van Gilles de la Tourette, waardoor hij soms onbedwingbare motorische en vocale tics heeft. Hij vergelijkt het zelf met een stoommachine onder druk, die af en toe ineens stoom afblaast. Ook als hij niks doet, is het aanwezig. Net zoals zijn medespeler Arend Niks steeds op zijn lip zit. Jazzdrummer Niks stuurt speels zijn tics aan, beweegt samen met hem op een stoeltje of bewerkt zijn tics tot een drumritme. Waar Patijn tot nu toe zijn tics kon bedwingen tijdens het acteren, sporten en zingen, maakt hij ze in deze voorstelling expliciet tot onderwerp. Hij speelt met zijn Tourette. Een glanzende voorstelling, schoongeslepen door geweldige theatermakers en acteurs.

T.I.C.S. T.I.C.S. T.I.C.S.

De voorstelling is geïnspireerd op verhalen van schrijver Oliver Sacks, vermengd met persoonlijke verhalen van Patijn. Het risico van een deels autobiografische productie is dat deze langdradig wordt, een roep om aandacht of een treurige opsomming van eigen geschiedenis. Zo niet bij T.I.C.S. Ten eerste is Klemens Patijn een ervaren theatermaker; hij maakte eerder voorstellingen op Oerol en de Parade en speelde in menig theater. Hij maakt optimaal gebruik van theatrale middelen. Beide mannen zijn goede acteurs en overdrijven niet. Ook de locatie wordt benut, zonder opdringerig te zijn in het verhaal. Op het moment dat Patijn het even niet meer ziet zitten, na jaren van al dan niet alternatieve behandelingen door specialisten en wat dies meer zij, staart hij in de sloot. Dan begint het water langzaam te bubbelen; het publiek kijkt toe. Meer niet. Ook het gebruik van het bos is simpel en mooi: een rode ballon stijgt op bij een verjaardag, hemden wapperen in de wind. Zijn plaaggeest Arend verdwijnt tussen de bomen, maar komt altijd weer terug.

Het meest indrukwekkend is het samengaan van de tics met de muziek. Tourette heeft een ritme. De muziek van Jazzdrummer Arend Niks past wonderwel. Ook daar schijnbaar willekeurige veranderingen van ritme: "Ik houd wel van hoeken". Als Niks tijdens het spelen ook zijn lichaam meebeweegt en zijn gezicht vertrekt, vormt hij in zijn mimiek een geheel met de inmiddels pianospelende Patijn. Een samenspel in ultieme vorm.

"Mijn held is drummer Witty Ticcy Ray uit de boeken van Oliver Sacks, die een zware vorm van Tourette heeft en die tics gebruikt." vertelt Klemens Patijn, “Daarom wilde ik met Arend Niks spelen in deze productie.” Na enkele weken repeteren blijken zij een goed duo: Niks houdt het luchtig. Ondanks hun uiterlijke verschillen hebben ze dezelfde jongensachtige branie. Niks spéélt Tourette; als hij naast Patijn op een krukje zit, zijn zij verweven tot een persoon: Klemens en zijn Tourette.

T.I.C.S. T.I.C.S. T.I.C.S.

T.I.C.S reikt verder dan het onder de aandacht brengen van Gilles de la Tourette. Het gaat ook over hoe wij gezamenlijk streven naar eenvormige perfectie en confronteert ons met het onvermogen om te gaan met afwijkingen. Wat zou er bijvoorbeeld gebeuren als Klemens Patijn bij een auditie zou zeggen dat hij Gilles de la Tourette heeft? De kracht van Patijn en Niks is dat zij makkelijk benaderbaar zijn zonder lachwekkend te worden. Juist daardoor ervaart het publiek de schaamte en de moedige pogingen om zijn afwijking te verbergen ten volle. De toeschouwers herkennen dat. Iedereen heeft immers wel wat. De een bloost snel, trilt, hakkelt of zweet, de ander heeft een ziekte waarvoor hij zich schaamt en die hij probeert  te verbergen. Het geheel van muziek, spel en verhaal in T.I.C.S vormt een schone voorstelling die een sterke, universele zeggingskracht heeft. Niet verbazingwekkend dus dat een groot deel van het publiek na een lang eindapplaus blijft staan om na te praten.

Helaas zijn er nog geen plannen om deze voorstelling ook in de theaters aan wal te spelen. Dat zou jammer zijn. Je laat dan een parel op het strand liggen.

TG Goed Gezelschap | Arend Niks | Oerol


Gebruikte Tags: , , , , , , , ,

=================


(optioneel veld)
(optioneel veld)
Om geautomatiseerde spam in reacties te voorkomen stellen we je een eenvoudige vraag.

Reactiemoderatie staat aan op deze site. Dit betekent dat je reactie niet zichtbaar zal zijn, tot deze is goedgekeurd door een beheerder.

Persoonlijke info onthouden?
Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of e-mailadres in te typen.