Cultuurpodium Online

CultuurpodiumOnline is een online magazine over podiumkunsten binnen en buiten de muren van theaters en concertzalen. We schrijven over alles wat er op de podia te doen is op het gebied van theater, muziek, dans, musical, jazz, opera, festivals, klassieke muziek en nog veel meer.
In de rubriek Even voorstellen maakt u kennis met een aantal van onze medewerkers.

In ons tag overzicht
is te zien welke onderwerpen u op onze site kunt vinden.

Accreditatie namens CultuurpodiumOnline wordt alleen aangevraagd door de coördinatoren wiens naam vermeld wordt in het colofon. Krijgt u accreditatieaanvragen binnen van anderen namens CultuurpodiumOnline, checkt u dan aub even via het algemene mailadres of dat wel klopt.

Specials

Festival aan de Werf
Holland Festival
Artikelen over Oerol Impressies van Oerol
Geluiden van Oerol
Onze speciale Oerolpagina
De Parade
Lowlands

Onderwerpen

Actie
Algemeen
Cabaret
CD en DVD
Circus en show
Dans
Festival
Jazz
Jeugd
Klassieke muziek
Locatietheater
Multimedia
Musical
Muziek
Nieuws
Opera en operette
Pop en rock
Straattheater
Toneel
Verwacht
Wereldmuziek

Cultuur op TV

Opium
Vrije Geluiden

Alle bloggers

Blog Aart Schutte
Blog Cornee Hordijk
Blog David Geysen
Blog Dorien Haan
Blog Hanneke en Jonas
Blog Joel de Tombe
Blog Karin Lambrechtsen
Blog Marijcke Voorsluijs
Blog Marina Kaptijn
Blog Marle en Clara
Blog Michael Varenkamp
Blog Moniek Poerstamper
Blog Noortje Herlaar
Blog Rembrandt Frerichs
Blog Suzan Seegers
Blog Tamara Schoppert
Blog Thomas Cammaert
Blog Tom Beek
Blog Ton van der Meer
Blog Willliam Spaaij
Blog Yonga Sun

Archieven

Sep 2014 Jun 2014 Jun 2013 Aug 2011 Jul 2011 Jun 2011 Mei 2011 Jun 2010 Mei 2010 Dec 2009 Nov 2009 Okt 2009 Sep 2009 Aug 2009 Jul 2009 Jun 2009 Mei 2009 Apr 2009 Nov 2008 Jun 2008 Apr 2008 Mrt 2008 Feb 2008 Jan 2008 Dec 2007 Nov 2007


Prikbord

Hier op het prikbord kan een flyer van uw voorstelling komen te staan.

Op ons prikbord in de rechterkolom van de voorpagina hebben we plaats voor de flyers van een beperkt aantal voorstellingen en concerten. Wilt u ook een flyer op ons prikbord plaatsen? Stuur uw beeldmateriaal en eventueel ander persmateriaal naar ons algemene mailadres en als (of zodra) er plaats is zullen we uw flyer op het prikbord zetten.

These icons link to social bookmarking sites where readers can share and discover new web pages.
  • Del.icio.us
  • Digg
  • Google
  • Technorati
  • eKudos
  • Facebook
  • Blogmarks
  • Furl
  • Live
  • NuJIJ
  • Slashdot

Onderwerp: TONEEL, OEROL, FESTIVAL

14 Juni 2014

Het wad een maatje te groot voor Oostpool

Buzz Aldrin, waar ben je gebleven? Buzz Aldrin, waar ben je gebleven? Buzz Aldrin, waar ben je gebleven?
Door Youetta Visser met foto's van Sanne Peper

Op één van de mooiste locaties, de Wierschuur op Oosterend, met het wad als machtig en wijds decor, speelde theatergroep Oostpool voor een tribune vol genodigden en pers de openingsvoorstelling van Oerol 2014, een bewerking van de roman 'Buzz Aldrin, waar ben je gebleven?' van de Noorse schrijver Johan Harstad. De jonge regisseur Joeri Vos bewerkte het verhaal samen met componist Bastiaan Woltjer tot muziektheatervoorstelling. De muziek is prachtig. Helaas komt de voorstelling niet ver genoeg los van het boek.

Aan de spelers ligt het niet. Zij vertolken vol overgave vaak meerdere rollen en spelen of zingen mee met de getalenteerde band. Ze hollen over het lege grasveld voor de tribune en proberen met soms iets te theatrale gebaren en stem het publiek te betrekken bij het verhaal. Phi Nguyen houdt het spel mooi klein en maakt zelfs van de karikaturale rol van kleine buurjongen een personage met enige diepte. Zijn vertolking van bewoonster Anna van de zorgboerderij is groots in zijn eenvoud. Aangezien het publiek is uitgedost met koptelefoons is alles goed te volgen. Het is nogal een verhaal dat zij voorgeschoteld krijgen. 

Hoofdpersoon is Mattias, die geboren wordt op de dag dat Buzz Aldrin als tweede man voet op de maan zet, achter Neil Armstrong. Mattias wil net als Buzz belangrijk zijn, maar op de achtergrond blijven. Dat is de reden dat hij geen zanger is, terwijl hij een prachtige stem heeft. Na een relatie van 12 jaar met Helle belandt hij vol liefdesverdriet op de Faeröer-eilanden bij een zorgboerderij. In de koude leegte van het landschap probeert Mattias uit het zicht van de wereld te blijven. Hij ontmoet onder andere Ennen, No Name, vol stil verdriet en koppigheid gespeeld door Jacobien Elffers: "Jij zou het beste kunnen zijn, dat mij ooit gaat overkomen." Tijdens de voorstelling krijgt het publiek haar verhaal, dat van de zorgboerderij, van Mattias zelf en van de aangespoelde oorlogsfotograaf Carl te horen. Met bijpassende muziek, bewerkingen van onder andere Björk en plaatselijke artiest Kàri P, en een prachtige trombonepartij, ontrollen zich de jaren aan het eind van de 20ste eeuw, met Srebrenica, Rwanda en Darfoer als dieptepunt. Grote thema's als escapisme, onmacht en afzijdigheid spreken iedereen aan. Toch haakt een deel van het publiek tijdens de voorstelling zichtbaar af. Ligt het aan het feit dat op deze avond Oerol zelf een bijrol vervult tijdens de eerste wedstrijd van het Nederlandse voetbalteam op het WK? Niet alleen. De bewerking en regie schieten eenvoudigweg tekort, waardoor geen theatervoorstelling is ontstaan, maar Oostpool blijft hangen op het naspelen van het boek.

Buzz Aldrin, waar ben je gebleven? Buzz Aldrin, waar ben je gebleven? Buzz Aldrin, waar ben je gebleven?

Zo fungeert Roland Haufe als Mattias de hele voorstelling letterlijk als als middelpunt van het verhaal, waarbij hij gekleed als astronaut soms als verteller in de ik-vorm op nogal verbaasd naïeve toon het verhaal uit de doeken doet en soms Mattias speelt, op identieke wijze. De teksten van Mattias en zijn medespelers zijn betekenisvol en en lijken direct overgenomen uit het boek. Helaas, voor theater is een ander idioom noodzakelijk. Ook is weinig gebruik gemaakt van het landschap. Natuurlijk vergt het locatietheater een groot speelvlak buiten, maar de enige rol van deze plek is dat hij net zo desolaat is als de Faeröer. Waar je een boek af en toe kunt wegleggen en weer oppakken en bepaalde passages rustig nogmaals kunt lezen, is het hele verhaal achter elkaar in anderhalf uur erg veel gevraagd van het toch inschikkelijke publiek. Aangezien veel van de context van het boek ontbreekt, vanzelfsprekend, mist het noodzakelijke verband en keken enkele toeschouwers zelfs hoopvol op hun horloge tijdens het verhaal van Carl over zijn glijpartij in een massagraf. Een pijnlijke constatering. De tomatensoep na de voorstelling, amper een kwartier later, kan ook als smakeloos opgevat worden.

Het is duidelijk dat alle betrokkenen van Oostpool hun uiterste best hebben gedaan  en ter plekke doen om deze belangrijke roman gestalte te geven op locatie. Jammer genoeg is dat een te grote uitdaging gebleken. Om tot een zelfstandige theatervoorstelling te komen heeft het stuk meer bewerking nodig. Een hoofdrol als openingsvoorstelling van Oerol is te hoog gegrepen voor Buzz Aldrin.

Toneelgroep Oostpool | Oerol


Gebruikte Tags: , , , , , , ,

=================


(optioneel veld)
(optioneel veld)
Om geautomatiseerde spam in reacties te voorkomen stellen we je een eenvoudige vraag.

Reactiemoderatie staat aan op deze site. Dit betekent dat je reactie niet zichtbaar zal zijn, tot deze is goedgekeurd door een beheerder.

Persoonlijke info onthouden?
Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of e-mailadres in te typen.