Cultuurpodium Online

CultuurpodiumOnline is een online magazine over podiumkunsten binnen en buiten de muren van theaters en concertzalen. We schrijven over alles wat er op de podia te doen is op het gebied van theater, muziek, dans, musical, jazz, opera, festivals, klassieke muziek en nog veel meer.
In de rubriek Even voorstellen maakt u kennis met een aantal van onze medewerkers.

In ons tag overzicht
is te zien welke onderwerpen u op onze site kunt vinden.

Accreditatie namens CultuurpodiumOnline wordt alleen aangevraagd door de coördinatoren wiens naam vermeld wordt in het colofon. Krijgt u accreditatieaanvragen binnen van anderen namens CultuurpodiumOnline, checkt u dan aub even via het algemene mailadres of dat wel klopt.

Specials

Festival aan de Werf
Holland Festival
Artikelen over Oerol Impressies van Oerol
Geluiden van Oerol
Onze speciale Oerolpagina
De Parade
Lowlands

Onderwerpen

Actie
Algemeen
Cabaret
CD en DVD
Circus en show
Dans
Festival
Jazz
Jeugd
Klassieke muziek
Locatietheater
Multimedia
Musical
Muziek
Nieuws
Opera en operette
Pop en rock
Straattheater
Toneel
Verwacht
Wereldmuziek

Cultuur op TV

Opium
Vrije Geluiden

Alle bloggers

Blog Aart Schutte
Blog Cornee Hordijk
Blog David Geysen
Blog Dorien Haan
Blog Hanneke en Jonas
Blog Joel de Tombe
Blog Karin Lambrechtsen
Blog Marijcke Voorsluijs
Blog Marina Kaptijn
Blog Marle en Clara
Blog Michael Varenkamp
Blog Moniek Poerstamper
Blog Noortje Herlaar
Blog Rembrandt Frerichs
Blog Suzan Seegers
Blog Tamara Schoppert
Blog Thomas Cammaert
Blog Tom Beek
Blog Ton van der Meer
Blog Willliam Spaaij
Blog Yonga Sun

Archieven

Sep 2014 Jun 2014 Jun 2013 Aug 2011 Jul 2011 Jun 2011 Mei 2011 Jun 2010 Mei 2010 Dec 2009 Nov 2009 Okt 2009 Sep 2009 Aug 2009 Jul 2009 Jun 2009 Mei 2009 Apr 2009 Nov 2008 Jun 2008 Apr 2008 Mrt 2008 Feb 2008 Jan 2008 Dec 2007 Nov 2007


Prikbord

Hier op het prikbord kan een flyer van uw voorstelling komen te staan.

Op ons prikbord in de rechterkolom van de voorpagina hebben we plaats voor de flyers van een beperkt aantal voorstellingen en concerten. Wilt u ook een flyer op ons prikbord plaatsen? Stuur uw beeldmateriaal en eventueel ander persmateriaal naar ons algemene mailadres en als (of zodra) er plaats is zullen we uw flyer op het prikbord zetten.

These icons link to social bookmarking sites where readers can share and discover new web pages.
  • Del.icio.us
  • Digg
  • Google
  • Technorati
  • eKudos
  • Facebook
  • Blogmarks
  • Furl
  • Live
  • NuJIJ
  • Slashdot

Onderwerp: WERELDMUZIEK, ALGEMEEN, MUZIEK

10 Juni 2014

Genieten van jazz- en wereldmuziek tijdens Amsterdam Jazz Festival 2014


Tekst: Jeffrey van Rossum
Beeld: Ronald Rijntjes

Naast de vele popfestivals was er afgelopen pinksterweekend ook veel te beleven voor de jazzliefhebber. Zo was er in Den Bosch Jazz in Duketown en in Middelburg was er het International Jazz Festival Middelburg. Amsterdam had het Jazz Festival Amsterdam dat alleen op zaterdag plaatsvond.

Het complete hoofdgebouw van de ArenA werd daarbij omgetoverd tot jazzpaleis, waarbij skyboxen, VIP ruimtes en zelfs het voetbalveld toegankelijk waren voor iedereen. Onder andere Ruben Hein, Michel Legrand, Fatoumata Diawara, Benjamin Herman, Bruut! en Giovanca vulden de podia van twee uur s’ middags tot half één s’ nachts.

 
Een rustige start
In de middag was het nog rustig in de ArenA. Op de negen podia was er genoeg ruimte over voor meer publiek. Misschien lag de rust aan het mooie weer, of had de organisatie te lijden onder concurrentie van andere jazzfestivals. Aan de aankleding van het gebouw, de podia, het licht en geluid lag het in ieder geval niet. De sfeer was soms zelfs te vergelijken met het North Sea Jazz Festival. Het festival was onderverdeeld over vier verdiepingen, die makkelijk te bereiken waren via roltrappen. Op twee verdiepingen was het mogelijk door te steken naar de hoofdtribune die toegang gaf tot het podium op het veld.


Nationale artiesten
Qua namen had het festival vooral veel grote nationale artiesten weten aan te trekken. Ruben Hein was daar één van. Met verlengde intro's en langere solo's had het optreden veel meerwaarde ten opzichte van zijn albums. De liedjes kregen meer ruimte om uit te bouwen en af te breken, waarbij publieksparticipatie (ondanks weinig en stug publiek) niet uit de weg werd gegaan. Begeleid door een uitstekende band zette Ruben Hein veel nummers neer van zijn laatste album Hopskotch. Zijn grootste hit 'Elephants' van zijn eerdere album Loose Fit ontbrak uiteraard niet. Jammer was dat Ruben Hein's pianospel wat op de achtergrond raakte. Desalniettemin was het een uitstekend optreden op het grote podium van de ArenA.


Benjamin Herman
Langzamerhand stroomde de ArenA vol. Bij Benjamin Herman was dit goed te merken, het was zelfs druk te noemen in de zaal. De immer energieke en populaire saxofonist had een geweldige band om zich heen in de vorm van drummer Joost Kroon (die eerder bij Ruben Hein speelde), organist Carlo de Wijs en gitarist Rory Ronde (die later bij Giovanca zou spelen). Groovende muziek met nummers als Sunny, Slow Sixteen en Alligator Boogaloo maakte dat het publiek in beweging kwam. Dit in combinatie met geweldige solo's maakte het optreden tot een muzikaal hoogtepunt van de dag.


Michel Legrand
De internationale headliner was Michel Legrand. De Fransman heeft in zijn lange carrière veel bereikt. Hij heeft vele soundtracks gecomponeerd voor Hollywoodfilms en samengewerkt met onder andere Django Reinhardt, John Coltrane, Ron Carter en Miles Davis. Ondanks deze staat van dienst maakte de Fransman weinig indruk. Hoewel zijn pianospel nog altijd virtuoos is, waren zijn melodische lijnen moeilijk te volgen en strandde het in veel 'gepingel'. Dieptepunt was zijn poging tot zang, die ronduit vals was en onaangenaam om naar te luisteren. Dit was ook goed te merken aan het publiek, dat al snel massaal afhaakte.


Afwisselende programmering
Naast de pop en jazz was er ook nog wat wereldmuziek te horen in de vorm van Pedro and his Cuban Experience en Fatoumata Diawara. Een leuke toevoeging aan het programma was Into the Blind waarbij luisteraars mee werden genomen in de belevingswereld van een blinde, door een concert te krijgen dat volledig in het donker afspeelde. Ook aanstormend jazztalent kreeg een podium in de kleine Londen zaal. De organisatie en catering waren erg goed te noemen. Ondanks een moeizaam en rustig begin stroomden de zalen toch vol bij Benjamin Herman en Giovanca, wat hoop geeft voor de toekomst. Met iets meer grote internationale artiesten zou dit festival zomaar uit kunnen groeien tot iets heel moois.


Gebruikte Tags: , , , , , , , , , , ,

=================


(optioneel veld)
(optioneel veld)
Om geautomatiseerde spam in reacties te voorkomen stellen we je een eenvoudige vraag.

Reactiemoderatie staat aan op deze site. Dit betekent dat je reactie niet zichtbaar zal zijn, tot deze is goedgekeurd door een beheerder.

Persoonlijke info onthouden?
Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of e-mailadres in te typen.