Cultuurpodium Online

CultuurpodiumOnline is een online magazine over podiumkunsten binnen en buiten de muren van theaters en concertzalen. We schrijven over alles wat er op de podia te doen is op het gebied van theater, muziek, dans, musical, jazz, opera, festivals, klassieke muziek en nog veel meer.
In de rubriek Even voorstellen maakt u kennis met een aantal van onze medewerkers.

In ons tag overzicht
is te zien welke onderwerpen u op onze site kunt vinden.

Accreditatie namens CultuurpodiumOnline wordt alleen aangevraagd door de coördinatoren wiens naam vermeld wordt in het colofon. Krijgt u accreditatieaanvragen binnen van anderen namens CultuurpodiumOnline, checkt u dan aub even via het algemene mailadres of dat wel klopt.

Specials

Festival aan de Werf
Holland Festival
Artikelen over Oerol Impressies van Oerol
Geluiden van Oerol
Onze speciale Oerolpagina
De Parade
Lowlands

Onderwerpen

Actie
Algemeen
Cabaret
CD en DVD
Circus en show
Dans
Festival
Jazz
Jeugd
Klassieke muziek
Locatietheater
Multimedia
Musical
Muziek
Nieuws
Opera en operette
Pop en rock
Straattheater
Toneel
Verwacht
Wereldmuziek

Cultuur op TV

Opium
Vrije Geluiden

Alle bloggers

Blog Aart Schutte
Blog Cornee Hordijk
Blog David Geysen
Blog Dorien Haan
Blog Hanneke en Jonas
Blog Joel de Tombe
Blog Karin Lambrechtsen
Blog Marijcke Voorsluijs
Blog Marina Kaptijn
Blog Marle en Clara
Blog Michael Varenkamp
Blog Moniek Poerstamper
Blog Noortje Herlaar
Blog Rembrandt Frerichs
Blog Suzan Seegers
Blog Tamara Schoppert
Blog Thomas Cammaert
Blog Tom Beek
Blog Ton van der Meer
Blog Willliam Spaaij
Blog Yonga Sun

Archieven

Sep 2014 Jun 2014 Jun 2013 Aug 2011 Jul 2011 Jun 2011 Mei 2011 Jun 2010 Mei 2010 Dec 2009 Nov 2009 Okt 2009 Sep 2009 Aug 2009 Jul 2009 Jun 2009 Mei 2009 Apr 2009 Nov 2008 Jun 2008 Apr 2008 Mrt 2008 Feb 2008 Jan 2008 Dec 2007 Nov 2007


Prikbord

Hier op het prikbord kan een flyer van uw voorstelling komen te staan.

Op ons prikbord in de rechterkolom van de voorpagina hebben we plaats voor de flyers van een beperkt aantal voorstellingen en concerten. Wilt u ook een flyer op ons prikbord plaatsen? Stuur uw beeldmateriaal en eventueel ander persmateriaal naar ons algemene mailadres en als (of zodra) er plaats is zullen we uw flyer op het prikbord zetten.

These icons link to social bookmarking sites where readers can share and discover new web pages.
  • Del.icio.us
  • Digg
  • Google
  • Technorati
  • eKudos
  • Facebook
  • Blogmarks
  • Furl
  • Live
  • NuJIJ
  • Slashdot

Onderwerp: Holland Festival, FESTIVAL, DANS

3 Juni 2014

Holland Festival groots geopend met Vortex Temporum

Opening Holland Festival Opening Holland Festival (voor de oplettende kijker bevinden zich onder het balkon uw verslaggevers) Opening Holland Festival
Door Youetta Visser met foto's van Janiek Dam, Anne van Aerschot en Herman Sorgeloos

Kun je muziek letterlijk dansen? Ja, zo blijkt. Kun je het voortschrijden van de tijd muzikaal tot uiting brengen? Ook dat kan. Het kan zelfs beide tegelijk. Het Holland Festival 2014 is zondag 1 juni in bijzijn van Koning Willem Alexander en Koningin Maxima in de Stopera in Amsterdam geopend met de biologerende voorstelling 'Vortex Temporum' van choreograaf Anne Teresa de Keersmaeker. Een voorstelling waarin op meeslepende wijze het vertragende uitdijen en het versnellen van de tijd wordt vormgegeven. Iedereen raakt opgezweept. De zeven dansers weerspiegelen de akoestische klanken en ook de zes muzikanten dansen de geometrische patronen. Zelfs de vleugel draait langzaam mee over het podium. Voor directeur Pierre Audi is met deze voorstelling zijn tiende en laatste Holland Festival aangebroken. Hij nam geëmotioneerd zijn afscheidsboek 'Venster op de Wereld, Holland Festival 2005-2014' en een liber amicorum in ontvangst.

Vortex Temporum Vortex Temporum Vortex Temporum

De Keersemaeker, die ruim dertig jaar geleden doorbrak met twee dansvoorstelling op minimal music van Reich en daarna vele grensverleggende choreografieën maakte, koos nu voor 'Vortex Temporum', in 1996 geschreven door de Franse componist Gérard Grisey. In de voorstelling werkt haar dansgroep Rosas samen met muziekensemble Ictus. Eerst vertolken alleen de muzikanten gepassioneerd bewegend deze muziek, waarin de noten elkaar lukraak opvolgen en verschillende tempi aritmisch aaneengesmeed zijn. Het vormt een geheel van schijnbaar willekeurige klanken en toch, toch ontvouwt zich een herkenbare wereld. Als de muzikanten later het veld ruimen voor de dansers volgt hetzelfde in beeld. Ieder lijkt in stilte voor zich te dansen en toch, toch ontvouwt zich enig verband. Drie dansers lijken samen op te gaan en de twee danseressen hebben ook een eigen dynamiek. Uiteindelijk blijft alleen de zesde danser over, na een tijdje bijgestaan door de teruggekeerde pianist. Danser en pianist gunnen het publiek met een vurig samenspel een eerste houvast.

Later, als alle dansers en muzikanten weer gezamenlijk op het podium staan, herkent het publiek meer. Een danser lijkt de muziek van een van de violisten driedimensionaal weer te geven en zijn gebaren uit te vergroten; bij nader inzien dragen zij ook beiden als enigen gekleurde sokken. Ook andere dansers lijken soms de notenpartij van een van de muzikanten letterlijk te dansen. De dansers en muzikanten bewegen zich daarbij in cirkelvormige patronen over het podium. De een neemt het voortouw en lijkt een deel van de anderen aan te steken in een snelle ren, totdat plots het ritme wordt doorbroken en een ander het voortouw neemt, in een andere richting, misschien langzamer en slechts gevolgd door twee dansers. Telkens wordt de koers verlegd. En De Keersmaeker gaat verder; niet alleen de muziek en het cadans van de dans zijn aritmisch, ook de bewegingen van de individuele dansers zijn vaak onevenwichtig, alsof hun zwaartepunt uit het lood hangt.

Vortex Temporum Vortex Temporum Vortex Temporum

En toch, toch begrijpt het publiek deze zacht uitgelichte wereld. Het kent deze onrust uit zijn eigen leven, waarin de tijd soms door de vingers lijkt te glijden en iedereen gehaast achter alles aanrent, afgeleid door steeds weer een nieuwe hype. Om dan weer in rustig vaarwater te komen waarin ieder doelgericht zijn eigen gang gaat. Of de diepe rust, waarin de tijd lijkt stil te staan en je even meedobbert op het ritme van je ademhaling. Voordat het publiek aan het eind van de voorstelling uitbarst in een ovatie blijft het spontaan ruim een minuut stil en luistert het naar de eigen ademhaling en die van de spelers en dansers.

Wat een voorstelling! Alleen topdansers en topmusici kunnen deze muziek zo magistraal toegankelijk maken dat het publiek deze zintuiglijk kan aanvoelen om vervolgens te herkennen. Alles is bedoeld en niets leidt af. Een meesterlijk choreografie op een prachtig moment, waarop de tijd even stilstaat bij het afscheid van Pierre Audi om vervolgens door te denderen in de draaikolk van cultuur die het Holland Festival deze maand in petto heeft. Je moet erheen!

Website Rosas | Website Ictus | Website Holland Festival


Gebruikte Tags: , , , , , ,

=================


(optioneel veld)
(optioneel veld)
Om geautomatiseerde spam in reacties te voorkomen stellen we je een eenvoudige vraag.

Reactiemoderatie staat aan op deze site. Dit betekent dat je reactie niet zichtbaar zal zijn, tot deze is goedgekeurd door een beheerder.

Persoonlijke info onthouden?
Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of e-mailadres in te typen.