Cultuurpodium Online

CultuurpodiumOnline is een online magazine over podiumkunsten binnen en buiten de muren van theaters en concertzalen. We schrijven over alles wat er op de podia te doen is op het gebied van theater, muziek, dans, musical, jazz, opera, festivals, klassieke muziek en nog veel meer.
In de rubriek Even voorstellen maakt u kennis met een aantal van onze medewerkers.

In ons tag overzicht
is te zien welke onderwerpen u op onze site kunt vinden.

Accreditatie namens CultuurpodiumOnline wordt alleen aangevraagd door de coördinatoren wiens naam vermeld wordt in het colofon. Krijgt u accreditatieaanvragen binnen van anderen namens CultuurpodiumOnline, checkt u dan aub even via het algemene mailadres of dat wel klopt.

Specials

Festival aan de Werf
Holland Festival
Artikelen over Oerol Impressies van Oerol
Geluiden van Oerol
Onze speciale Oerolpagina
De Parade
Lowlands

Onderwerpen

Actie
Algemeen
Cabaret
CD en DVD
Circus en show
Dans
Festival
Jazz
Jeugd
Klassieke muziek
Locatietheater
Multimedia
Musical
Muziek
Nieuws
Opera en operette
Pop en rock
Straattheater
Toneel
Verwacht
Wereldmuziek

Cultuur op TV

Opium
Vrije Geluiden

Alle bloggers

Blog Aart Schutte
Blog Cornee Hordijk
Blog David Geysen
Blog Dorien Haan
Blog Hanneke en Jonas
Blog Joel de Tombe
Blog Karin Lambrechtsen
Blog Marijcke Voorsluijs
Blog Marina Kaptijn
Blog Marle en Clara
Blog Michael Varenkamp
Blog Moniek Poerstamper
Blog Noortje Herlaar
Blog Rembrandt Frerichs
Blog Suzan Seegers
Blog Tamara Schoppert
Blog Thomas Cammaert
Blog Tom Beek
Blog Ton van der Meer
Blog Willliam Spaaij
Blog Yonga Sun

Archieven

Sep 2014 Jun 2014 Jun 2013 Aug 2011 Jul 2011 Jun 2011 Mei 2011 Jun 2010 Mei 2010 Dec 2009 Nov 2009 Okt 2009 Sep 2009 Aug 2009 Jul 2009 Jun 2009 Mei 2009 Apr 2009 Nov 2008 Jun 2008 Apr 2008 Mrt 2008 Feb 2008 Jan 2008 Dec 2007 Nov 2007


Prikbord

Hier op het prikbord kan een flyer van uw voorstelling komen te staan.

Op ons prikbord in de rechterkolom van de voorpagina hebben we plaats voor de flyers van een beperkt aantal voorstellingen en concerten. Wilt u ook een flyer op ons prikbord plaatsen? Stuur uw beeldmateriaal en eventueel ander persmateriaal naar ons algemene mailadres en als (of zodra) er plaats is zullen we uw flyer op het prikbord zetten.

These icons link to social bookmarking sites where readers can share and discover new web pages.
  • Del.icio.us
  • Digg
  • Google
  • Technorati
  • eKudos
  • Facebook
  • Blogmarks
  • Furl
  • Live
  • NuJIJ
  • Slashdot

Onderwerp: POP-ROCK, MUZIEK

10 Januari 2014

‘Dijkers en strijkers’ maken kunstwerkjes van liefde, eenzaamheid en pijn

  
Tekst: Jorien Heemskerk

Beeld: Ronald Rijntjes 

Klassieke muziek saai en ontoegankelijk? Niet bij Amsterdam Sinfonietta. Ieder jaar weet dit enthousiaste strijkorkest weer een andere bekende artiest of band te strikken voor een nieuwjaarstournee. 2014 begint met niemand minder dan De Dijk. Een zeer geslaagde samenwerking, die tot aanstaande donderdag nog in vijf steden te zien is.

“Nou, dit is dus onze nieuwe band”, grapte Huub van der Lubbe deze week in het Amsterdamse Concertgebouw. “We hebben alleen een iets groter busje nodig.” Het applaus en gejuich waarmee  het publiek hierop reageerde liet zien dat hij met deze uitspraak toch niet ver naast de waarheid zat.

De ‘dijkers en strijkers’ vinden elkaar bij de start van het nieuwe jaar in goed doordachte arrangementen waar met vijf man aan gewerkt is. Terwijl de band voldoende ruimte krijgt, ook in solo’s van onder meer gitaar en trompet, brengen de strijkers onverwachte accenten en nuanceringen aan. Sommige bekende liedjes krijgen hierdoor iets statigs, andere worden er feller of juist kwetsbaarder van. Maar één ding hebben alle stukken gemeen: het zijn kunstwerkjes die liefde, eenzaamheid en pijn bijna tastbaar maken.

 
Bloedend hart
Neem bijvoorbeeld ‘Bloedend hart’, de allereerste single van De Dijk, die je heerlijk mee kunt blèren als je teleurgesteld bent in de liefde. Nu wordt dit nummer vooral gedragen door de violen en speelt van de band alleen de basgitaar mee. Dat levert een stijlvolle en ingetogen versie op, waarin de nadruk verschuift van het dramatisch bloedende hart naar de kwetsbaarheid van de zanger -‘alleen jij kan me helpen, maar je bent er niet.’ Verrassend, vindt ook Van der Lubbe zelf: “Wie had dit kunnen denken toen wij 33 jaar geleden ons eerste liedje maakten?”

Müller en Goethe
Maar ‘Bloedend hart’ is niet de enige verrassing in deze tournee. Behalve eigen liedjes speelt de band samen met Amsterdam Sinfonietta namelijk ook indrukwekkende bewerkingen van bekende klassieke stukken. Bijvoorbeeld ‘Der Leiermann’, een gedicht van Wilhelm Müller dat door Schubert op muziek is gezet. Huub van der Lubbe vertaalde het naar het Nederlands en zingt het met breekbare stem onder begeleiding van alleen cello en accordeon. Het contrast met het stevige ‘Schedel en knekels’ dat daarvoor geprogrammeerd staat had niet groter kunnen zijn.

  
Nog zo’n klassiek juweel is Goethes ‘Nur, wer die Sehnsucht kennt’, waar verschillende grote componisten muziek bij hebben geschreven. Ook dit gedicht heeft Van der Lubbe treffend vertaald. De muziek van Tsjaikovski waarop hij het zingt maakt de pijn van de hoofdpersoon al voelbaar, nog voordat dat woord is uitgesproken. Al hoef je zelf je geliefde niet te missen, het snijdt door je ziel.

Vrouwen
Naast alle ellende die de liefde kan brengen komt gelukkig ook de andere kant van de medaille aan bod. Zo is er de opwinding over Jacques Brels ‘Mathilde’ die terugkomt, wederom in het Nederlands en compleet met heftige handgebaren. En aan het einde van de avond worden alle vrouwen in de zaal verleid met een lange en zonnige uitvoering van ‘Groot hart’.

  
Deze nummers worden met net zoveel applaus ontvangen als de klassieke werken die Amsterdam Sinfonietta tussendoor zonder De Dijk speelt. Want ook die zijn geniaal. De negentien strijkers spelen zonder dirigent, maar zijn op de milliseconde op elkaar afgestemd. In Tsjaikovski´s ‘Elégie’, een melodieus stuk dat meerdere keren aanzwelt en uitsterft, leidt dit tot een mooie afwisseling tussen de violen, altviolen en cello’s. En een bizar zacht einde dat je de adem doet inhouden.

Busje
Zo komt in een avond het hele leven voorbij, in tekst én muziek. In het Concertgebouw leverde dat zoveel enthousiasme op dat het publiek de chique omgeving vergat, opstond en meedeinde bij ‘Als het golft’, en de dijkers en strijkers ter plekke extra toegiften liet verzinnen. Zonde dus eigenlijk dat deze vruchtbare samenwerking maar twee weken duurt. Heeft iemand niet toch een busje in de aanbieding voor een kleine dertig man?

  
De Dijk en Amsterdam Sinfonietta spelen ‘Dijkers en strijkers’ op zaterdag 11 januari in Tilburg en op zondag 12 januari in Zwolle. De dagen daarna komen ze nog in Enschede, Utrecht en Leiden.




=================


(optioneel veld)
(optioneel veld)
Om geautomatiseerde spam in reacties te voorkomen stellen we je een eenvoudige vraag.

Reactiemoderatie staat aan op deze site. Dit betekent dat je reactie niet zichtbaar zal zijn, tot deze is goedgekeurd door een beheerder.

Persoonlijke info onthouden?
Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of e-mailadres in te typen.