Cultuurpodium Online

CultuurpodiumOnline is een online magazine over podiumkunsten binnen en buiten de muren van theaters en concertzalen. We schrijven over alles wat er op de podia te doen is op het gebied van theater, muziek, dans, musical, jazz, opera, festivals, klassieke muziek en nog veel meer.
In de rubriek Even voorstellen maakt u kennis met een aantal van onze medewerkers.

In ons tag overzicht
is te zien welke onderwerpen u op onze site kunt vinden.

Accreditatie namens CultuurpodiumOnline wordt alleen aangevraagd door de coördinatoren wiens naam vermeld wordt in het colofon. Krijgt u accreditatieaanvragen binnen van anderen namens CultuurpodiumOnline, checkt u dan aub even via het algemene mailadres of dat wel klopt.

Specials

Festival aan de Werf
Holland Festival
Artikelen over Oerol Impressies van Oerol
Geluiden van Oerol
Onze speciale Oerolpagina
De Parade
Lowlands

Onderwerpen

Actie
Algemeen
Cabaret
CD en DVD
Circus en show
Dans
Festival
Jazz
Jeugd
Klassieke muziek
Locatietheater
Multimedia
Musical
Muziek
Nieuws
Opera en operette
Pop en rock
Straattheater
Toneel
Verwacht
Wereldmuziek

Cultuur op TV

Opium
Vrije Geluiden

Alle bloggers

Blog Aart Schutte
Blog Cornee Hordijk
Blog David Geysen
Blog Dorien Haan
Blog Hanneke en Jonas
Blog Joel de Tombe
Blog Karin Lambrechtsen
Blog Marijcke Voorsluijs
Blog Marina Kaptijn
Blog Marle en Clara
Blog Michael Varenkamp
Blog Moniek Poerstamper
Blog Noortje Herlaar
Blog Rembrandt Frerichs
Blog Suzan Seegers
Blog Tamara Schoppert
Blog Thomas Cammaert
Blog Tom Beek
Blog Ton van der Meer
Blog Willliam Spaaij
Blog Yonga Sun

Archieven

Sep 2014 Jun 2014 Jun 2013 Aug 2011 Jul 2011 Jun 2011 Mei 2011 Jun 2010 Mei 2010 Dec 2009 Nov 2009 Okt 2009 Sep 2009 Aug 2009 Jul 2009 Jun 2009 Mei 2009 Apr 2009 Nov 2008 Jun 2008 Apr 2008 Mrt 2008 Feb 2008 Jan 2008 Dec 2007 Nov 2007


Prikbord

Hier op het prikbord kan een flyer van uw voorstelling komen te staan.

Op ons prikbord in de rechterkolom van de voorpagina hebben we plaats voor de flyers van een beperkt aantal voorstellingen en concerten. Wilt u ook een flyer op ons prikbord plaatsen? Stuur uw beeldmateriaal en eventueel ander persmateriaal naar ons algemene mailadres en als (of zodra) er plaats is zullen we uw flyer op het prikbord zetten.

These icons link to social bookmarking sites where readers can share and discover new web pages.
  • Del.icio.us
  • Digg
  • Google
  • Technorati
  • eKudos
  • Facebook
  • Blogmarks
  • Furl
  • Live
  • NuJIJ
  • Slashdot

Onderwerp: OEROL, LOCATIETHEATER

22 Juni 2013

Wat kies je? Oui ou non?

Dantons Dood Dantons Dood Dantons Dood
Door Mylène Schuit met foto's van Wikke van Houwelingen

Allons enfants de la Patrie, le jour de gloire est arrivé!

Rond de kerk van Midsland loopt een grote groep mensen achter trommels en vlaggen aan. Ze zingen de Marseillaise, scanderen leuzen en voeren revolutie… Dat waren de mensen die ‘oui’ zeiden op de vraag van Robespierre of je iets wilde gaan doen, iets wilde veranderen in de wereld. De achterblijvers in de kerk zeiden ‘non’. Zij zagen Julie Danton sterven.

Dantons Dood gaf na afloop in de B&B waar wij slapen nog aanleiding om uitvoerig na te kaarten. Wie had welke keuze gemaakt, ben je met de revolutie meegegaan of heb je gekozen om te aanvaarden dat het is zoals het is, niets te doen en de voorstelling in de kerk uit te kijken. Stof tot nadenken…

De Toneelschuur heeft Danton’s Dood radicaal bewerkt en dat uit zich zowel in de aankleding, de kostuums als in de tekst. Het uiterlijk van de kerk in Midsland is radicaal veranderd van een sereen wit interieur naar agressief, rauw, zwart en bloed, leuzen over revoluties en veel junk.

Tijdens de voorstelling word je van het ene dilemma naar het andere geslingerd. In ieder mens schuilt wel een idealist, een dromer, een stukje hoop op een andere toekomst. Maar hoever ga je dan?

Dantons Dood Dantons Dood Dantons Dood

George Danton was een kopstuk ten tijde van de Franse Revolutie (eind 18e eeuw). Hij was populair, een ‘bon vivant’, die genoot van het leven maar ook omstreden was. Zijn tegenstander, Robespierre slaat door naar de andere kant. Waar ze ooit samen zij aan zij streden in de revolutie, is Robespierre nu een betweter die teleurgesteld is in de egocentrische houding van Danton. Deze laat zich niets meer gelegen liggen aan ellende, dood en verderf om zich heen, maar heeft zich teruggetrokken in zijn eigen veilige leventje.

Zo nu en dan dwalen mijn gedachten af. De Franse Revolutie is al zo lang geleden en toch trek je snel parallellen met de huidige tijd. Mensen die idealen hebben en er voor willen strijden: de opstand in Egypte, de gevechten voor meer vrijheid in Syrië, Istanbul. Is er dan zo weinig veranderd? Vechten er velen voor een betere toekomst of is het een kudde schapen die achter een paar leiders aanloopt? Wie bepaalt wat een mooiere en betere wereld voor ons is? Bepalen we dat samen of zijn we allemaal individuen met onze eigen opvattingen, noden en wensen? We zijn toch allemaal gelijk (egalite), we zijn toch allemaal op zoek naar ons eigen stukje vrijheid (liberté) en het is handig om samen op te trekken om dat te bewerkstelligen (fraternite). Maar de natuur gaat toch ook haar eigen gang en laat zich toch ook geen wetten voorschrijven? De locatie draagt bij aan mijn dilemma. De kerk is immers - hoewel een toevluchtsoord voor contemplatie, verbroedering en overdenking - ook door de eeuwen heen vaak partij geweest bij oorlogen over het geloof.

Dantons Dood Dantons Dood Dantons Dood

In opstand komen of niet? Als we voor de revolutie kiezen, wat gebeurt dan? Doen we iets of doen we niets? We moeten kiezen: oui ou non. Een deel van het publiek kijkt de voorstelling af in de kerk. Het andere deel doet mee aan de revolutie en kalkt op de muur zonder wie de wereld beter af zou zijn: sadisten, egoïsten, politici, racisten, seksisten, mijn buurman, Assad of Donald Duck.

Oerol | Toneelschuur


Gebruikte Tags: , , , ,

=================


(optioneel veld)
(optioneel veld)
Om geautomatiseerde spam in reacties te voorkomen stellen we je een eenvoudige vraag.

Reactiemoderatie staat aan op deze site. Dit betekent dat je reactie niet zichtbaar zal zijn, tot deze is goedgekeurd door een beheerder.

Persoonlijke info onthouden?
Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of e-mailadres in te typen.