Cultuurpodium Online

CultuurpodiumOnline is een online magazine over podiumkunsten binnen en buiten de muren van theaters en concertzalen. We schrijven over alles wat er op de podia te doen is op het gebied van theater, muziek, dans, musical, jazz, opera, festivals, klassieke muziek en nog veel meer.
In de rubriek Even voorstellen maakt u kennis met een aantal van onze medewerkers.

In ons tag overzicht
is te zien welke onderwerpen u op onze site kunt vinden.

Accreditatie namens CultuurpodiumOnline wordt alleen aangevraagd door de coördinatoren wiens naam vermeld wordt in het colofon. Krijgt u accreditatieaanvragen binnen van anderen namens CultuurpodiumOnline, checkt u dan aub even via het algemene mailadres of dat wel klopt.

Specials

Festival aan de Werf
Holland Festival
Artikelen over Oerol Impressies van Oerol
Geluiden van Oerol
Onze speciale Oerolpagina
De Parade
Lowlands

Onderwerpen

Actie
Algemeen
Cabaret
CD en DVD
Circus en show
Dans
Festival
Jazz
Jeugd
Klassieke muziek
Locatietheater
Multimedia
Musical
Muziek
Nieuws
Opera en operette
Pop en rock
Straattheater
Toneel
Verwacht
Wereldmuziek

Cultuur op TV

Opium
Vrije Geluiden

Alle bloggers

Blog Aart Schutte
Blog Cornee Hordijk
Blog David Geysen
Blog Dorien Haan
Blog Hanneke en Jonas
Blog Joel de Tombe
Blog Karin Lambrechtsen
Blog Marijcke Voorsluijs
Blog Marina Kaptijn
Blog Marle en Clara
Blog Michael Varenkamp
Blog Moniek Poerstamper
Blog Noortje Herlaar
Blog Rembrandt Frerichs
Blog Suzan Seegers
Blog Tamara Schoppert
Blog Thomas Cammaert
Blog Tom Beek
Blog Ton van der Meer
Blog Willliam Spaaij
Blog Yonga Sun

Archieven

Sep 2014 Jun 2014 Jun 2013 Aug 2011 Jul 2011 Jun 2011 Mei 2011 Jun 2010 Mei 2010 Dec 2009 Nov 2009 Okt 2009 Sep 2009 Aug 2009 Jul 2009 Jun 2009 Mei 2009 Apr 2009 Nov 2008 Jun 2008 Apr 2008 Mrt 2008 Feb 2008 Jan 2008 Dec 2007 Nov 2007


Prikbord

Hier op het prikbord kan een flyer van uw voorstelling komen te staan.

Op ons prikbord in de rechterkolom van de voorpagina hebben we plaats voor de flyers van een beperkt aantal voorstellingen en concerten. Wilt u ook een flyer op ons prikbord plaatsen? Stuur uw beeldmateriaal en eventueel ander persmateriaal naar ons algemene mailadres en als (of zodra) er plaats is zullen we uw flyer op het prikbord zetten.

These icons link to social bookmarking sites where readers can share and discover new web pages.
  • Del.icio.us
  • Digg
  • Google
  • Technorati
  • eKudos
  • Facebook
  • Blogmarks
  • Furl
  • Live
  • NuJIJ
  • Slashdot

Onderwerp: OEROL, LOCATIETHEATER, INTERACTIE THEATER, DANS

20 Juni 2013

We dansen tot we erbij neervallen

Van onze redacteur in West-Terschelling
Gisteravond omstreeks half 11 in de avond is op een voetbalveld te West-Terschelling een vete uitgebroken. Om verder lichamelijk letsel te voorkomen zijn twee vrouwen aangehouden. Beiden verklaarden Aurora te heten. De politie moest tussenbeide komen. Een massale vechtpartij werd daarmee voorkomen. De burgemeester roept op tot kalmte: “Zinloos geweld kan nooit een oplossing zijn.” Het OM stelt een onderzoek in.

The rite of spring  The rite of spring The rite of spring
Door Youetta Visser met foto's van Roger Bernat

Je moet het maar durven. Een dansvoorstelling maken waarin het publiek zelf de hoofdrol speelt, zonder repetities vooraf. Met slechts een koptelefoon als regisseur. De Spanjaard Roger Bernat heeft er geen moeite mee. Geamuseerd kijkt hij vanaf het trapje van zijn Pipowagen toe hoe Voetbalveld West in no time verandert in een dansvloer. Zijn werk zit erop. Het is fascinerend te zien hoe rond de 200 Oerolgangers de opdrachten van de mechanische stem automatisch volgen. Maar hij heeft buiten de twee vrouwen gerekend die beiden beslissen dat hun ‘five minuts of fame’ nu maar eens moeten aanbreken.

Aanvankelijk dragen wij wat onwennig de uitgereikte koptelefoons, waaruit een blikken vrouwenstem ons toespreekt met instructies. Op de achtergrond flarden van de ‘Sacre du Printemps’ van Igor Stravinsky, waarop deze voorstelling is gebaseerd. Maar binnen enkele minuten is iedereen in beweging. Alsof de optie ‘niet meedoen’ eenvoudigweg niet bestaat. Eerst de contouren schetsen van het verhaal en de omgeving afbakenen. ‘Dageraad’, moeten we op een groot schoolbord aan de rand van het veld kalken. Waar komen ineens die krijtjes vandaan? ‘Heuvels’, zo gebiedt de stem op de koptelefoon ons, komt op het schoolbord daartegenover. En dan hebben we ook nog ‘Bos’ aan weerszijden. De toon is gezet.

Gaandeweg wordt duidelijk dat verschillende groepen verschillende instructies krijgen. Er is ook een heldin, Aurora. Gespeeld door steeds wisselende deelnemers. Er is een rode lap die later jurk blijkt te zijn. En een held, Romero. Zijn ze voor elkaar bestemd? Het lijkt een onmogelijke liefde. Nu eens loopt ze dolend door het bos, gespeeld door steeds wisselende personages. Dan weer ligt ze kermend op de rode lap en wordt ze afgeschermd door haar kompanen. De wisseling van de helden gaat helaas niet altijd vlekkeloos. Al snel treffen we een Aurora die weigert om afgewisseld te worden. Dapper houdt zij enkele minuten vast aan de rode lap, ondanks de herhaaldelijke opdracht deze los te laten. Daarna springen meerdere vrijwilligsters tegelijkertijd op bij de oproep voor een nieuwe Aurora. De meesten haken keurig af, maar twee vrouwen blijven stoïcijns staan. Tot grote hilariteit van het overige publiek gaan zij letterlijk de strijd aan om de rol van Aurora. Ons verhaal krijgt een extra dramatische wending! Na enig geduw en getrek slaan onze heldinnen elkaar letterlijk de koptelefoon van het hoofd. Romero is er zo door van slag dat ook hij vergeet zijn rol neer te leggen. 

The rite of spring The rite of spring The rite of spring

Het volk volgt ondertussen keurig de opdrachten en rent van de ene naar de andere kant. De heuvels in, dan weer naar het bos, hakkend met een bijl, knielend voor de held, wippend op de tenen, zwaaiend met de amen in de avondbries. Verbeten probeert het dansende publiek de voorstelling tot een goed einde te brengen. Als het volk in een cirkel om Aurora moet gaan staan, omringen we beide krijsende vrouwen. En als het volk naar haar toe moet rennen, splitst de groep keurig in tweeën om beide Aurora’s te eren. De lampen langs het veld gaan aan, tassen worden langs de kant gesmeten, de voorstelling moet doorgaan.

De chaos is tegen het einde van onze dans kompleet. Stravinsky horen wij al lang niet meer. Op de rode lap in het midden van het veld liggen onze beide Aurora’s. Als de blikken stem Romero vraagt zijn handen in de lucht te steken, strekken zes personen de armen in de lucht, inclusief een van de Aurora’s. Het kan ons allemaal niets meer schelen, we dansen tot we erbij neervallen. Drie helden buigen uiteindelijk voor onze staande ovatie: twee Aurora’s en een Romero.

Dan maken we dat we wegkomen, onze heldinnen vechtend achterlatend...

Roger Bernat: The Rite of Springs
Locatie 11, Voetbalveld West

Oerol | Roger Bernat

 


Gebruikte Tags: , , ,

=================


(optioneel veld)
(optioneel veld)
Om geautomatiseerde spam in reacties te voorkomen stellen we je een eenvoudige vraag.

Reactiemoderatie staat aan op deze site. Dit betekent dat je reactie niet zichtbaar zal zijn, tot deze is goedgekeurd door een beheerder.

Persoonlijke info onthouden?
Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of e-mailadres in te typen.