Cultuurpodium Online

CultuurpodiumOnline is een online magazine over podiumkunsten binnen en buiten de muren van theaters en concertzalen. We schrijven over alles wat er op de podia te doen is op het gebied van theater, muziek, dans, musical, jazz, opera, festivals, klassieke muziek en nog veel meer.
In de rubriek Even voorstellen maakt u kennis met een aantal van onze medewerkers.

In ons tag overzicht
is te zien welke onderwerpen u op onze site kunt vinden.

Accreditatie namens CultuurpodiumOnline wordt alleen aangevraagd door de coördinatoren wiens naam vermeld wordt in het colofon. Krijgt u accreditatieaanvragen binnen van anderen namens CultuurpodiumOnline, checkt u dan aub even via het algemene mailadres of dat wel klopt.

Specials

Festival aan de Werf
Holland Festival
Artikelen over Oerol Impressies van Oerol
Geluiden van Oerol
Onze speciale Oerolpagina
De Parade
Lowlands

Onderwerpen

Actie
Algemeen
Cabaret
CD en DVD
Circus en show
Dans
Festival
Jazz
Jeugd
Klassieke muziek
Locatietheater
Multimedia
Musical
Muziek
Nieuws
Opera en operette
Pop en rock
Straattheater
Toneel
Verwacht
Wereldmuziek

Cultuur op TV

Opium
Vrije Geluiden

Alle bloggers

Blog Aart Schutte
Blog Cornee Hordijk
Blog David Geysen
Blog Dorien Haan
Blog Hanneke en Jonas
Blog Joel de Tombe
Blog Karin Lambrechtsen
Blog Marijcke Voorsluijs
Blog Marina Kaptijn
Blog Marle en Clara
Blog Michael Varenkamp
Blog Moniek Poerstamper
Blog Noortje Herlaar
Blog Rembrandt Frerichs
Blog Suzan Seegers
Blog Tamara Schoppert
Blog Thomas Cammaert
Blog Tom Beek
Blog Ton van der Meer
Blog Willliam Spaaij
Blog Yonga Sun

Archieven

Sep 2014 Jun 2014 Jun 2013 Aug 2011 Jul 2011 Jun 2011 Mei 2011 Jun 2010 Mei 2010 Dec 2009 Nov 2009 Okt 2009 Sep 2009 Aug 2009 Jul 2009 Jun 2009 Mei 2009 Apr 2009 Nov 2008 Jun 2008 Apr 2008 Mrt 2008 Feb 2008 Jan 2008 Dec 2007 Nov 2007


Prikbord

Hier op het prikbord kan een flyer van uw voorstelling komen te staan.

Op ons prikbord in de rechterkolom van de voorpagina hebben we plaats voor de flyers van een beperkt aantal voorstellingen en concerten. Wilt u ook een flyer op ons prikbord plaatsen? Stuur uw beeldmateriaal en eventueel ander persmateriaal naar ons algemene mailadres en als (of zodra) er plaats is zullen we uw flyer op het prikbord zetten.

These icons link to social bookmarking sites where readers can share and discover new web pages.
  • Del.icio.us
  • Digg
  • Google
  • Technorati
  • eKudos
  • Facebook
  • Blogmarks
  • Furl
  • Live
  • NuJIJ
  • Slashdot

Onderwerp: OEROL, LOCATIETHEATER

19 Juni 2013

Van jou herinner ik mij alles. Alles bleef me bij!

Cyrano Cyrano Cyrano
Door Youetta Visser met foto's van Mieke Kreunen

“Ik wilde sterren plukken, maar door angst voor spot en hoon, plukte ik de stijlbloempjes voor in mijn eigen doornenkroon”

Hiermee is kort het drama van Cyrano verwoord, de vrijgevochten held die niet alleen goed overweg kan met het zwaard, maar ook met dichterlijke taal. Hij durft zijn grote liefde voor Roxane echter niet op te biechten, uit angst dat zij hem afwijst vanwege zijn lelijkheid. Hij heeft inderdaad een grote neus. En een dikke buik. En hij is nogal eigenwijs. Juist als hij toch de moed heeft om haar te ontmoeten, zegt zij dat zij een crush heeft op een ander en vraagt Cyrano om hulp.

Het noodlot wil dat deze ander, de slome Christian, kadet in het regiment van Cyrano, geen woorden heeft voor zijn liefde voor Roxane. Hij is misschien wel mooi, maar niet zo welbespraakt. Verder dan “Ik hou ontzettend veel van je“,  komt hij niet. Cyrano biedt aan dat Christian zijn woorden mag gebruiken om Roxane de liefde te verklaren: “Jij wordt voor haar geen desillussie, want wij verleiden haar tesaam, als in een fusie”.

Cyrano Cyrano Cyrano

En zo ontstaat een verborgen driehoeksrelatie tussen Cyrano (zoete liefdesdichter), Roxane (aanbeden lezeres) en Christian (er zit niet veel bij).  Roxane wordt verliefd op Christian, omdat Cyrano daarbij de zoete woorden vindt: “Ik hou van je, ik noem je schat, je maakt me gek.... het ontroert me allemaal veel te veel. Als ik je naam hoor, dan klopt mijn hart al in mijn keel”.

Een volle tribune met enkele honderden mensen geniet van de manier waarop Theater het Amsterdamse Bos dit drama neerzet. De oude teksten van Rosland uit 1897 zijn geheel herschreven tot een modern stuk, nog steeds op rijm. Bram Coopmans speelt vituoos de rol van Cyrano en weet ruim anderhalf uur zonder haperen alle rijm op een niet-gedragen wijze ten gehore te brengen. Zelfs Christian komt soms onverwacht dichterlijk uit de hoek: “Ik ben geen arme ziel, in mij schuilt meer dan een man met sexappeal.” De acht spelers acteren deels in oude kostuums en zijn deels modern gekleed. Zo loopt het kamermeisje van Roxane parmantig in bontjasje en strakke legging op het podium rond. De band speelt verrassend swingende muziek, met elektrische gitaren en al.

Cyrano Cyrano Cyrano

Theater het Amsterdamse Bos is voor het eerst op Oerol, maar is wel gewend om buiten te spelen. Dat merk je. Ze maken professioneel gebruik van alle mogelijkheden van de locatie. De spelers bouwen het houten decor een aantal keer tijdens het spel om tot kasteel, het front en een klooster. Bandleden spelen mee als minstreel. Een gemotoriseerde driewieler dient als galopperend paard dat de schone Roxane dwars over het front naar haar geliefde brengt. Met simpele vormgeving bereiken ze  grote visuele effecten. Een bakkerij wordt verbeeld door eenvoudigweg twee zakken meel op een tafel uit te gooien en dit te kneden tot deeg met een gieter water. Hetzelfde meel stuift even later in het rond om de verblindende wanhoop van Cyrano weer te geven. Een paar losse boomtakjes in de kraag of laars dienen als camouflage. Met water gevulde ballonnetjes spatten uiteen op de grond als bommen aan het front.

Leuke vondsten, die ten koste hadden kunnen gaan van de tragiek. Zo niet bij Het Amsterdamse Bos. Door het prachtige spel, blijft de emotie goed overeind staan. Daarmee verwordt dit theater niet tot klucht. De tragiek van beide hoofdrolspelers, waarvan niet gehouden wordt zoals ze zijn, laat niemand in het publiek onberoerd. De een is niet welbespraakt genoeg, de ander te lelijk.

Cyrano  Cyrano  Cyrano

Aan het eind rest Cyrano niets, behalve zijn bravoure. Hij sterft in de armen van zijn geliefde. Eerder in het stuk riep hij: “Van jou herinner ik mij alles. Alles bleef me bij!“ Dat geldt ongetwijfeld ook voor het publiek, dat deze magische voorstelling heeft bijgewoond. Als één man rijzen ze op voor een staande ovatie.

Een aanrader? Gaan!

Cyrano door Theater het Amsterdamse bos
Locatie 35

Oerol | Theater Het Amsterdamse Bos


Gebruikte Tags: , , ,

=================


(optioneel veld)
(optioneel veld)
Om geautomatiseerde spam in reacties te voorkomen stellen we je een eenvoudige vraag.

Reactiemoderatie staat aan op deze site. Dit betekent dat je reactie niet zichtbaar zal zijn, tot deze is goedgekeurd door een beheerder.

Persoonlijke info onthouden?
Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of e-mailadres in te typen.