Cultuurpodium Online

CultuurpodiumOnline is een online magazine over podiumkunsten binnen en buiten de muren van theaters en concertzalen. We schrijven over alles wat er op de podia te doen is op het gebied van theater, muziek, dans, musical, jazz, opera, festivals, klassieke muziek en nog veel meer.
In de rubriek Even voorstellen maakt u kennis met een aantal van onze medewerkers.

In ons tag overzicht
is te zien welke onderwerpen u op onze site kunt vinden.

Accreditatie namens CultuurpodiumOnline wordt alleen aangevraagd door de coördinatoren wiens naam vermeld wordt in het colofon. Krijgt u accreditatieaanvragen binnen van anderen namens CultuurpodiumOnline, checkt u dan aub even via het algemene mailadres of dat wel klopt.

Specials

Festival aan de Werf
Holland Festival
Artikelen over Oerol Impressies van Oerol
Geluiden van Oerol
Onze speciale Oerolpagina
De Parade
Lowlands

Onderwerpen

Actie
Algemeen
Cabaret
CD en DVD
Circus en show
Dans
Festival
Jazz
Jeugd
Klassieke muziek
Locatietheater
Multimedia
Musical
Muziek
Nieuws
Opera en operette
Pop en rock
Straattheater
Toneel
Verwacht
Wereldmuziek

Cultuur op TV

Opium
Vrije Geluiden

Alle bloggers

Blog Aart Schutte
Blog Cornee Hordijk
Blog David Geysen
Blog Dorien Haan
Blog Hanneke en Jonas
Blog Joel de Tombe
Blog Karin Lambrechtsen
Blog Marijcke Voorsluijs
Blog Marina Kaptijn
Blog Marle en Clara
Blog Michael Varenkamp
Blog Moniek Poerstamper
Blog Noortje Herlaar
Blog Rembrandt Frerichs
Blog Suzan Seegers
Blog Tamara Schoppert
Blog Thomas Cammaert
Blog Tom Beek
Blog Ton van der Meer
Blog Willliam Spaaij
Blog Yonga Sun

Archieven

Sep 2014 Jun 2014 Jun 2013 Aug 2011 Jul 2011 Jun 2011 Mei 2011 Jun 2010 Mei 2010 Dec 2009 Nov 2009 Okt 2009 Sep 2009 Aug 2009 Jul 2009 Jun 2009 Mei 2009 Apr 2009 Nov 2008 Jun 2008 Apr 2008 Mrt 2008 Feb 2008 Jan 2008 Dec 2007 Nov 2007


Prikbord

Hier op het prikbord kan een flyer van uw voorstelling komen te staan.

Op ons prikbord in de rechterkolom van de voorpagina hebben we plaats voor de flyers van een beperkt aantal voorstellingen en concerten. Wilt u ook een flyer op ons prikbord plaatsen? Stuur uw beeldmateriaal en eventueel ander persmateriaal naar ons algemene mailadres en als (of zodra) er plaats is zullen we uw flyer op het prikbord zetten.

These icons link to social bookmarking sites where readers can share and discover new web pages.
  • Del.icio.us
  • Digg
  • Google
  • Technorati
  • eKudos
  • Facebook
  • Blogmarks
  • Furl
  • Live
  • NuJIJ
  • Slashdot

Onderwerp: TONEEL

17 Februari 2013

Oorlogsgeheimen: pas op aan wie je wat vertelt…

Oorlogsgeheimen Oorlogsgeheimen Oorlogsgeheimen
Tekst: Lucienne Heemskerk
Beeld: Andy Doornheim

Nu iemand laatst op school een spreekbeurt over Anne Frank hield, leek het me een goed moment om hierop in te haken en de twee 9-jarige klasgenootjes B. en C. mee te nemen naar de muziektheatervoorstelling ‘Oorlogsgeheimen’, naar het bekroonde boek van kinderboekenschrijver Jacques Vriens. ‘Oorlogsgeheimen’ is de tweede voorstelling van Van Engelen Theaterproducties, dat eerder de musical ‘Achtste-groepers huilen niet’ produceerde, eveneens naar een bekend boek van Jacques Vriens.

Op 10 februari nam ik de twee jongens mee naar een van mijn favoriete theaters, het gezellige Theater De Tobbe in Voorburg. ‘De voorstelling gaat over geheimen, helden en angsten. Over vriendschap, liefde en herinneringen’, aldus de flyer.

Het verhaal speelt zich af in 1943, in een door de Duitsers bezet dorp in Zuid-Limburg. De verlegen elfjarige Tuur en zijn bijdehante buurmeisje Maartje vinden de oorlog in het begin wel spannend. Ze gaan naar een neergestort vliegtuig kijken, komen daardoor te laat op school, en Maartje geeft dan ook nog een brutaal antwoord aan de meester – een NSB’er. Wanneer ze de schuilkelder in moeten, dan kijken ze ernaar uit om elkaar weer te zien, dicht bij elkaar te zitten en te giechelen om de volwassenen. Kortom, ze zijn kind. De oorlog is voor volwassenen en de ouders doen er alles aan om de oorlog van hun kinderen weg te houden. Door een aantal gebeurtenissen worden de twee echter toch meegezogen in de grotemensenwereld en langzamerhand wordt de sfeer steeds grimmiger. Maartje en Tuur hebben beiden grote geheimen, die ze alleen met elkaar delen, want ze hebben dondersgoed in de gaten dat er een dreiging boven hun hoofd hangt.

Het stuk wordt gespeeld door Maarten Ebbers en Ida van Dril, die hiervoor in verschillende rollen kruipen. De scènes spelen zich zowel tijdens als ná de oorlog af: Tuur en Maartje, inmiddels volwassen, blikken namelijk samen terug op de gebeurtenissen.

Ik ben een grote fan van theater, omdat met een minimalistisch decor vaak grootse dingen bereikt worden, zonder dat wordt ingeboet aan vertelkracht. Dat is ook hier weer het geval. De gezamenlijke schuilkelder wordt omgetoverd tot klaslokaal en dat weer tot het geheime kamertje van Maartje. Het kussen op het bed verandert in een echt dier, dat later een grote rol blijkt te spelen in het verloop van de gebeurtenissen. En een hoofddoekje volstaat om de sprankelende Maartje te veranderen in de foute buurvrouw.

Wat een heftige voorstelling. Natuurlijk kan een stuk als dit niet zonder geluidseffecten: geronk van vliegtuigen, inslaande bommen - en dan die schreeuwende soldaten. Maar ook wordt er in de voorstelling (net als in het boek) heel knap een beklemmende sfeer opgebouwd: kinderen komen te weten dat goede bekenden, zoals buren, onder ongunstige omstandigheden tegen elkaar opgezet kunnen worden en elkaar niet meer kunnen vertrouwen. En dat de oorlog niet zwart-wit was, wij tegen zij, maar dat ook Nederlandse agenten zich tegen je konden keren. Voeg daaraan nog wat grote persoonlijke drama’s toe en het is duidelijk waarom je in de zaal een speld kon horen vallen. Knap hoe een kinderboek met zo veel personages en zo’n lastig thema in ongeveer vijf kwartier door twee acteurs tot leven wordt gewekt.

Een prachtige en indringende voorstelling die niemand zou mogen missen.

Over de leeftijdsindicatie: op de flyer staat 7+, maar op de toegangskaartjes 9+. Dat laatste lijkt mij goed; voor kinderen van 7 of 8 lijkt me deze voorstelling een brug te ver. Bij de garderobe hoorde ik een meisje van een jaar of 10 zelfs vertwijfeld aan haar moeder, die zichtbaar bij moest komen, vragen: “maar mama, waaróm is het dan zo zielig?”. De speciale Oorlogsgeheimen-website vermeldt dat “enige kennis is vereist om het verhaal te begrijpen”. Daarnaast vergt het wat inlevingsvermogen om te begrijpen dat er steeds heen en weer geschakeld wordt tussen volle oorlogstijd en de periode na de oorlog.

In mijn oorspronkelijke opzet, namelijk om de kinderen iets bij te brengen over het dagelijks leven tijdens de oorlog (het iets veiligere werk, zeg maar…), ben ik niet zo geslaagd. Dat is ook volkomen begrijpelijk, gezien de beperkte tijd. Het boek gaat daar iets meer op in, hoewel ook niet heel uitgebreid. Daarvoor moeten we maar eens naar een museum gaan, wellicht rond 4 en 5 mei.

De voorstelling wordt nog tot en met 15 juni 2013 gespeeld. Van elk boek dat na de voorstelling wordt verkocht, gaat 1 euro naar War Child.

www.oorlogsgeheimen.com




=================


(optioneel veld)
(optioneel veld)
Om geautomatiseerde spam in reacties te voorkomen stellen we je een eenvoudige vraag.

Reactiemoderatie staat aan op deze site. Dit betekent dat je reactie niet zichtbaar zal zijn, tot deze is goedgekeurd door een beheerder.

Persoonlijke info onthouden?
Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of e-mailadres in te typen.