Cultuurpodium Online

CultuurpodiumOnline is een online magazine over podiumkunsten binnen en buiten de muren van theaters en concertzalen. We schrijven over alles wat er op de podia te doen is op het gebied van theater, muziek, dans, musical, jazz, opera, festivals, klassieke muziek en nog veel meer.
In de rubriek Even voorstellen maakt u kennis met een aantal van onze medewerkers.

In ons tag overzicht
is te zien welke onderwerpen u op onze site kunt vinden.

Accreditatie namens CultuurpodiumOnline wordt alleen aangevraagd door de coördinatoren wiens naam vermeld wordt in het colofon. Krijgt u accreditatieaanvragen binnen van anderen namens CultuurpodiumOnline, checkt u dan aub even via het algemene mailadres of dat wel klopt.

Specials

Festival aan de Werf
Holland Festival
Artikelen over Oerol Impressies van Oerol
Geluiden van Oerol
Onze speciale Oerolpagina
De Parade
Lowlands

Onderwerpen

Actie
Algemeen
Cabaret
CD en DVD
Circus en show
Dans
Festival
Jazz
Jeugd
Klassieke muziek
Locatietheater
Multimedia
Musical
Muziek
Nieuws
Opera en operette
Pop en rock
Straattheater
Toneel
Verwacht
Wereldmuziek

Cultuur op TV

Opium
Vrije Geluiden

Alle bloggers

Blog Aart Schutte
Blog Cornee Hordijk
Blog David Geysen
Blog Dorien Haan
Blog Hanneke en Jonas
Blog Joel de Tombe
Blog Karin Lambrechtsen
Blog Marijcke Voorsluijs
Blog Marina Kaptijn
Blog Marle en Clara
Blog Michael Varenkamp
Blog Moniek Poerstamper
Blog Noortje Herlaar
Blog Rembrandt Frerichs
Blog Suzan Seegers
Blog Tamara Schoppert
Blog Thomas Cammaert
Blog Tom Beek
Blog Ton van der Meer
Blog Willliam Spaaij
Blog Yonga Sun

Archieven

Sep 2014 Jun 2014 Jun 2013 Aug 2011 Jul 2011 Jun 2011 Mei 2011 Jun 2010 Mei 2010 Dec 2009 Nov 2009 Okt 2009 Sep 2009 Aug 2009 Jul 2009 Jun 2009 Mei 2009 Apr 2009 Nov 2008 Jun 2008 Apr 2008 Mrt 2008 Feb 2008 Jan 2008 Dec 2007 Nov 2007


Prikbord

Hier op het prikbord kan een flyer van uw voorstelling komen te staan.

Op ons prikbord in de rechterkolom van de voorpagina hebben we plaats voor de flyers van een beperkt aantal voorstellingen en concerten. Wilt u ook een flyer op ons prikbord plaatsen? Stuur uw beeldmateriaal en eventueel ander persmateriaal naar ons algemene mailadres en als (of zodra) er plaats is zullen we uw flyer op het prikbord zetten.

These icons link to social bookmarking sites where readers can share and discover new web pages.
  • Del.icio.us
  • Digg
  • Google
  • Technorati
  • eKudos
  • Facebook
  • Blogmarks
  • Furl
  • Live
  • NuJIJ
  • Slashdot

Onderwerp: MUZIEK, MUSICAL

4 Januari 2013

SOUL SISTER the musical (simply the best!)

Soul Sister Soul Sister Soul Sister
Door Paolo met foto's van Mieke Kreunen

Voor de premièrevoorstelling van de Londense musical Soul Sister over de muziek en het leven van (Ike en) Tina Turner (Anna Mae Bullock) was een gemelleerd publiek naar het World Forum Theater te Den Haag gekomen.

Het was eigenlijk meer een muziektheater voorstelling dan een musical (maar what's in a word) en in de eerste helft en een groot deel van de tweede helft werd het muzikale leven van Ike en Tina Turner als rode draad door de gehele voorstelling heen aan het (enthousiaste) publiek gepresenteerd. Dat is natuurlijk geen eenvoudige opgave: Tina Turner is een bijna niet te evenaren zangeres van wereldklasse, een podiumbeest met een uniek stemgeluid en een zelfs op hogere leeftijd zeer dynamische en geheel eigen manier van dansen en bewegen. Dus alle lof voor de hoofdrolspeelster Emi Wokoma, die daartoe een verdienstelijke poging waagt.

Er kwam voor de jongere fans waarschijnlijk pas een echte herkenning van het fenomeenTina Turner, zoals zij dat kennen, in het laatste gedeelte van de musical, toen enkele van haar meest bekende (recentere) songs werden uitgevoerd (zoals What's Love Gotta Do With It, Simply The Best, Proud Mary, Help, Steamy Windows, Addicted To Love). De originele (je zou ook kunnen zeggen gedateerde) arrangementen van de nummers in het eerste deel - dat werd afgesloten met de hit 'River deep mountain high' - zullen weinigen bekend voorkomen. De voorstelling was fraai doch bescheiden theatraal vormgegeven. Geluid en licht waren in het World Forum Theater uitstekend.

(thumbnail) Soul Sister Soul Sister

Anna Mae werd in 1956 ontdekt door Ike Turner, die was geïmponeerd door haar enorme soulvolle stemgeluid nadat ze een a capella gospel (Amazing Grace) voor hem had gezongen. Ike trad al op met een eigen revue en Anna werd zijn vaste leadzangeres. Zij moest alleen nog een naam krijgen die beter klonk en zo werd zij 'Tina' Turner. Het klikte zo goed tussen Ike en Tina dat ze in het huwelijk traden en kinderen kregen. Maar er moest zoveel worden getourd dat het gezin nauwelijks thuis was en Tina de kinderen tegen haar zin moest laten opvoeden door nanny's. Ike was de grote baas en bepaalde Tina's gehele leven. Daarbij was hij regelmatig fysiek agressief. Omdat ze van hem hield is zij ruim 20 jaar bij hem gebleven. Geleidelijk aan groeide de formatie uit tot een wereldact. Toen Ike uiteindelijk aan de drugs raakte besloot Tina van hem te scheiden en op eigen kracht verder te gaan en met groot succes, wellicht nog groter dan samen met Ike.

Emi Wokoma is een goede zangeres en performer en benaderde de souldiva soms aardig, zeker in het laatste deel. Maar wie verwacht naar een optreden van Tina Turner te gaan zal vermoedelijk wel een beetje teleurgesteld zijn, want zoals vermeld, zo'n optreden kan Tina alleen zelf geven.

Soul Sister Soul Sister Soul Sister

Een bescheiden spektakel zou ik het willen noemen, met alle ingrediënten voor een onderhoudende voorstelling, maar ook met enkele momenten waarop mijn aandacht helaas niet volledig kon worden vastgehouden. Daarvoor was de voorstellling theatraal niet sterk genoeg. Wie meer over het leven van Tina Turner wil weten kan ook de film "What's Love Got To Do With It" nog gaan bekijken (inmiddels al geruime tijd op DVD verschenen). Daarin wordt het verhaal uitgebreider en meer gedetailleerd verfilmd. Aan het eind was er (helaas, want dat had wel wat langer mogen duren) geen toegift. Wel verscheen het voltallige gezelschap vrij snel op de georganiseerde After Party en dat is dan wel weer leuk.

Al met al een dikke voldoende, best een aanrader, wellicht niet voor al te jong publiek die het repertoire van Tina van de jaren '60 tot '80 niet goed kent.


Gebruikte Tags: , ,

=================


(optioneel veld)
(optioneel veld)
Om geautomatiseerde spam in reacties te voorkomen stellen we je een eenvoudige vraag.

Reactiemoderatie staat aan op deze site. Dit betekent dat je reactie niet zichtbaar zal zijn, tot deze is goedgekeurd door een beheerder.

Persoonlijke info onthouden?
Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of e-mailadres in te typen.