Onderwerp: WERELDMUZIEK, MUZIEK
18 December 2012
Arifa raakt ook live met intellectuele wereldmuziek
Tekst: Jorien Heemskerk en Ronald Rijntjes
Beeld: Ronald Rijntjes
Na een muzikale trip naar Cuba is Arifa terug in Nederland. Hun Anatolian Alchemy-tour staat in het teken van het gelijknamige tweede album, waarop wereldmuziek en westerse jazzinvloeden elkaar op een geniale manier ontmoeten. Muziek in zijn puurste vorm, die live extra wordt uitgewerkt.
Meditatief
Arifa streek op zaterdag 15 december neer in het Utrechtse wereldmuziekpodium RASA. De opkomst was niet hoog, slechts een vijftigtal mensen werd getrakteerd op een intiem en bijna ‘privé’ optreden. De muzikanten lieten zich daar niet door tegenhouden en gingen er vol in.
Pianist Franz von Chossy opent het stuk ‘Maktub’ met een meditatief intro, gevolgd door subtiel spel van zijn collega´s op de bekkens, de dertiensnarige ud en de klarinet. Halverwege het nummer speelt een jonge trompettist mee: de zoon van percussionist Sjahin During. Hij is hoorbaar gespannen, maar brengt het er gezien de complexiteit van de muziek niet slecht vanaf.
Ontlading
Wat direct opvalt in vergelijking met het album is dat de nummers en solo’s langer duren. Daardoor kunnen de mannen nog meer persoonlijke creativiteit en emotie in hun muziek leggen. Ze nemen echt de tijd om hun verhaal te vertellen, zowel samen als alleen. Je leest van hun gezichten de concentratie af, maar ook dat ze ervan genieten. Hier wordt muziek gemaakt in zijn puurste vorm.
Over de opbouw van de avond is eveneens goed nagedacht. De eerste set bevat meer rustige en ingewikkelde stukken, waarbij het viertal geconcentreerd en in zichzelf gekeerd is. Doordat de nummers allemaal aan elkaar worden geweven is het applaus voor de pauze een ware ontlading. ‘I heard the Dutch like it long and serious’, grapt de Roemeense klarinettist en saxofonist Alex Simu.
Ingewikkeld
Die onverwacht vrolijke toon overheerst in de tweede set. Iedereen is wat losser geworden en er staat een glimlach op hun gezichten. De composities zijn nog steeds complex, maar het voelt alsof de muzikanten zich meer laten gaan. Bij de slotnummers halen ze alles uit de kast: heftige percussie, snelle vleugelloopjes, ingewikkelde klarinetmelodieën en udspel met een flamencorandje.
Zo laat Simu, van wie de meeste nummers op Anatolian Alchemy zijn, zien waar een klassiek geschoolde muzikant allemaal toe in staat is. ‘We maken het graag ingewikkeld voor onszelf’, vertelt hij na afloop van het concert. Door die drive heeft Arifa een unieke stijl weten te ontwikkelen, ergens in het midden tussen jazz, folk, balkan en oosterse muziek.
Het maakt alweer nieuwsgierig naar hun volgende album. Daarvan is tijdens deze tour alvast één voorproefje te horen: een mooie, droevige compositie van udspeler Mehmet Polat, waarbij Von Chossy als in trance soleert. Dat belooft wat!
Het eerstvolgende Anatolian Alchemy-concert is op 20 december in het Bimhuis in Amsterdam. Voor meer tourdata, zie de website van Arifa.