Cultuurpodium Online

CultuurpodiumOnline is een online magazine over podiumkunsten binnen en buiten de muren van theaters en concertzalen. We schrijven over alles wat er op de podia te doen is op het gebied van theater, muziek, dans, musical, jazz, opera, festivals, klassieke muziek en nog veel meer.
In de rubriek Even voorstellen maakt u kennis met een aantal van onze medewerkers.

In ons tag overzicht
is te zien welke onderwerpen u op onze site kunt vinden.

Accreditatie namens CultuurpodiumOnline wordt alleen aangevraagd door de coördinatoren wiens naam vermeld wordt in het colofon. Krijgt u accreditatieaanvragen binnen van anderen namens CultuurpodiumOnline, checkt u dan aub even via het algemene mailadres of dat wel klopt.

Specials

Festival aan de Werf
Holland Festival
Artikelen over Oerol Impressies van Oerol
Geluiden van Oerol
Onze speciale Oerolpagina
De Parade
Lowlands

Onderwerpen

Actie
Algemeen
Cabaret
CD en DVD
Circus en show
Dans
Festival
Jazz
Jeugd
Klassieke muziek
Locatietheater
Multimedia
Musical
Muziek
Nieuws
Opera en operette
Pop en rock
Straattheater
Toneel
Verwacht
Wereldmuziek

Cultuur op TV

Opium
Vrije Geluiden

Alle bloggers

Blog Aart Schutte
Blog Cornee Hordijk
Blog David Geysen
Blog Dorien Haan
Blog Hanneke en Jonas
Blog Joel de Tombe
Blog Karin Lambrechtsen
Blog Marijcke Voorsluijs
Blog Marina Kaptijn
Blog Marle en Clara
Blog Michael Varenkamp
Blog Moniek Poerstamper
Blog Noortje Herlaar
Blog Rembrandt Frerichs
Blog Suzan Seegers
Blog Tamara Schoppert
Blog Thomas Cammaert
Blog Tom Beek
Blog Ton van der Meer
Blog Willliam Spaaij
Blog Yonga Sun

Archieven

Sep 2014 Jun 2014 Jun 2013 Aug 2011 Jul 2011 Jun 2011 Mei 2011 Jun 2010 Mei 2010 Dec 2009 Nov 2009 Okt 2009 Sep 2009 Aug 2009 Jul 2009 Jun 2009 Mei 2009 Apr 2009 Nov 2008 Jun 2008 Apr 2008 Mrt 2008 Feb 2008 Jan 2008 Dec 2007 Nov 2007


Prikbord

Hier op het prikbord kan een flyer van uw voorstelling komen te staan.

Op ons prikbord in de rechterkolom van de voorpagina hebben we plaats voor de flyers van een beperkt aantal voorstellingen en concerten. Wilt u ook een flyer op ons prikbord plaatsen? Stuur uw beeldmateriaal en eventueel ander persmateriaal naar ons algemene mailadres en als (of zodra) er plaats is zullen we uw flyer op het prikbord zetten.

These icons link to social bookmarking sites where readers can share and discover new web pages.
  • Del.icio.us
  • Digg
  • Google
  • Technorati
  • eKudos
  • Facebook
  • Blogmarks
  • Furl
  • Live
  • NuJIJ
  • Slashdot

Onderwerp: POP-ROCK

21 November 2012

Alweer lastig kiezen op Tweede dag Crossing Border

Lisa HanniganFirst Aid Kit Rebekka Karijord
Tekst en beeld: Wim Barzilay

Op de tweede dag trapt de Ierse singer-songwriter Lisa Hannigan het programma in de Royal zaal af. Zij is in het begin van haar carrière bekend geworden door haar samenwerking met Damien Rice. Haar muziek leent zich uitstekende voor de mooie zaal. Vanaf het eerste moment neemt Lisa Hannigan je mee op een reis van lieflijke breekbare intieme songs waarbij mij vooral opvalt met hoeveel passie zij zingt. Tijdens bepaalde passages lijkt soms vuur uit haar ogen te komen. Het publiek luistert ademloos toe en je kunt af en toe een speld horen vallen. Het is een bijzonder mooi optreden en een perfecte start van deze avond.

In de Duitse kerk kon ik nog net een paar nummers meepakken van het optreden van Rebekka Karijord. Deze van oorsprong Noorse zangeres componist woont inmiddels in Zweden. Zij is begonnen met veel filmmuziek te schrijven  maar inmiddels heeft zij haar eerste solo plaat uitgebracht. Hier staat ook het juweeltje ‘Wear it like a crown’ op. Een prachtig slot van een mooie show.

Crossing Border is niet alleen muziek. Terug in de Koninklijke Schouwburg sta ik bijna oog in oog met de Indiase dichter Yeet Thayil. Hij draagt een aantal gedichten in het Engels voor waarvoor hij haar eigen zeggen nog nooit zo goed betaald kreeg. Dat voor maar 12 minuten praten!

First Aid Kit Rebekka Karijord Andrew Bird

Na een korte onderbreking is het tijd voor de show van de zusjes Süderberg,  beter bekend onder de naam First Aid Kit. Hun allereerste optreden ooit buiten hun hun land Zweden om was in Nederland en toevallig ook op Crossing Border. Dit blijkt uit een van hun verhalen en de meisjes van toen zijn ingeruild voor twee volwassen, zekere vrouwen.

Beide dames zijn gekleed in lange fleurige hippie jurken. Zij komen enigszins schuw en wereldvreemd over maar zeker apart en niet alledaags. Zodra zij echter de microfoon pakken en beginnen met hun show ontstaat er een metamorfose bij de zusjes.

Met hun krachtige en overtuigende stemgeluiden brengen zij de ene na de andere verrassend sterke song. Hoewel zij ook covers brengen van o.a. Fleet Foxes zijn hun eigen songs sterk en afwisselend genoeg. Ik hoop ze dat ze een volgende keer het alleen met eigen muziek te doen. Vooral the ‘Lion’s Roar’ en ‘Emmylou’ komen goed uit de verf bij dit optreden. Mooi is als zij aankondigen het even zonder elektronica te doen en gezamenlijk naar voren stappen om vooraan het podium een prachtige akoestische vertolking van ‘To a Poet’ spelen.

De dames kunnen ook heel uitgelaten zijn. Dat laten ze zien bij het nummer ‘Lion’s Roar’. Johanna, de oudste van het stel raakt bijna in extase, haar ogen zien er ook een beetje creepy uit als ze haar hoofd flink schuddend op en neer beweegt. Dit laat ook zien hoe begaan ze zijn met hun eigen muziek.

Ik kan niet anders dan concluderen dan dat First Aid Kit een heel volwassen indruk achter laat. Waar de nummers van hun eerste cd nog wel variatie en diepte konden gebruiken blijkt uit hun tweede cd dat ze al op de goede weg zijn. Dit wordt door dit optreden bevestigd. Ik ben ook echt heel benieuwd naar de volgende stappen van deze muzikanten/componisten. Erg getalenteerd maar ook een beetje lekker vreemd.

Jeet Thayil First aid Kit First Aid Kit

Het laatste optreden en de hoofdact in Royal was dat van Andrew Bird. Een half uur voor de show gaat beginnen is de zaal al overvol. Andrew Bird is een begenadigd multi instrumentalist. Hij heeft een mooie stem en ik zie hem viool en gitaar en nog een aantal andere instrumenten spelen. De muzikanten die hem bij deze show vergezellen zijn van een hoog kaliber. Het zal mijn onbekendheid zijn met het werk van Andrew Bird maar het raakt mij niet. Het komt erg chaotisch over en ik kan er geen kop of staart aan ontdekken. Dit geldt zeker niet voor het ademloos luisterende publiek in de overvolle zaal. De zaal zit propvol en zijn muziek heeft zo te zien op het publiek een andere invloed dan op mij.

Terugkijkend op een mooie festivalavond met verrassende optredens keer ik toch iets eerder dan gepland huiswaarts.




=================


(optioneel veld)
(optioneel veld)
Om geautomatiseerde spam in reacties te voorkomen stellen we je een eenvoudige vraag.

Reactiemoderatie staat aan op deze site. Dit betekent dat je reactie niet zichtbaar zal zijn, tot deze is goedgekeurd door een beheerder.

Persoonlijke info onthouden?
Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of e-mailadres in te typen.