Cultuurpodium Online

CultuurpodiumOnline is een online magazine over podiumkunsten binnen en buiten de muren van theaters en concertzalen. We schrijven over alles wat er op de podia te doen is op het gebied van theater, muziek, dans, musical, jazz, opera, festivals, klassieke muziek en nog veel meer.
In de rubriek Even voorstellen maakt u kennis met een aantal van onze medewerkers.

In ons tag overzicht
is te zien welke onderwerpen u op onze site kunt vinden.

Accreditatie namens CultuurpodiumOnline wordt alleen aangevraagd door de coördinatoren wiens naam vermeld wordt in het colofon. Krijgt u accreditatieaanvragen binnen van anderen namens CultuurpodiumOnline, checkt u dan aub even via het algemene mailadres of dat wel klopt.

Specials

Festival aan de Werf
Holland Festival
Artikelen over Oerol Impressies van Oerol
Geluiden van Oerol
Onze speciale Oerolpagina
De Parade
Lowlands

Onderwerpen

Actie
Algemeen
Cabaret
CD en DVD
Circus en show
Dans
Festival
Jazz
Jeugd
Klassieke muziek
Locatietheater
Multimedia
Musical
Muziek
Nieuws
Opera en operette
Pop en rock
Straattheater
Toneel
Verwacht
Wereldmuziek

Cultuur op TV

Opium
Vrije Geluiden

Alle bloggers

Blog Aart Schutte
Blog Cornee Hordijk
Blog David Geysen
Blog Dorien Haan
Blog Hanneke en Jonas
Blog Joel de Tombe
Blog Karin Lambrechtsen
Blog Marijcke Voorsluijs
Blog Marina Kaptijn
Blog Marle en Clara
Blog Michael Varenkamp
Blog Moniek Poerstamper
Blog Noortje Herlaar
Blog Rembrandt Frerichs
Blog Suzan Seegers
Blog Tamara Schoppert
Blog Thomas Cammaert
Blog Tom Beek
Blog Ton van der Meer
Blog Willliam Spaaij
Blog Yonga Sun

Archieven

Sep 2014 Jun 2014 Jun 2013 Aug 2011 Jul 2011 Jun 2011 Mei 2011 Jun 2010 Mei 2010 Dec 2009 Nov 2009 Okt 2009 Sep 2009 Aug 2009 Jul 2009 Jun 2009 Mei 2009 Apr 2009 Nov 2008 Jun 2008 Apr 2008 Mrt 2008 Feb 2008 Jan 2008 Dec 2007 Nov 2007


Prikbord

Hier op het prikbord kan een flyer van uw voorstelling komen te staan.

Op ons prikbord in de rechterkolom van de voorpagina hebben we plaats voor de flyers van een beperkt aantal voorstellingen en concerten. Wilt u ook een flyer op ons prikbord plaatsen? Stuur uw beeldmateriaal en eventueel ander persmateriaal naar ons algemene mailadres en als (of zodra) er plaats is zullen we uw flyer op het prikbord zetten.

These icons link to social bookmarking sites where readers can share and discover new web pages.
  • Del.icio.us
  • Digg
  • Google
  • Technorati
  • eKudos
  • Facebook
  • Blogmarks
  • Furl
  • Live
  • NuJIJ
  • Slashdot

Onderwerp: POP-ROCK

25 Oktober 2012

Karsu niet voor één gat te vangen op boeiend debuut

Karsu Karsu Karsu
Tekst: Serge Julien
Beeld: Eric van Nieuwland

Gezien: cd release Karsu in de North Sea Jazz Club, Amsterdam op 16 oktober 2012.

“Ik wilde eerst mijn vader achterna door politiek te studeren. Ik kon ook net als mijn moeder de psychologie in gaan.  Maar uiteindelijk koos ik voor muziek.” Aldus de trotse zangeres Karsu die vlak voor haar praatje uit handen van illusionist Hans Klok haar debuut cd in ontvangst neemt. De schrijver van dit artikel is blij met de keuze van de jonge muzikante, want hij wordt maar wat blij van de appetijtelijke jazzmuziek die een vernuftige hoeveelheid extra ingrediënten bevat.

De Nederlands-Turkse Karsu Dönmez is nog maar 22 jaar en levert met Confession haar debuut af. Eigenlijk niet helemaal waar, want in 2010 brengt ze in eigen beheer een live album uit. Het jaar erop tourt ze langs de theaters. Het jonge talent zingt niet alleen, ze speelt ook piano, componeert én arrangeert al haar stukken. Op haar curriculum vitae staan het Amsterdamse Concertgebouw en het New Yorkse Carnegie Hall genoteerd bij het onderdeel podiumervaring. Op tv is Dönmez te gast bij populaire programma’s als De Wereld Draait Door en Pauw en Witteman. Geen onaardige start voor deze jongedame.

Karsu Karsu Karsu

Doordringend en passievol
Confession is de volgende zet naar uitbreiding van haar publiek. En daar zou ze best wel eens in kunnen slagen. Het album bevat elf, bijna allemaal zelf gepende liedjes over liefde, pijn en verdriet. Die zingt ze met een doordringend, trots en passievol klinkend stemgeluid. Op het podium van de Amsterdamse North Sea Jazz Club presenteert de beeldschone vocaliste zeven van de elf songs en twee liedjes die niet op het album staan.

De stukken zijn niet makkelijk in een hokje te plaatsen. Dat geeft niet, daardoor is het alleen maar interessanter. De nummers variëren van funky blues in de single Play My String tot jazzy lounge in Confession. Maar het broeierige in Turks gezongen Gesi Baglari klinkt weer als een geraffineerde combinatie van Braziliaanse invloeden gemixt met Karsu’s eigen etnische achtergrond. Het pakt prima uit in de zwoele en kosmopolitische sfeer van de North Sea Jazz Club. Het ijzersterke en mysterieuze Karsucat houdt ergens het midden tussen traditionele jazz, blues en soul, en zou het niet gek doen in een David Lynch film.    

Karsu Karsu Karsu

Loreena McKennit
Indrukwekkend is de uitvoering van het melancholisch klassiek georiënteerde Loreena McKennitt nummer Cok Uzaklarda. Ze trekt het lied van de Canadese zangeres overtuigend naar zich toe en geeft gitarist Orville Breeveld en fluitist Catalin Milea - die voor de cd release in Amsterdam deel uitmaken van Karsu’s band - de ruimte om te excelleren. Een ander prijsnummer dat al snel tussen de oren blijft kleven, is het door een catchy basloopje en aanstekelijk refrein omgeven Crime.   

Op de cd zelf speelt een niet misselijke bezetting bestaande uit onder andere Rory Ronde op gitaar (Wouter Hamel, Giovanca), Jasper van Hulten op drums (Wouter Hamel, Eric Vloeimans), Sven Happel (Wouter Hamel) op bas, Alexander van Popta (Ntjam Rosie, Re:Freshed Orchestra) op toetsen en Randell Heye (Kyteman Orchestra) op trompet.  

Hoge ogen
Confession zou nog weleens hoge ogen kunnen gooien. Karsu’s liedjes zitten stuk voor stuk goed in elkaar en smaken al gauw naar meer. Knap, want de muziek is zoals eerder gezegd, niet goed onder te brengen. Jazz is weliswaar de grote deler, maar Karsu is niet voor één gat te vangen. Er zitten zulke mooie wendingen in de nummers die ook naar pop neigen, en daardoor aantrekkelijk zijn voor een groter publiek dat bijvoorbeeld ook naar Wouter Hamel en Caro Emerald luistert. Dat is een pluspunt voor Karsu, en ook voor de keuze om met Nelson & Djosa samen te werken. Zij hielpen de zangeres met een niet onsmakelijke productie. Het duo had ook een stevige vinger in de pap bij het succesvolle album Elle van rijzende ster Ntjam Rosie. Overigens mag Karsu de volgende keer best wel meer nummers met Turkse zang toevoegen. Die geven de toch al fijne composities nog net dat stukje extra cachet. Een boeiende release in het laatste kwartaal van 2012!


Gebruikte Tags: ,

=================


(optioneel veld)
(optioneel veld)
Om geautomatiseerde spam in reacties te voorkomen stellen we je een eenvoudige vraag.

Reactiemoderatie staat aan op deze site. Dit betekent dat je reactie niet zichtbaar zal zijn, tot deze is goedgekeurd door een beheerder.

Persoonlijke info onthouden?
Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of e-mailadres in te typen.