Cultuurpodium Online

CultuurpodiumOnline is een online magazine over podiumkunsten binnen en buiten de muren van theaters en concertzalen. We schrijven over alles wat er op de podia te doen is op het gebied van theater, muziek, dans, musical, jazz, opera, festivals, klassieke muziek en nog veel meer.
In de rubriek Even voorstellen maakt u kennis met een aantal van onze medewerkers.

In ons tag overzicht
is te zien welke onderwerpen u op onze site kunt vinden.

Accreditatie namens CultuurpodiumOnline wordt alleen aangevraagd door de coördinatoren wiens naam vermeld wordt in het colofon. Krijgt u accreditatieaanvragen binnen van anderen namens CultuurpodiumOnline, checkt u dan aub even via het algemene mailadres of dat wel klopt.

Specials

Festival aan de Werf
Holland Festival
Artikelen over Oerol Impressies van Oerol
Geluiden van Oerol
Onze speciale Oerolpagina
De Parade
Lowlands

Onderwerpen

Actie
Algemeen
Cabaret
CD en DVD
Circus en show
Dans
Festival
Jazz
Jeugd
Klassieke muziek
Locatietheater
Multimedia
Musical
Muziek
Nieuws
Opera en operette
Pop en rock
Straattheater
Toneel
Verwacht
Wereldmuziek

Cultuur op TV

Opium
Vrije Geluiden

Alle bloggers

Blog Aart Schutte
Blog Cornee Hordijk
Blog David Geysen
Blog Dorien Haan
Blog Hanneke en Jonas
Blog Joel de Tombe
Blog Karin Lambrechtsen
Blog Marijcke Voorsluijs
Blog Marina Kaptijn
Blog Marle en Clara
Blog Michael Varenkamp
Blog Moniek Poerstamper
Blog Noortje Herlaar
Blog Rembrandt Frerichs
Blog Suzan Seegers
Blog Tamara Schoppert
Blog Thomas Cammaert
Blog Tom Beek
Blog Ton van der Meer
Blog Willliam Spaaij
Blog Yonga Sun

Archieven

Sep 2014 Jun 2014 Jun 2013 Aug 2011 Jul 2011 Jun 2011 Mei 2011 Jun 2010 Mei 2010 Dec 2009 Nov 2009 Okt 2009 Sep 2009 Aug 2009 Jul 2009 Jun 2009 Mei 2009 Apr 2009 Nov 2008 Jun 2008 Apr 2008 Mrt 2008 Feb 2008 Jan 2008 Dec 2007 Nov 2007


Prikbord

Hier op het prikbord kan een flyer van uw voorstelling komen te staan.

Op ons prikbord in de rechterkolom van de voorpagina hebben we plaats voor de flyers van een beperkt aantal voorstellingen en concerten. Wilt u ook een flyer op ons prikbord plaatsen? Stuur uw beeldmateriaal en eventueel ander persmateriaal naar ons algemene mailadres en als (of zodra) er plaats is zullen we uw flyer op het prikbord zetten.

These icons link to social bookmarking sites where readers can share and discover new web pages.
  • Del.icio.us
  • Digg
  • Google
  • Technorati
  • eKudos
  • Facebook
  • Blogmarks
  • Furl
  • Live
  • NuJIJ
  • Slashdot

Onderwerp: MUZIEK, ALGEMEEN

6 Augustus 2012

Filip Jordens laat Jacques Brel herrijzen in Amsterdam

  
Tekst: Jorien Heemskerk
Beeld: Ronald Rijntjes 

Strak in het pak, haarlokken geplakt op een bezweet voorhoofd, een doordringende en toch dromerige blik. En bovenal, een krachtige stem en grootse gebaren die poëtische teksten de zaal in slingeren. Als hij niet zo blond was, zou je denken dat Jacques Brel zelf op het podium stond. Maar het is Filip Jordens, Vlaams acteur en zanger. Afgelopen woensdag bracht hij in de Kleine Zaal van het Concertgebouw zijn indrukwekkende Hommage aan Brel.

Achttien jaar al vertolkt Jordens het werk van de beroemde Vlaamse chansonnier. Zijn doel is niet diens muziek in een modern jasje te steken of opnieuw te interpreteren, maar juist zo dicht mogelijk te blijven bij wat de zanger zelf met zijn liedjes voor ogen had. Samen met pianist Alano Gruarin, contrabassist Peter Verhagen en accordeonist Stijn Bettens lukt hem dat bijzonder goed.

  
Niet alleen doet zijn manier van zingen direct aan Brel denken, ook zijn mimiek en gebaren helpen bij het overbrengen van zowel de romantische als de satirische teksten. Geliefde nummers als ‘Le plat pays’ en ‘Ne me quitte pas’ raken daardoor net zo hard als het origineel, terwijl je bij minder bekende geen Frans hoeft te spreken om toch iets van de inhoud te kunnen vatten.

Acteertalent
Jordens beweeglijke uitbeelding van geestelijken en springende apen is ronduit hilarisch, net als zijn blikken bij de twee versies van ‘Les bonbons’. ‘Les vieux’ (de ouderen) wint juist aan kracht doordat hij het hele nummer stilstaat. Ook op andere momenten komt duidelijk de acteur in hem naar boven. Zo zien we bij ‘Au suivant’ een kritische jonge soldaat op het podium en bij ‘Madeleine’ een aandoenlijke sukkel die tevergeefs op zijn geliefde wacht.

  
Verder leer je Filip Jordens zelf door de puristische insteek van dit eerbetoon helaas niet echt kennen. Datzelfde geldt voor de muzikanten: zij geven goede begeleiding in een lekker tempo - wat bijvoorbeeld resulteert in een duizelingwekkende ‘Valse à mille temps’ -, maar ruimte voor solo’s is er niet. Jammer, want ze hebben stuk voor stuk ruimschoots hun sporen verdiend.

Nostalgie en nieuwsgierigheid
Het publiek lijkt dit echter niet te deren. Nadat in de pauze het hoge volume van de versterking wat is getemperd, zijn jong en oud tevreden. Of ze nou gekomen zijn uit nostalgie omdat ze Brel zelf ooit live hebben gezien, of uit nieuwsgierigheid naar wat hij naast zijn bekende chansons nog meer heeft geschreven. En terecht, want met in totaal 24 nummers hebben Jordens en zijn muzikale partners Jacques Brel voor één avond weer tot leven gebracht.

De Hommage aan Brel was onderdeel van de Robeco Zomerconcerten. Die vinden nog tot eind augustus plaats in het Concertgebouw in Amsterdam.


Gebruikte Tags: , , , , , , , ,

=================


(optioneel veld)
(optioneel veld)
Om geautomatiseerde spam in reacties te voorkomen stellen we je een eenvoudige vraag.

Reactiemoderatie staat aan op deze site. Dit betekent dat je reactie niet zichtbaar zal zijn, tot deze is goedgekeurd door een beheerder.

Persoonlijke info onthouden?
Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of e-mailadres in te typen.