Cultuurpodium Online

CultuurpodiumOnline is een online magazine over podiumkunsten binnen en buiten de muren van theaters en concertzalen. We schrijven over alles wat er op de podia te doen is op het gebied van theater, muziek, dans, musical, jazz, opera, festivals, klassieke muziek en nog veel meer.
In de rubriek Even voorstellen maakt u kennis met een aantal van onze medewerkers.

In ons tag overzicht
is te zien welke onderwerpen u op onze site kunt vinden.

Accreditatie namens CultuurpodiumOnline wordt alleen aangevraagd door de coördinatoren wiens naam vermeld wordt in het colofon. Krijgt u accreditatieaanvragen binnen van anderen namens CultuurpodiumOnline, checkt u dan aub even via het algemene mailadres of dat wel klopt.

Specials

Festival aan de Werf
Holland Festival
Artikelen over Oerol Impressies van Oerol
Geluiden van Oerol
Onze speciale Oerolpagina
De Parade
Lowlands

Onderwerpen

Actie
Algemeen
Cabaret
CD en DVD
Circus en show
Dans
Festival
Jazz
Jeugd
Klassieke muziek
Locatietheater
Multimedia
Musical
Muziek
Nieuws
Opera en operette
Pop en rock
Straattheater
Toneel
Verwacht
Wereldmuziek

Cultuur op TV

Opium
Vrije Geluiden

Alle bloggers

Blog Aart Schutte
Blog Cornee Hordijk
Blog David Geysen
Blog Dorien Haan
Blog Hanneke en Jonas
Blog Joel de Tombe
Blog Karin Lambrechtsen
Blog Marijcke Voorsluijs
Blog Marina Kaptijn
Blog Marle en Clara
Blog Michael Varenkamp
Blog Moniek Poerstamper
Blog Noortje Herlaar
Blog Rembrandt Frerichs
Blog Suzan Seegers
Blog Tamara Schoppert
Blog Thomas Cammaert
Blog Tom Beek
Blog Ton van der Meer
Blog Willliam Spaaij
Blog Yonga Sun

Archieven

Sep 2014 Jun 2014 Jun 2013 Aug 2011 Jul 2011 Jun 2011 Mei 2011 Jun 2010 Mei 2010 Dec 2009 Nov 2009 Okt 2009 Sep 2009 Aug 2009 Jul 2009 Jun 2009 Mei 2009 Apr 2009 Nov 2008 Jun 2008 Apr 2008 Mrt 2008 Feb 2008 Jan 2008 Dec 2007 Nov 2007


Prikbord

Hier op het prikbord kan een flyer van uw voorstelling komen te staan.

Op ons prikbord in de rechterkolom van de voorpagina hebben we plaats voor de flyers van een beperkt aantal voorstellingen en concerten. Wilt u ook een flyer op ons prikbord plaatsen? Stuur uw beeldmateriaal en eventueel ander persmateriaal naar ons algemene mailadres en als (of zodra) er plaats is zullen we uw flyer op het prikbord zetten.

These icons link to social bookmarking sites where readers can share and discover new web pages.
  • Del.icio.us
  • Digg
  • Google
  • Technorati
  • eKudos
  • Facebook
  • Blogmarks
  • Furl
  • Live
  • NuJIJ
  • Slashdot

Onderwerp: PODIUM FOTO, MUZIEK, ALGEMEEN

23 Juli 2012

Liefde, blues en drank spelen hoofdrol bij Madeleine Peyroux

 
Tekst: Jorien Heemskerk en Ronald Rijntjes
Beeld: Ronald Rijntjes

Het Concertgebouw van Amsterdam was afgelopen vrijdag uitverkocht voor een avond Madeleine Peyroux. Deze Amerikaanse jazzzangeres, die op haar dertiende naar Parijs verhuisde maar inmiddels in New York woont, begon bij de Robeco Zomerconcerten haar Europese tour. Met een rustige avond vol liefde, blues en drank.

Bij opkomst worden Peyroux en haar band enthousiast onthaald. Zelf had ze gehoopt dat het publiek ook met haar in gesprek ging, maar dat gebeurt helaas niet. Dus introduceert zij het eerste nummer, waarmee zij in 2004 doorbrak bij een groter publiek: ‘Dance me to the end of love’ van Leonard Cohen. Al tijdens de eerste noten klinkt er opnieuw een groot applaus.

Deze avond zingt Peyroux liedjes van vroeger en nu, met als thema’s voornamelijk liefde, blues en drank. “I believe in blues a whole lot”, zegt de zangeres. “It makes me feel better.” Dat bewijst ze met het treurige maar krachtige ‘Love in vain’, van haar laatste album Standing on the Rooftop (2011).

 
Monotoon
De muziek van Peyroux is rustig, dromerig en contemplatief. Haar stem is vrij monotoon met op bepaalde momenten een uithaal, die zo nu en dan niet helemaal zuiver is. Ook de technische afstemming van het geluid is niet optimaal. Dat is jammer, want haar karakteriserende soms rokerige stem is kenmerkend voor wie zij is.

Peyroux’ band – bestaande uit piano, drums, gitaar en bas – zorgt voor een lekkere feel, maar niet voor grote verrassingen. De begeleiding volgt haar netjes en er wordt niet echt veel energie in het spel gebracht. Door de solo’s van de verschillende muzikanten ontstaat wel variatie, maar indrukwekkende muzikale uitbarstingen zijn er eigenlijk niet.

Straatmuziek
Een uitzondering hierop vormt het nummer ‘Careless love’ in het tweede deel van het concert. Een goede orgelsolo geeft dit nummer meer kracht en de gitaar- en bassolo’s gaan verder dan eerst. Daarnaast zijn er twee liedjes waarin Peyroux teruggaat naar haar verleden als straatmuzikant, inclusief alternatieve instrumenten. Ook die zitten sterk in elkaar en brengen meer enthousiasme over.

Sowieso bevat de tweede set meer uptempo nummers en vrolijke accenten. Het lijkt erop dat de muzikanten zich meer op hun gemak voelen en er daardoor ook meer uithalen.


Humor en levenservaring
Tussen de nummers door introduceert Peyroux haar muziek en maakt ze grapjes. Zo omschrijft ze Leonard Cohen en Bob Dylan als ‘dirty old men’. Voor de pauze moedigt ze het publiek aan een alcoholisch drankje te gaan halen, daarna vraagt ze of die er goed in zijn gegaan en iedereen zich beter voelt. En bij ‘Standing on the rooftop’ merkt ze op dat dat in het platte Nederland net zo goed ‘Standing outside of your house’ had kunnen zijn.

Aan het einde van de avond wordt het publiek na lang aandringen nog getrakteerd op één toegift. Want Madeleine Peyroux is geen artiest die zich uitslooft op het podium, maar gewoon iemand die haar muziek brengt zonder extra’s. Dat houdt hem puur en voor de echte liefhebber. Ze is niet een doorsnee zangeres, maar een die vanuit haar hart en levenservaring haar nummers deelt.

Wilt u meer over Madeleine Peyroux weten, of horen, bezoek dan haar website.


Gebruikte Tags: , , , , , , , ,

=================


(optioneel veld)
(optioneel veld)
Om geautomatiseerde spam in reacties te voorkomen stellen we je een eenvoudige vraag.

Reactiemoderatie staat aan op deze site. Dit betekent dat je reactie niet zichtbaar zal zijn, tot deze is goedgekeurd door een beheerder.

Persoonlijke info onthouden?
Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of e-mailadres in te typen.