Cultuurpodium Online

CultuurpodiumOnline is een online magazine over podiumkunsten binnen en buiten de muren van theaters en concertzalen. We schrijven over alles wat er op de podia te doen is op het gebied van theater, muziek, dans, musical, jazz, opera, festivals, klassieke muziek en nog veel meer.
In de rubriek Even voorstellen maakt u kennis met een aantal van onze medewerkers.

In ons tag overzicht
is te zien welke onderwerpen u op onze site kunt vinden.

Accreditatie namens CultuurpodiumOnline wordt alleen aangevraagd door de coördinatoren wiens naam vermeld wordt in het colofon. Krijgt u accreditatieaanvragen binnen van anderen namens CultuurpodiumOnline, checkt u dan aub even via het algemene mailadres of dat wel klopt.

Specials

Festival aan de Werf
Holland Festival
Artikelen over Oerol Impressies van Oerol
Geluiden van Oerol
Onze speciale Oerolpagina
De Parade
Lowlands

Onderwerpen

Actie
Algemeen
Cabaret
CD en DVD
Circus en show
Dans
Festival
Jazz
Jeugd
Klassieke muziek
Locatietheater
Multimedia
Musical
Muziek
Nieuws
Opera en operette
Pop en rock
Straattheater
Toneel
Verwacht
Wereldmuziek

Cultuur op TV

Opium
Vrije Geluiden

Alle bloggers

Blog Aart Schutte
Blog Cornee Hordijk
Blog David Geysen
Blog Dorien Haan
Blog Hanneke en Jonas
Blog Joel de Tombe
Blog Karin Lambrechtsen
Blog Marijcke Voorsluijs
Blog Marina Kaptijn
Blog Marle en Clara
Blog Michael Varenkamp
Blog Moniek Poerstamper
Blog Noortje Herlaar
Blog Rembrandt Frerichs
Blog Suzan Seegers
Blog Tamara Schoppert
Blog Thomas Cammaert
Blog Tom Beek
Blog Ton van der Meer
Blog Willliam Spaaij
Blog Yonga Sun

Archieven

Sep 2014 Jun 2014 Jun 2013 Aug 2011 Jul 2011 Jun 2011 Mei 2011 Jun 2010 Mei 2010 Dec 2009 Nov 2009 Okt 2009 Sep 2009 Aug 2009 Jul 2009 Jun 2009 Mei 2009 Apr 2009 Nov 2008 Jun 2008 Apr 2008 Mrt 2008 Feb 2008 Jan 2008 Dec 2007 Nov 2007


Prikbord

Hier op het prikbord kan een flyer van uw voorstelling komen te staan.

Op ons prikbord in de rechterkolom van de voorpagina hebben we plaats voor de flyers van een beperkt aantal voorstellingen en concerten. Wilt u ook een flyer op ons prikbord plaatsen? Stuur uw beeldmateriaal en eventueel ander persmateriaal naar ons algemene mailadres en als (of zodra) er plaats is zullen we uw flyer op het prikbord zetten.

These icons link to social bookmarking sites where readers can share and discover new web pages.
  • Del.icio.us
  • Digg
  • Google
  • Technorati
  • eKudos
  • Facebook
  • Blogmarks
  • Furl
  • Live
  • NuJIJ
  • Slashdot

Onderwerp: MUZIEK

17 Juli 2012

Raaven blaast oude muziek nieuw leven in


Tekst: Jorien Heemskerk

‘Barok in popstijl.’ Dat is hoe de mannen van Raaven hun eigen muziek omschrijven. Hiermee doen ze zichzelf eigenlijk tekort. Want een eenvoudig patroon van coupletten en refreinen hoef je bij hen niet te verwachten, zo bleek afgelopen zondag tijdens hun Robeco Zomerconcert. In plaats daarvan maken ze originele en vernieuwende muziek vol afwisseling. Voor een breed publiek, maar wel van gevorderde luisteraars.

Naast saxofonist Raaf Hekkema, bekend van het Calefax Rietkwintet, bestaat Raaven uit gitarist Wiek Hijmans en drummer Joshua Samson. De groep werd ruim twee jaar geleden opgericht. Centraal in hun werk staat het idee dat de oorsprong van de popmuziek in de 17e eeuw ligt. Hekkema: “Wat wij nu ‘oude muziek’ noemen, was toen onderdeel van de populaire cultuur.” Bovendien maakte tijdens de barok de combinatie van melodie en akkoordbegeleiding een grote opmars.

Ook qua thematiek zijn er overeenkomsten. Thomas Ravenscroft, een van de componisten van wie het trio een lied bewerkte, zou in 1609 al gesteld hebben dat het voornaamste doel van muziek het amuseren van mensen is. En veel teksten gingen ook vier eeuwen geleden al over de liefde. ‘Finally I’ll have a place in your heart’, ‘your eyes will lead to paradise’ of ‘darling don’t walk away from me’; het klinkt allemaal heel herkenbaar.

Spanningsveld
Toch klinkt Raaven niet zoals de pop die dagelijks op de radio voorbijkomt. Daarvoor is hun muziek te afwisselend, te vrij. De herkenbaar oude melodieën – soms gezongen door Hekkema – zijn ingebed in een muzikaal spanningsveld, dat door subtiel drumwerk en soms heftige saxofoonuithalen nog het meest aan jazz doet denken. Ook de vele solo’s passen daarbij. Maar wanneer drums en elektrische gitaar de overhand nemen, lijkt het juist weer meer op rock.

Dat alles gebeurt zonder dingen te forceren of de oorspronkelijke werken geweld aan te doen. Het is alsof de emotionele en muzikale kern ervan naar deze tijd is meegenomen. Opvallend is dat de moderne instrumenten hierdoor soms juist oud klinken. In de gitaarpartijen lijkt dan bijvoorbeeld een luit, klavecimbel of strijkinstrument te herkennen. Het heldere geluid van de sopraansax doet af en toe denken aan trompet, hoewel Hekkema voornamelijk vioolpartijen speelt.

‘Geniale vondst’
De mannen van Raaven grijpen terug op componisten uit heel Europa, niet alleen uit de barok maar ook uit de late renaissance. Een van de hoogtepunten tijdens het concert is hun versie van Bibers ‘Passacaglia’. Een gevoelig nummer, waarbij Samson het moderne percussie-instrument hang bespeelt. Ook Schmelzers ‘Zesde sonate in F gr.t.’ maakt veel indruk. Daarnaast zijn onder andere madrigalen van Monteverdi, dansmuziek van John Dowland en Caccini’s ‘Amarilli’ te horen.

Of ook een echt poppubliek zich aangesproken zal voelen door Raavens creatieve - en daardoor toch wat ingewikkelde - bewerkingen hiervan is de vraag, maar de bezoekers van het Concertgebouw zijn in ieder geval razend enthousiast. Hoewel sommigen even moeten wennen aan de aanwezigheid van een drumstel, vinden zij de muziek ‘een geniale vondst’, ‘geweldig’, ‘spannend’, ‘interessant’ en ‘niet deftig’. Kortom, een geslaagde manier om oude muziek nieuw leven in te blazen.

Het komende seizoen is Raaven te zien op verschillende plaatsen in Nederland.


Gebruikte Tags: , , , , , , ,

=================


(optioneel veld)
(optioneel veld)
Om geautomatiseerde spam in reacties te voorkomen stellen we je een eenvoudige vraag.

Reactiemoderatie staat aan op deze site. Dit betekent dat je reactie niet zichtbaar zal zijn, tot deze is goedgekeurd door een beheerder.

Persoonlijke info onthouden?
Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of e-mailadres in te typen.