Cultuurpodium Online

CultuurpodiumOnline is een online magazine over podiumkunsten binnen en buiten de muren van theaters en concertzalen. We schrijven over alles wat er op de podia te doen is op het gebied van theater, muziek, dans, musical, jazz, opera, festivals, klassieke muziek en nog veel meer.
In de rubriek Even voorstellen maakt u kennis met een aantal van onze medewerkers.

In ons tag overzicht
is te zien welke onderwerpen u op onze site kunt vinden.

Accreditatie namens CultuurpodiumOnline wordt alleen aangevraagd door de coördinatoren wiens naam vermeld wordt in het colofon. Krijgt u accreditatieaanvragen binnen van anderen namens CultuurpodiumOnline, checkt u dan aub even via het algemene mailadres of dat wel klopt.

Specials

Festival aan de Werf
Holland Festival
Artikelen over Oerol Impressies van Oerol
Geluiden van Oerol
Onze speciale Oerolpagina
De Parade
Lowlands

Onderwerpen

Actie
Algemeen
Cabaret
CD en DVD
Circus en show
Dans
Festival
Jazz
Jeugd
Klassieke muziek
Locatietheater
Multimedia
Musical
Muziek
Nieuws
Opera en operette
Pop en rock
Straattheater
Toneel
Verwacht
Wereldmuziek

Cultuur op TV

Opium
Vrije Geluiden

Alle bloggers

Blog Aart Schutte
Blog Cornee Hordijk
Blog David Geysen
Blog Dorien Haan
Blog Hanneke en Jonas
Blog Joel de Tombe
Blog Karin Lambrechtsen
Blog Marijcke Voorsluijs
Blog Marina Kaptijn
Blog Marle en Clara
Blog Michael Varenkamp
Blog Moniek Poerstamper
Blog Noortje Herlaar
Blog Rembrandt Frerichs
Blog Suzan Seegers
Blog Tamara Schoppert
Blog Thomas Cammaert
Blog Tom Beek
Blog Ton van der Meer
Blog Willliam Spaaij
Blog Yonga Sun

Archieven

Sep 2014 Jun 2014 Jun 2013 Aug 2011 Jul 2011 Jun 2011 Mei 2011 Jun 2010 Mei 2010 Dec 2009 Nov 2009 Okt 2009 Sep 2009 Aug 2009 Jul 2009 Jun 2009 Mei 2009 Apr 2009 Nov 2008 Jun 2008 Apr 2008 Mrt 2008 Feb 2008 Jan 2008 Dec 2007 Nov 2007


Prikbord

Hier op het prikbord kan een flyer van uw voorstelling komen te staan.

Op ons prikbord in de rechterkolom van de voorpagina hebben we plaats voor de flyers van een beperkt aantal voorstellingen en concerten. Wilt u ook een flyer op ons prikbord plaatsen? Stuur uw beeldmateriaal en eventueel ander persmateriaal naar ons algemene mailadres en als (of zodra) er plaats is zullen we uw flyer op het prikbord zetten.

These icons link to social bookmarking sites where readers can share and discover new web pages.
  • Del.icio.us
  • Digg
  • Google
  • Technorati
  • eKudos
  • Facebook
  • Blogmarks
  • Furl
  • Live
  • NuJIJ
  • Slashdot

Onderwerp: WERELDMUZIEK, MUZIEK

16 Juli 2012

Cubaanse rockers bouwen feestje in bomvol Bimhuis


Tekst: Jorien Heemskerk
Beeld: Ronald Rijntjes

In een uitverkocht Bimhuis trad jazzgitarist Marc Ribot afgelopen zaterdag op met Los Cubanos Postizos, ofwel ‘de namaak-Cubanen’. Hoewel het weinig met jazz te maken had, was hun muziek verre van namaak: de originele combinatie van instrumenten werd in de loop van de avond steeds overtuigender. En de authentieke solo’s en opzwepende latinritmes leidden tenslotte tot een waar dansfeest.

Het is geen gebruikelijke combinatie: gitaar, orgel, bas, drums en percussie. Bij de eerste paar nummers is het dan ook even wennen aan het gezamenlijke geluid van deze instrumenten. De vijf mannen knallen de avond in met een hoop muzikaal geweld – stoere muziek met sterke rockinvloeden. Spannend is dat in ieder geval, maar door het ontbreken van een duidelijke melodie is het geheel wat ontoegankelijk.

 
Dat verandert gelukkig in de loop van het optreden. Zo begint een nummer halverwege de eerste set met een mooie, wat zachtere solo van bassist Brad Jones, die wordt overgenomen door Ribot. Hij speelt een spannend thema met een Western-tintje, gedragen door een rustige basis van percussie en drums die overgaat in een swingend tempo. Ook het daaropvolgende ‘Dame UnCachitoPa ’Huele’ is melodieuzer, hoewel het een stuk ruiger wordt uitgevoerd dan op het album Muy Divertido!.

Net als dit nummer, is de meeste muziek deze avond gebaseerd op composities van de Cubaanse gitarist en congaspeler Arsenio Rodríguez (1911-1970). Die invloed wordt na de pauze steeds herkenbaarder. Na een funky stuk met sterke gitaarsolo’s komt er ruimte voor meer subtiliteit, met soms een beetje blues maar vooral veel swingende latinritmes - tot groot enthousiasme van het publiek.

“Er mag gedanst worden, maar wij staan niet in voor de gevolgen”, roept Ribot op een gegeven moment. Dat laten veel mensen zich geen twee keer zeggen.


Het orgelspel van Anthony Coleman, dat in de eerste set soms wel erg overheersend was, draagt nu op een evenwichtige manier bij aan het Cubaanse gevoel. En naast Jones en Ribot zorgen ook percussionist EJ Rodriguez en drummer Horacio ‘El Negro’ Hernandez , die in zijn blote bast “op de Red Hot Chili Peppers wil lijken”, voor opzwepende solo’s. Zelfs Ribots zang, in het begin nog vrij schreeuwerig en onzuiver, wordt steeds beter.

Zo eindigt een avond die wat onwennig begon in één groot feest, zowel voor de muzikanten als voor het publiek. “We willen vestigingen van het Bimhuis in New York en Miami”, besluit een breed glimlachende Ribot dan ook bij de eerste toegift. Daarna wordt in de bomvolle zaal alleen nog maar genoten en gedanst.


Gebruikte Tags: , , , , , , , ,

=================


(optioneel veld)
(optioneel veld)
Om geautomatiseerde spam in reacties te voorkomen stellen we je een eenvoudige vraag.

Reactiemoderatie staat aan op deze site. Dit betekent dat je reactie niet zichtbaar zal zijn, tot deze is goedgekeurd door een beheerder.

Persoonlijke info onthouden?
Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of e-mailadres in te typen.