Cultuurpodium Online

CultuurpodiumOnline is een online magazine over podiumkunsten binnen en buiten de muren van theaters en concertzalen. We schrijven over alles wat er op de podia te doen is op het gebied van theater, muziek, dans, musical, jazz, opera, festivals, klassieke muziek en nog veel meer.
In de rubriek Even voorstellen maakt u kennis met een aantal van onze medewerkers.

In ons tag overzicht
is te zien welke onderwerpen u op onze site kunt vinden.

Accreditatie namens CultuurpodiumOnline wordt alleen aangevraagd door de coördinatoren wiens naam vermeld wordt in het colofon. Krijgt u accreditatieaanvragen binnen van anderen namens CultuurpodiumOnline, checkt u dan aub even via het algemene mailadres of dat wel klopt.

Specials

Festival aan de Werf
Holland Festival
Artikelen over Oerol Impressies van Oerol
Geluiden van Oerol
Onze speciale Oerolpagina
De Parade
Lowlands

Onderwerpen

Actie
Algemeen
Cabaret
CD en DVD
Circus en show
Dans
Festival
Jazz
Jeugd
Klassieke muziek
Locatietheater
Multimedia
Musical
Muziek
Nieuws
Opera en operette
Pop en rock
Straattheater
Toneel
Verwacht
Wereldmuziek

Cultuur op TV

Opium
Vrije Geluiden

Alle bloggers

Blog Aart Schutte
Blog Cornee Hordijk
Blog David Geysen
Blog Dorien Haan
Blog Hanneke en Jonas
Blog Joel de Tombe
Blog Karin Lambrechtsen
Blog Marijcke Voorsluijs
Blog Marina Kaptijn
Blog Marle en Clara
Blog Michael Varenkamp
Blog Moniek Poerstamper
Blog Noortje Herlaar
Blog Rembrandt Frerichs
Blog Suzan Seegers
Blog Tamara Schoppert
Blog Thomas Cammaert
Blog Tom Beek
Blog Ton van der Meer
Blog Willliam Spaaij
Blog Yonga Sun

Archieven

Sep 2014 Jun 2014 Jun 2013 Aug 2011 Jul 2011 Jun 2011 Mei 2011 Jun 2010 Mei 2010 Dec 2009 Nov 2009 Okt 2009 Sep 2009 Aug 2009 Jul 2009 Jun 2009 Mei 2009 Apr 2009 Nov 2008 Jun 2008 Apr 2008 Mrt 2008 Feb 2008 Jan 2008 Dec 2007 Nov 2007


Prikbord

Hier op het prikbord kan een flyer van uw voorstelling komen te staan.

Op ons prikbord in de rechterkolom van de voorpagina hebben we plaats voor de flyers van een beperkt aantal voorstellingen en concerten. Wilt u ook een flyer op ons prikbord plaatsen? Stuur uw beeldmateriaal en eventueel ander persmateriaal naar ons algemene mailadres en als (of zodra) er plaats is zullen we uw flyer op het prikbord zetten.

These icons link to social bookmarking sites where readers can share and discover new web pages.
  • Del.icio.us
  • Digg
  • Google
  • Technorati
  • eKudos
  • Facebook
  • Blogmarks
  • Furl
  • Live
  • NuJIJ
  • Slashdot

Onderwerp: TONEEL, STRAATTHEATER, CABARET

25 Juni 2012

De Parade: “Liefde is pas echt liefde als je er dood voor wil gaan"

De Parade 'Knockout' De Parade Openingsceremonie De Parade Openingsceremonie
Tekst: Rutger Burger
Beeld: Wim Barzilay

Hoe omschrijf je een fenomeen als De Parade wanneer superlatieven tekort schieten en lovende woorden onoprecht lijken te worden? Op de grens van sarcasme, maar dan oprecht. Een circus zonder paarden en olifanten, alhoewel het me niet zou verbazen als deze ergens ineens om een hoekje zouden komen. Een Oosterse bazaar, maar dan westers en zonder marktkraampjes.

Een wervelwind van indrukken: overal waar je kijkt, luistert en proeft, worden prikkels op je zinnen afgevuurd. Daar een hoelahoepende man die wat weg heeft van Frank Zappa in een rood glitterkostuum die de show van Ten Damme aanprijst. Een groep Oosters uitziende schonen en befezde mannen waartussen ik “Charlie” ontwaar, zó weggelopen uit GTST en met haar neus in De Parade gevallen. “We gaan helemaal naakt!”, roept ze opgetogen alsof ze bevrijd is van het juk van de middle-of-the-soap mentaliteit die een hele bevolkingsgroep om acht uur elke avond weer lamslaat.

De Parade De Parade 'Hulphond' De Parade 'Ten Damme en Ratke on the rocks'

De heerlijke geuren van diverse eetgelegenheden dwarrelen om mijn neus zonder penetrant te zijn. Ze lijken me subtiel te lokken: eet mij, nee mij! Eerst maar eens een goede cappuccino bij DE barista’s naast de Zweven Is Leven Molen gedronken en nog een kwartier alles op me in laten werken, ik word tenslotte al een dagje ouder. Door deze verpozing mis ik haast de opening door Dominee Gremdaat die op onnavolgbare wijze de ene gemeenplaats aan de andere plakt zonder hierbij ook maar met zijn ogen te knipperen. Op de achtergrond een live uitvoering van het Laatste Avondmaal in nachtwachtstijl door 12 knappe halfnaakte apostelen waar Rembrandt, God hebbe zijn ziel, seksueel opgewonden van zou raken, dit alles begeleid door de zoetgevooisdheid van De Coolsingers. Met deze simpele plechtigheid is De Parade geopend.

Alhoewel een bezoek aan De Parade an sich voldoende is om het heel gezellig te hebben, is De Parade niet De Parade als er niet een bezoek aan een of meerdere voorstellingen wordt gebracht. Allereerst schuiven we aan bij Remko Vrijdag en Martine Sandifort, die onder de naam “Hulphond” haast staccato zonder pauze de ene sketch na de andere uitvoeren en soms midden in een zin de volgende opstarten, hierbij zo nu en dan naast lachsalvo’s ook voor verwarring zorgend. Van een dove operazangeres die alleen bezig is met haar nootjes via een dominante echtgenote met een slaafse man die braaf al haar “invaliditeiten” opschrijft zodat ze, net als haar buurvrouw in aanmerking kan komen voor een hulphond. “Die honden doen wel 70 dingen in huis, afwassen, strijken, stofzuigen…” naar een Surinaamse alleenstaande vrouw, die uiteindelijk tot de conclusie komt dat het nooit meer goed komt. Dit alles met een muzikaliteit die de verwachtingen bij een cabaretvoorstelling overtreft.

De Parade De Parade 'Ten Damme en Ratke on the Rocks' De Parade 'Hulphond'

Na een heerlijk hapje op naar de volgende tent die met veel zwier “Studio 7” is gedoopt. Hier voert Likeminds “Op de liefde godverdomme!” uit. Khadija Massaoudi zingt/speelt in een hoop talen over de liefde, of liever gezegd het ontbreken daarvan, in haar leven. Hierbij wordt ze begeleid door Laurens Joensen op gitaar en door een meneer uit het publiek waar zij haar eeuwige liefde aan verklaart. Zaken van het hart die puur cerebraal worden uitgepluisd en waar ze dus aan het eind ook niet echt tot een oplossing komt. Zo nu en dan overheersen de taalkundige grappen zodat ik de achterliggende boodschap een beetje kwijt ben. Het zal wel aan mij liggen want achter me hoor ik bewonderende kreten en instemmend gebrom van een rijtje dames. Na afloop mag de meneer in het publiek gewoon weer naar buiten en heeft ze wel wat op te ruimen want de taartjes en champagne hebben hun sporen nagelaten.

Inmiddels is het gezellig druk en ik sluit achter in de rij aan voor nog een kopje koffie. De rij beweegt traag, te traag blijkt achteraf want voor ik mijn koffie heb is de voorstelling waar ik hierna heen wilde reeds begonnen en zoals op het kaartje staat vermeld: Let op: Voorstellingen beginnen stipt op tijd. Na aanvang geen toegang meer en geen geld retour. Sorry, Dance Works Rotterdam / André G, geen “KnockOut!” voor mij. Ik loop achter de tent langs, richting parkeergarage, en hoor binnen de opgewonden kreten van de vechtende dansers. Of dansende vechters, daar zal ik wel nooit achter komen.


Gebruikte Tags: , ,

=================


(optioneel veld)
(optioneel veld)
Om geautomatiseerde spam in reacties te voorkomen stellen we je een eenvoudige vraag.

Reactiemoderatie staat aan op deze site. Dit betekent dat je reactie niet zichtbaar zal zijn, tot deze is goedgekeurd door een beheerder.

Persoonlijke info onthouden?
Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of e-mailadres in te typen.