Cultuurpodium Online

CultuurpodiumOnline is een online magazine over podiumkunsten binnen en buiten de muren van theaters en concertzalen. We schrijven over alles wat er op de podia te doen is op het gebied van theater, muziek, dans, musical, jazz, opera, festivals, klassieke muziek en nog veel meer.
In de rubriek Even voorstellen maakt u kennis met een aantal van onze medewerkers.

In ons tag overzicht
is te zien welke onderwerpen u op onze site kunt vinden.

Accreditatie namens CultuurpodiumOnline wordt alleen aangevraagd door de coördinatoren wiens naam vermeld wordt in het colofon. Krijgt u accreditatieaanvragen binnen van anderen namens CultuurpodiumOnline, checkt u dan aub even via het algemene mailadres of dat wel klopt.

Specials

Festival aan de Werf
Holland Festival
Artikelen over Oerol Impressies van Oerol
Geluiden van Oerol
Onze speciale Oerolpagina
De Parade
Lowlands

Onderwerpen

Actie
Algemeen
Cabaret
CD en DVD
Circus en show
Dans
Festival
Jazz
Jeugd
Klassieke muziek
Locatietheater
Multimedia
Musical
Muziek
Nieuws
Opera en operette
Pop en rock
Straattheater
Toneel
Verwacht
Wereldmuziek

Cultuur op TV

Opium
Vrije Geluiden

Alle bloggers

Blog Aart Schutte
Blog Cornee Hordijk
Blog David Geysen
Blog Dorien Haan
Blog Hanneke en Jonas
Blog Joel de Tombe
Blog Karin Lambrechtsen
Blog Marijcke Voorsluijs
Blog Marina Kaptijn
Blog Marle en Clara
Blog Michael Varenkamp
Blog Moniek Poerstamper
Blog Noortje Herlaar
Blog Rembrandt Frerichs
Blog Suzan Seegers
Blog Tamara Schoppert
Blog Thomas Cammaert
Blog Tom Beek
Blog Ton van der Meer
Blog Willliam Spaaij
Blog Yonga Sun

Archieven

Sep 2014 Jun 2014 Jun 2013 Aug 2011 Jul 2011 Jun 2011 Mei 2011 Jun 2010 Mei 2010 Dec 2009 Nov 2009 Okt 2009 Sep 2009 Aug 2009 Jul 2009 Jun 2009 Mei 2009 Apr 2009 Nov 2008 Jun 2008 Apr 2008 Mrt 2008 Feb 2008 Jan 2008 Dec 2007 Nov 2007


Prikbord

Hier op het prikbord kan een flyer van uw voorstelling komen te staan.

Op ons prikbord in de rechterkolom van de voorpagina hebben we plaats voor de flyers van een beperkt aantal voorstellingen en concerten. Wilt u ook een flyer op ons prikbord plaatsen? Stuur uw beeldmateriaal en eventueel ander persmateriaal naar ons algemene mailadres en als (of zodra) er plaats is zullen we uw flyer op het prikbord zetten.

These icons link to social bookmarking sites where readers can share and discover new web pages.
  • Del.icio.us
  • Digg
  • Google
  • Technorati
  • eKudos
  • Facebook
  • Blogmarks
  • Furl
  • Live
  • NuJIJ
  • Slashdot

Onderwerp: DANS

19 Mei 2012

The Rodin Project - teveel Rodin, te weinig Russell Maliphant

The Rodin Project The Rodin Project The Rodin Project
Door Marijcke Voorsluijs met foto's van Charlotte MacMillan

De in Canada geboren Russell Maliphant is niet de eerste de beste. Hij werkte met beroemde dansmakers, zowel voordat als nadat hij in 1996 zijn eigen gezelschap begon. In 2004 was hij met drie verschillende stukken tijdens Julidans in Amsterdam te zien. Tien jaar na zijn eerste choreografie opent hij het Springdance Festival met The Rodin Project. Deze keer geen liaison met een levende kunstenaar dus, maar met een dode. Maliphant bewondert de Franse beeldhouwer Rodin al jaren.

Ik zie de voorstelling op de tweede avond van Springdance, hoor dat op de openingsavond de meningen erg verdeeld waren en verwacht iets controversieels te zien. Het klassieke voordoek dat in het donker langzaam openschuift strookt niet met die verwachting, maar is wel een effectief middel om de luid kwebbelende zaal stil te krijgen.

Het openingsbeeld is zo mogelijk nog klassieker: dansers die zich traag bewegen op trage muziek langs traag golvende witte doeken. De overeenkomsten tussen de poses van de dansers en de beelden van Rodin liggen voor het oprapen. De mannen rollen met hun spieren en pronken met hun sixpacks, de vrouwen wiegen hun bovenlichamen en wuiven met hun armen. Weinig verrassend, en op het seksistische af.

Gespierde lijven en geplooide doeken zijn voor een lichtontwerper dankbare objecten. Michael Hulls maakt er ook echt iets moois van, met subtiele vlekken die heel langzaam van kleur en positie veranderen. De beweging van de spots volgt de beweging van de dansers, maar gelukkig niet altijd: dat zou te voorspelbaar zijn.

Na de pauze is alles anders: de doeken zijn weg en onthullen een grijze 'apenrots', de gewaden zijn verwisseld voor trainingskleren en de bewegende spots blijven uit. De muziek is nerveuzer en vooral de mannen komen wat beter uit de verf met hier en daar krachtige breakdance-achtige bewegingen. Een sterk groepsstuk en een mooi mannenduet tonen wat Maliphant als choreograaf in huis heeft. 

Helaas heeft de voorstelling als geheel niet die kwaliteit: ook het tweede deel is vooral een aaneenschakeling van 'Rodin-snapshots'. Als Rodin nog had geleefd, had hij de choreograaf vast gestimuleerd er meer zijn eigen ding van te maken. Maar Rodin zwijgt, en Maliphant heeft te weinig afstand van de beeldhouwer die hij zo bewondert.

Choreografie: Russell Maliphant
Performers: Tommy Franzen, Thomasin Gülgeç, Dickson Mbi, Ella Mesma, Carys Staton en Jenny White
Lichtontwerp: Michael Hulls
Muziek: Alexander Zekke
Decorontwerp: Es Devlin, Bronia Housman
Kostuums: Stevie Stewart


Gebruikte Tags:

=================


(optioneel veld)
(optioneel veld)
Om geautomatiseerde spam in reacties te voorkomen stellen we je een eenvoudige vraag.

Reactiemoderatie staat aan op deze site. Dit betekent dat je reactie niet zichtbaar zal zijn, tot deze is goedgekeurd door een beheerder.

Persoonlijke info onthouden?
Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of e-mailadres in te typen.