Onderwerp: MUZIEK, WERELDMUZIEK
13 Maart 2012
Flamencogitarist Tomatito zet Carré in vuur en vlam
Tekst: Jorien Heemskerk
Beeld: Ronald Rijntjes
Heel flamenco-minnend Amsterdam was op 9 maart te vinden in theater Carré voor het concert van Tomatito. Met een bijzondere combinatie van passievolle flamenco en een vleugje jazz en latin wist hij het publiek al vanaf zijn binnenkomst voor zich te winnen. De gitaar stond deze avond uiteraard centraal, maar werd aangevuld met pittige percussie, zang en dans.
Vanaf zijn eerste optreden op tienjarige leeftijd heeft de Spaanse flamencogitarist Tomatito, eigenlijk José Fernández Torres, een indrukwekkende muzikale carrière opgebouwd. Na een jarenlange samenwerking met de bekende flamencozanger Camarón de la Isla, deelde hij het podium met artiesten als Frank Sinatra en Elton John en was hij te gast bij talloze flamenco- en jazzfestivals over de hele wereld.
Flamenco nuevo
Eén van de redenen voor dit grote succes is misschien wel het feit dat hij traditionele flamenco door de jaren heen gecombineerd heeft met stijlen als jazz, latin, rock en klassiek. Door deze creatieve ontwikkeling van ‘flamenco nuevo’ weet hij steeds weer nieuwe luisteraars aan te spreken, zonder aan diepgang te verliezen.
Zo ook in Carré, waar Tomatito zowel nieuwkomers als doorgewinterde flamencoliefhebbers imponeert met virtuoos gitaarwerk waar de vonken vanaf vliegen. Daarbij wordt hij bijgestaan door gitarist El Christi, percussionist Lucky Losada, zangers Simon Roman en Morenito de Illorca, en danser Juan de Juan. Gezamenlijk brengen ze een goed opgebouwd programma, waarin verschillende bezettingen en flamencovormen afgewisseld worden.
Subtiel en pittig
Dat flamenco niet altijd fel hoeft te zijn, bewijzen de twee gitaristen als ze na een klein begonnen taranto en een ritmische alegría samen op het podium achterblijven om ‘Two Much’ te spelen. Bij dit subtiele nummer van het laatste album Sonanta Suite wordt met twaalf snaren een wereld van gevoelens opgeroepen. Ongeveer hetzelfde effect heeft even later ‘Adiós Nonino’, dat wordt uitgevoerd door alleen Tomatito zelf met af en toe wat percussie.
Via een stuk met een jazzy randje in volledige bezetting, gaat het vervolgens naar een pittige rumba met een lange solo van Losada op cajón. Het nummer daarna zet het publiek nog meer in vuur en vlam: tango gaat over in bulería en de twee zangers blijken apart eigenlijk beter te zingen dan samen. Vooral Simon Roman is populair en wordt regelmatig toegeroepen. Wanneer lang na zijn eerste dans ook Juan de Juan er weer bijkomt, is het feest compleet en de avond helemaal ‘fantástico’.
Op 23 maart is Tomatito weer terug in Nederland, met een concert in het Muziekgebouw in Eindhoven. De 24e speelt hij nog in de Stadsschouwburg in Brugge.