Onderwerp: POP-ROCK, JAZZ
27 Februari 2012
Grote klasse thuiswedstrijd Ntjam Rosie
Tekst: Serge Julien
Beeld: Eric van Nieuwland
Gezien: Ntjam Rosie & Band in LantarenVenster, Rotterdam op 23 februari 2012.
De Rotterdamse nu soul diva Ntjam Rosie is een van de meest interessante verschijningen in de Nederlandse muziekscene van de afgelopen twee jaar. Met haar tweede album ‘Elle’ oogste de singer/songwriter overwegend positieve kritieken bij pers en publiek. Aangename soul en jazz met een knipoog naar Erykah Badu en Sade, en haar Kameroense roots bezorgde de zangeres een Edison nominatie en prestigieuze optredens tijdens North Sea Jazz en The Hague Jazz. Ook zette ze haar eerste stappen naar het buitenland met concerten in Engeland, Zwitserland en Thailand.
Bezielend
In de herfst van 2011 startte Rosie een Nederlandse clubtour ter promotie van ‘Elle’ die op 23 februari Lantaren Venster in haar woonstad Rotterdam aandeed. Daar speelde ze een bezielende twee uur durende thuiswedstrijd. Met volle overgave zong de charismatische zangeres ieder liedje naar een nieuw hoogtepunt. Ze werd daarin begeleid door een monsterlijk goede band waarin vibrafonist en percussionist Tjaco Oostdijk de songs extra cachet meegaf. Het tandem Bas Kloosterman en Tuur Moens hield de muziek ritmisch strak in het geheel. Laatstgenoemde stimuleerde de adrenaline van menig bezoeker met fenomenaal drumwerk. De veelgevraagde toetsenist Alexander van Popta bleek in zieke conditie, maar leverde een sterke prestatie. Zangeres Manouchka Dongen en zanger Miguel O’ Red maakten de muzikale omlijsting compleet met hun soulvolle achtergrondvocalen.
Speciale gast was singer/songwriter Esperanzah Denswil die eerder op de avond met gitarist Nick Croes een indrukwekkend voorprogramma deed. Met haar diepe donkere stem verzorgde ze een levendige rap in het prachtige ‘L’Amour’. Een prachtig contrast met het wat fijnere stemgeluid van Rosie.
Braziliaanse invloeden
De slordige 200 aanwezigen kregen ieder nummer van ‘Elle’ voorgeschoteld, waaronder puike uitvoeringen van de singles ‘In Need’ en ‘Space Of You’, en de Franstalige liedjes ‘Serre Sa Main’ en ‘L’Amour’. Rosie selecteerde in de tweede helft van de show tevens een aantal nummers van haar meer experimentele debuut ‘Atouba’ dat ze in 2008 uitbracht. De songs werden met aangepaste arrangementen opnieuw leven ingeblazen en klonken daarmee levendiger en toegankelijker. Hoogtepunten hiervan waren ‘Ici La’ en ‘Kutte Fas’ met Braziliaanse invloeden, maar ook het persoonlijke ‘Bia Yon’ dat Rosie schreef voor haar overleden oma. Tussen haar eigen werk verzorgde Rosie niet onverdienstelijke covers van Bill Withers’ ‘Lovely Day’ en The Korgis’ ‘Everybody’s Got To Learn Sometime’.
Internationale podia
Ntjam Rosie toonde zich in Lantaren Venster een volwassen artieste met krachtig repertoire. ‘Elle’ is op cd al een droomplaat, live komt de muziek alleen nog maar meer tot z’n recht met haar briljante groep en prachtige verschijning van de zangeres zelf. Ntjam Rosie is inmiddels op zo’n hoog niveau beland, dat ze met gemak de internationale podia onveilig kan maken. Ik twijfel niet aan de slagingskans. Grote klasse!