Cultuurpodium Online

CultuurpodiumOnline is een online magazine over podiumkunsten binnen en buiten de muren van theaters en concertzalen. We schrijven over alles wat er op de podia te doen is op het gebied van theater, muziek, dans, musical, jazz, opera, festivals, klassieke muziek en nog veel meer.
In de rubriek Even voorstellen maakt u kennis met een aantal van onze medewerkers.

In ons tag overzicht
is te zien welke onderwerpen u op onze site kunt vinden.

Accreditatie namens CultuurpodiumOnline wordt alleen aangevraagd door de coördinatoren wiens naam vermeld wordt in het colofon. Krijgt u accreditatieaanvragen binnen van anderen namens CultuurpodiumOnline, checkt u dan aub even via het algemene mailadres of dat wel klopt.

Specials

Festival aan de Werf
Holland Festival
Artikelen over Oerol Impressies van Oerol
Geluiden van Oerol
Onze speciale Oerolpagina
De Parade
Lowlands

Onderwerpen

Actie
Algemeen
Cabaret
CD en DVD
Circus en show
Dans
Festival
Jazz
Jeugd
Klassieke muziek
Locatietheater
Multimedia
Musical
Muziek
Nieuws
Opera en operette
Pop en rock
Straattheater
Toneel
Verwacht
Wereldmuziek

Cultuur op TV

Opium
Vrije Geluiden

Alle bloggers

Blog Aart Schutte
Blog Cornee Hordijk
Blog David Geysen
Blog Dorien Haan
Blog Hanneke en Jonas
Blog Joel de Tombe
Blog Karin Lambrechtsen
Blog Marijcke Voorsluijs
Blog Marina Kaptijn
Blog Marle en Clara
Blog Michael Varenkamp
Blog Moniek Poerstamper
Blog Noortje Herlaar
Blog Rembrandt Frerichs
Blog Suzan Seegers
Blog Tamara Schoppert
Blog Thomas Cammaert
Blog Tom Beek
Blog Ton van der Meer
Blog Willliam Spaaij
Blog Yonga Sun

Archieven

Sep 2014 Jun 2014 Jun 2013 Aug 2011 Jul 2011 Jun 2011 Mei 2011 Jun 2010 Mei 2010 Dec 2009 Nov 2009 Okt 2009 Sep 2009 Aug 2009 Jul 2009 Jun 2009 Mei 2009 Apr 2009 Nov 2008 Jun 2008 Apr 2008 Mrt 2008 Feb 2008 Jan 2008 Dec 2007 Nov 2007


Prikbord

Hier op het prikbord kan een flyer van uw voorstelling komen te staan.

Op ons prikbord in de rechterkolom van de voorpagina hebben we plaats voor de flyers van een beperkt aantal voorstellingen en concerten. Wilt u ook een flyer op ons prikbord plaatsen? Stuur uw beeldmateriaal en eventueel ander persmateriaal naar ons algemene mailadres en als (of zodra) er plaats is zullen we uw flyer op het prikbord zetten.

These icons link to social bookmarking sites where readers can share and discover new web pages.
  • Del.icio.us
  • Digg
  • Google
  • Technorati
  • eKudos
  • Facebook
  • Blogmarks
  • Furl
  • Live
  • NuJIJ
  • Slashdot

Onderwerp: MUZIEK

28 November 2011

Nights on Earth: een persoonlijk verhaal van Vince Mendoza

  
Tekst en beeld: Ronald Rijntjes

Hij is de chef-dirigent van het Metropole Orkest, een arrangeur, muzikant, componist, vader en echtgenoot. Al met al is Vince Mendoza een veelzijdig man en ook nog gewoon zichzelf. Na dertien jaar heeft Mendoza het nieuwe album Nights on Earth afgeleverd, waarop zijn eigen levensverhaal te horen is.

Kopje thee
We zitten in het muziekcentrum van de Nederlandse omroepen, de thuisbasis van alle grote orkesten en gezelschappen die de omroep rijk is. Zo ook het Metropole Orkest en zijn dirigent Vince Mendoza. De repetitie van het orkest is afgelopen en Vince ontvangt mij en stelt zich voor. Hij vraagt of ik een kopje thee wil drinken. Het ijs is direct gebroken en het voelt alsof ik deze inspirerende man al maanden ken.

Gedrevenheid
Vervolgens vroeg ik aan Vince, wat de drive achter zijn grote succes is. Met veel passie houdt hij zich bezig met muziek, al vanaf jonge leeftijd. Hij richtte bandjes op en speelde daarin mee op piano, maar ontdekte dat het componeren hem nog meer plezier bracht. ‘Het leuke is om bandleden bij elkaar te zetten en van daaruit te schrijven en te sturen’, aldus Mendoza.

Op de vraag of hij het leuker vindt om te arrangeren en dirigeren dan zelf piano te spelen, antwoordt hij: ‘Door al het dirigeren en het uitwerken van de stukken heb ik helaas geen tijd om zelf te spelen. Maar dat is niet erg, want hier stop ik ook veel van mijzelf in en ik geniet er enorm van.’

Dertien jaar later
Het is nu dertien jaar geleden dat Vince Mendoza zijn eerste persoonlijke album Epiphany uitbracht. Waarom duurde het zo lang voor Nights on Earth verscheen? Mendoza: ‘Sinds 1995 ben ik betrokken bij het Metropole Orkest als chef-dirigent en lopen er diverse projecten, waaronder in 2009 het Viento: The Garcia Lorca Project. Hierdoor is het moeilijk om een album te maken.’

De composities die te horen zijn op het nieuwe album vlogen vanuit Mendoza’s pen direct op het papier en vertellen het verhaal over de muzikale reis die hij tot op dit moment heeft afgelegd. Een grote inspiratiebron daarbij waren alle muzikanten die hij in de loop van de jaren heeft leren kennen en waarmee hij samen muzikale ervaringen gedeeld heeft.

Daarnaast vertelt zijn muziek over persoonlijke herinneringen, verschillende werelden en momenten die voorbij zijn gekomen en nog steeds bij je zijn. ‘Het is ook een cadeau voor mijn familie, zodat ik altijd bij ze ben.’

  
Muzikale vrienden
‘Tijdens het schrijven van Nights on Earth had ik al in gedachte welke muzikanten de bepaalde onderdelen zouden kunnen inspelen’, legt Mendoza uit. ‘Veel van deze artiesten kende ik al van eerdere projecten.’ Er zijn veel grote namen te horen, zoals gitarist John Scofield, organist Larry Goldings, drummer Peter Erskine, pianist Kenny Werner en saxofonisten Bob Mintzer en Joe Lavano.

Daarnaast werkten aan dit zeer mooie en indrukwekkende album nieuwe muzikale vrienden mee, waaronder de Braziliaanse zangeres Luciana Souza, Malinese koraspeler en zanger Tom Diakite en de Argentijnse bandoneongrootheid Hector del Curto. Ook de jonge Amerikaanse jazzartiesten bassist Christian McBride, drummer Greg Hutchinson en trompettist Ambrose Akinmusire leverden een bijdrage.

Zo verzamelde Vince Mendoza een grote groep van muzikanten om zich heen. Als laatste kwam daar de medewerking van het Metropole Orkest nog bij, want die mag in dit levenswerk natuurlijk niet ontbreken.

Muzikaal proces
Door de verschillende muzikanten kon niet alles op één plek vastgelegd worden en daarom is dit album opgenomen in Los Angeles, New York, Parijs en Nederland. De stukken werden om de beurt ingespeeld en aan het einde samen gemixt in de studio. Mendoza: ‘Hierdoor was het een voorzichtig proces en konden we klein beginnen, waardoor er later altijd nog dingen konden worden toegevoegd. Ik heb goede keuzes gemaakt tijdens het proces, alleen had ik nog wel wat meer willen samenwerken met de muzikanten uit Parijs.’

Toekomst
Heeft hij na het maken van deze cd alweer nieuwe plannen? ‘Het krijgen van een kind is heel speciaal en zo geldt dat ook voor dit album Nights on Earth. Ik wil zeker wel voor een volgende cd gaan. Alleen zal de toekomst moeten uitwijzen of dat ook daadwerkelijk lukt, want je weet nooit wat er gebeuren gaat. Ik blijf altijd op zoek gaan naar nieuwe uitdagingen, waarbij ik opensta voor zo’n beetje alles.’

‘Zesentwintig jaar geleden ging ik naar Los Angeles en zie wat ik nu allemaal al heb mogen doen. Als toekomstdroom zie ik mijzelf ook nog wel muziek schrijven voor musicals, films of voor een dansvoorstelling. Vooral dat laatste vind ik interessant omdat ze zoveel expressie bevatten.’

Het lang verwachte album Nights on Earth neemt de luisteraar mee in de wereld van Vince Mendoza. Het is een hoogtepunt in zijn oeuvre en zou daarom bij menig muziekliefhebber in de collectie moeten staan.


Gebruikte Tags: , , , , , , , , , , , , ,

=================


(optioneel veld)
(optioneel veld)
Om geautomatiseerde spam in reacties te voorkomen stellen we je een eenvoudige vraag.

Reactiemoderatie staat aan op deze site. Dit betekent dat je reactie niet zichtbaar zal zijn, tot deze is goedgekeurd door een beheerder.

Persoonlijke info onthouden?
Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of e-mailadres in te typen.