Onderwerp: TONEEL
31 Augustus 2011
Mooie avond met Shakespeare's Twelfth Night
Door Carol Greenshields, foto's Berbera van den Hoek (klik voor vergroting)
Gezien: Shakespeare's Twelfth Night, door Illyria, 25 augustus, Kasteel Duivenvoorde
Is het mogelijk dat wij ondanks deze vochtige en soms koele zomer nu een droge avond gaan krijgen? We hopen van wel maar de meerderheid van het picknickend publiek is voorbereid, vooral tegen de kou.
In de verzorgde en riante tuinen van de Orangerie van Kasteel Duivenvoorde verzamelt zich een gemêleerd publiek van tweetaligen en ex-pats, jong en oud. Flessen wijn vergezeld van de meest uiteenlopende hapjes van uitgebreid en zelfgemaakt tot simpel en in plastic verpakt; iedereen geniet van de relaxte sfeer. In de rode gloed van de ondergaande zon is iedereen klaar voor het klassieke toneelstuk van Shakespeare, ‘The Twelfth Night’ .
STET heeft Illyria uitgenodigd deze Twelfth Night te vertolken naar hun eigen unieke stijl terwijl Illyria de naam is van het fantasieland waarin de Twelfth Night zich afspeelt. Illyria is een Engelstalig openlucht theatergezelschap dat ondertussen 20 jaar bestaat en een indrukwekkend repertoire in onder andere UK, Nederland, Duitsland, Zwitserland, Verenigde Staten en Canada heeft opgebouwd. Illyria heeft meerdere verschillende prijzen gewonnen voor de soms hilarische en vooral heldere uitvoering van hun shows.
Abrupt, en zonder vooraankondiging, we zijn gelanceerd in Illyria door Illyria “if music be the food of love, play on!” Met niet meer dan een paars gordijn op het kleine podium worden we van huis naar huis van tweeling naar hertog, van luide dronkenschap naar liefde en afkeer en een scala aan emoties gebracht. Dit alles vergezeld van een flinke dosis humor en een spatje muziek. De rijke kleuren van de kostuums steken scherp af tegen de avondlucht en vormen de enige visuele onderscheiding van de karakters.
Hoe zorg je ervoor dat 5 acteurs, 2 vrouwen en 3 mannen, meer dan 10 rollen in totaal spelen zonder dat ze in meerdere rollen tegelijk op het podium moeten verschijnen – met veel moeite! Ondanks de fijne logistiek, het is een paar keer ingenieus opgelost door goed gebruik van kleding en positie waardoor een medespeler de kleding van het karakter draagt met zijn rug gedraaid naar het publiek. Dit leidt tot hilariteit maar de essentie van de rol wordt niet verloren en de professionaliteit van dit theatergezelschap nog meer bewezen.
Het is ondertussen donker geworden als we onze plaatsen weer innemen na de korte pauze. We duiken meteen weer in de intriges van Sir Toby en Sir Andrew geholpen door Maria, die weten ontzettend veel lol te beleven aan het foppen van Malvollio. De simpele verwarring die ontstaat als de vermeende overleden mannelijke helft van de tweeling juist die rol opeist, waardoor zijn zus die als hem vermomd is, dit moest opbiechten aan de hertog.
De kracht van Illyria zit in de unieke identiteit die iedere rol krijgt of het nou een man is die een vrouw speelt of juist een vrouw door een man gespeeld, de rollen zijn vanaf het begin identificeerbaar – het kan ook niet anders, zonder props zonder decor en met het minimum aantal acteurs worden rijke karakters neergezet. Prachtige proza wordt geleverd aan het publiek met als overgang een woordje Nederlands “eet smakelijk”. Het publiek geniet, hoe kan het ook anders?
Het einde van een geweldige show is in zicht wanneer de volledige cast het podium opkomt, zingend begeleid door klarinet, saxofoon en gitaar, het liedje met als refrein: “With hey ho, the wind and the rain” en “For the rain it raineth every day” – heel toepasselijk - maar wij zijn droog gebleven!
Illyria speelt op meerdere locaties in Nederland en deze uitvoering van Twelfth Night is nog te zien op in diverse Nederlandse kasteeltuinen.
Voor andere locaties zie website van The English Theatre