Cultuurpodium Online

CultuurpodiumOnline is een online magazine over podiumkunsten binnen en buiten de muren van theaters en concertzalen. We schrijven over alles wat er op de podia te doen is op het gebied van theater, muziek, dans, musical, jazz, opera, festivals, klassieke muziek en nog veel meer.
In de rubriek Even voorstellen maakt u kennis met een aantal van onze medewerkers.

In ons tag overzicht
is te zien welke onderwerpen u op onze site kunt vinden.

Accreditatie namens CultuurpodiumOnline wordt alleen aangevraagd door de coördinatoren wiens naam vermeld wordt in het colofon. Krijgt u accreditatieaanvragen binnen van anderen namens CultuurpodiumOnline, checkt u dan aub even via het algemene mailadres of dat wel klopt.

Specials

Festival aan de Werf
Holland Festival
Artikelen over Oerol Impressies van Oerol
Geluiden van Oerol
Onze speciale Oerolpagina
De Parade
Lowlands

Onderwerpen

Actie
Algemeen
Cabaret
CD en DVD
Circus en show
Dans
Festival
Jazz
Jeugd
Klassieke muziek
Locatietheater
Multimedia
Musical
Muziek
Nieuws
Opera en operette
Pop en rock
Straattheater
Toneel
Verwacht
Wereldmuziek

Cultuur op TV

Opium
Vrije Geluiden

Alle bloggers

Blog Aart Schutte
Blog Cornee Hordijk
Blog David Geysen
Blog Dorien Haan
Blog Hanneke en Jonas
Blog Joel de Tombe
Blog Karin Lambrechtsen
Blog Marijcke Voorsluijs
Blog Marina Kaptijn
Blog Marle en Clara
Blog Michael Varenkamp
Blog Moniek Poerstamper
Blog Noortje Herlaar
Blog Rembrandt Frerichs
Blog Suzan Seegers
Blog Tamara Schoppert
Blog Thomas Cammaert
Blog Tom Beek
Blog Ton van der Meer
Blog Willliam Spaaij
Blog Yonga Sun

Archieven

Sep 2014 Jun 2014 Jun 2013 Aug 2011 Jul 2011 Jun 2011 Mei 2011 Jun 2010 Mei 2010 Dec 2009 Nov 2009 Okt 2009 Sep 2009 Aug 2009 Jul 2009 Jun 2009 Mei 2009 Apr 2009 Nov 2008 Jun 2008 Apr 2008 Mrt 2008 Feb 2008 Jan 2008 Dec 2007 Nov 2007


Prikbord

Hier op het prikbord kan een flyer van uw voorstelling komen te staan.

Op ons prikbord in de rechterkolom van de voorpagina hebben we plaats voor de flyers van een beperkt aantal voorstellingen en concerten. Wilt u ook een flyer op ons prikbord plaatsen? Stuur uw beeldmateriaal en eventueel ander persmateriaal naar ons algemene mailadres en als (of zodra) er plaats is zullen we uw flyer op het prikbord zetten.

These icons link to social bookmarking sites where readers can share and discover new web pages.
  • Del.icio.us
  • Digg
  • Google
  • Technorati
  • eKudos
  • Facebook
  • Blogmarks
  • Furl
  • Live
  • NuJIJ
  • Slashdot

Onderwerp: JAZZ

23 Augustus 2011

Peter Beets ontmaskert jazzcomponist Chopin

Peter Beets Peter BeetsPeter Beets
Door Jorien Heemskerk, foto's Ronald Rijntjes (klik voor vergroting)

Was Frédéric Chopin stiekem de eerste jazzcomponist? Als het aan jazzpianist Peter Beets ligt wel. Dat liet hij afgelopen vrijdag overtuigend horen tijdens een bijzondere avond in het Robeco Jazzcafé, in de Koorzaal van het Concertgebouw Amsterdam. Samen met drie andere wereldberoemde jazzmuzikanten bracht hij imponerende vertolkingen van bekende nocturnes en preludes, en meer.

De muzikale combinatie van jazz en een klassieke componist als Chopin lijkt misschien niet voor de hand te liggen. Toch is er bij nadere beschouwing wel degelijk een link. “Het wezen van jazz is akkoorden pakken en daar een eigen verhaal van maken”, zegt Beets bij de introductie van een van zijn nummers. En wie was er een grootmeester in het spelen met akkoorden? Precies, Chopin. Zijn werk blijkt dan ook een uitstekende basis voor jazzy improvisaties.

Om dat te laten horen heeft Beets niet de minste muzikanten meegenomen: de inventieve jazzgitarist Joe Cohn, met wie hij al eerder in het Concertgebouw optrad; ‘de meest gevraagde bassist ter wereld’ Reuben Rogers, die onder andere speelt met Joshua Redman; en drummer Jorge Rossy uit Barcelona. De eerste twee zijn ook te horen op de cd die aan deze avond ten grondslag ligt, Chopin Meets the Blues (2010).

Peter Beets Peter Beets Peter Beets

Enthousiasme
In de intieme sfeer van het jazzcafé geven de mannen deze avond twee optredens van elk een uur. Het is moeilijk om daar de acht nummers in te passen die zij in hun enthousiasme graag willen laten horen. Met veel humor – “We moeten door!” – en enige uitloop lukt dat uiteindelijk toch, en krijgen de aanwezigen uitgebreid te horen wat er allemaal mogelijk is als je jazz en Chopin aan elkaar vlecht.

Soms overheerst het jazzgeluid, soms de klassieke toon, maar alle nummers zitten sterk in elkaar – zowel qua basis als qua improvisatie. Beets laat zijn kracht op klassiek gebied horen in passages uit de originele stukken, maar gaat vervolgens soepel over in een virtuoze jazzsolo waarin nog net aan de onderliggende akkoorden te herkennen zijn. De afstemming met de andere muzikanten en hun improvisaties verloopt al even vloeiend. Het plezier straalt dan ook van het podium.

Creatief
De moderne vertolking van stukken als Nocturne in es-groot en Prelude in e-klein klinkt nergens geforceerd. Integendeel, zelfs de creatieve omzetting van deze ‘donderprelude’ in een lichtvoetige samba lijkt volkomen natuurlijk. En ook bij andere nummers laat Beets zijn creativiteit zien. De zojuist genoemde nocturne is bijvoorbeeld van een wals veranderd in een relaxte vierkwartsmaat en de Mazurka in a-mineur juist in een pittige jazzy flamenco.

Maar het meest indrukwekkend is toch wel de Wals nr. 7 in cis-klein. Dit stuk is vertaald in een ingewikkelde 5/4-maat, die halverwege ook nog eens van accent verandert. Het is daarmee een prachtig en lekker stevig nummer geworden, waarin de oorspronkelijke melodie toch goed herkenbaar blijft. Een perfecte samensmelting van jazz en Chopin, door het publiek enthousiast ontvangen. Wat ons betreft is deze avond dan ook het bewijs geleverd: al in de Romantiek werd de basis gelegd voor inspirerende jazzmuziek.


Gebruikte Tags: ,

=================


(optioneel veld)
(optioneel veld)
Om geautomatiseerde spam in reacties te voorkomen stellen we je een eenvoudige vraag.

Reactiemoderatie staat aan op deze site. Dit betekent dat je reactie niet zichtbaar zal zijn, tot deze is goedgekeurd door een beheerder.

Persoonlijke info onthouden?
Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of e-mailadres in te typen.