Cultuurpodium Online

CultuurpodiumOnline is een online magazine over podiumkunsten binnen en buiten de muren van theaters en concertzalen. We schrijven over alles wat er op de podia te doen is op het gebied van theater, muziek, dans, musical, jazz, opera, festivals, klassieke muziek en nog veel meer.
In de rubriek Even voorstellen maakt u kennis met een aantal van onze medewerkers.

In ons tag overzicht
is te zien welke onderwerpen u op onze site kunt vinden.

Accreditatie namens CultuurpodiumOnline wordt alleen aangevraagd door de coördinatoren wiens naam vermeld wordt in het colofon. Krijgt u accreditatieaanvragen binnen van anderen namens CultuurpodiumOnline, checkt u dan aub even via het algemene mailadres of dat wel klopt.

Specials

Festival aan de Werf
Holland Festival
Artikelen over Oerol Impressies van Oerol
Geluiden van Oerol
Onze speciale Oerolpagina
De Parade
Lowlands

Onderwerpen

Actie
Algemeen
Cabaret
CD en DVD
Circus en show
Dans
Festival
Jazz
Jeugd
Klassieke muziek
Locatietheater
Multimedia
Musical
Muziek
Nieuws
Opera en operette
Pop en rock
Straattheater
Toneel
Verwacht
Wereldmuziek

Cultuur op TV

Opium
Vrije Geluiden

Alle bloggers

Blog Aart Schutte
Blog Cornee Hordijk
Blog David Geysen
Blog Dorien Haan
Blog Hanneke en Jonas
Blog Joel de Tombe
Blog Karin Lambrechtsen
Blog Marijcke Voorsluijs
Blog Marina Kaptijn
Blog Marle en Clara
Blog Michael Varenkamp
Blog Moniek Poerstamper
Blog Noortje Herlaar
Blog Rembrandt Frerichs
Blog Suzan Seegers
Blog Tamara Schoppert
Blog Thomas Cammaert
Blog Tom Beek
Blog Ton van der Meer
Blog Willliam Spaaij
Blog Yonga Sun

Archieven

Sep 2014 Jun 2014 Jun 2013 Aug 2011 Jul 2011 Jun 2011 Mei 2011 Jun 2010 Mei 2010 Dec 2009 Nov 2009 Okt 2009 Sep 2009 Aug 2009 Jul 2009 Jun 2009 Mei 2009 Apr 2009 Nov 2008 Jun 2008 Apr 2008 Mrt 2008 Feb 2008 Jan 2008 Dec 2007 Nov 2007


Prikbord

Hier op het prikbord kan een flyer van uw voorstelling komen te staan.

Op ons prikbord in de rechterkolom van de voorpagina hebben we plaats voor de flyers van een beperkt aantal voorstellingen en concerten. Wilt u ook een flyer op ons prikbord plaatsen? Stuur uw beeldmateriaal en eventueel ander persmateriaal naar ons algemene mailadres en als (of zodra) er plaats is zullen we uw flyer op het prikbord zetten.

These icons link to social bookmarking sites where readers can share and discover new web pages.
  • Del.icio.us
  • Digg
  • Google
  • Technorati
  • eKudos
  • Facebook
  • Blogmarks
  • Furl
  • Live
  • NuJIJ
  • Slashdot

Onderwerp: MUZIEK, WERELDMUZIEK

22 Augustus 2011

Gouden keel met Britse Orpheus mist spanning

Gouden keel met Britse Orpheus Gouden keel met Britse Orpheus Gouden keel met Britse Orpheus
Door Ellen van der Kemp, foto's Ronald Rijntjes

Traditiegetrouw staat het concertgebouw in Amsterdam gedurende de zomer in het teken van de Robeco Zomerconcerten, een reeks concerten waar voor een ieder wat te beluisteren is: jazz, pop- en wereldmuziek en klassieke muziek in alle soorten en maten.

Een van de thema’s van de Robeco Zomerconcerten is dit jaar ‘Zingen in de Zomer’. Onder die noemer vond op maandag 15 augustus het concert Gouden keel met Britse Orpheus plaats. Met Britse Orpheus wordt de Engelse componist Purcell bedoeld die, met name de laatste jaren van zijn leven, veel theatermuziek schreef. Op het programma stond een selectie van zijn theaterwerk.

Gouden keel met Britse Orpheus Gouden keel met Britse Orpheus Gouden keel met Britse Orpheus

Het Nederlandse barokgezelschap La Sfera Armoniosa is gespecialiseerd in 17e en 18e eeuwse muziek en vertolkte dan ook keurig de ouvertures, preludia en dansen uit de theaterwerken die op het programma stonden. Toch was de eerste helft van het concert enigszins teleurstellend te noemen. Sopraan Johannette Zomer had een kleine rol met slechts drie aria’s. Te weinig om de titel van het concert te rechtvaardigen. Maar dat werd gelukkig na de pauze rechtgezet. Daar was de verhouding instrumentale muziek en zang beter in balans.

Het hoogtepunt van het concert lag echter pas bij de toegift, toen Johannette Zomer op schitterende wijze het beroemde lamento Remember me uit de opera Dido and Aeneas vertolkte. Kwam het door het ontbreken van de verhaallijnen van de theaterstukken doordat alleen de instrumentale inleidingen, de internezzi en enkele aria’s gespeeld en gezongen werden, dat het concert tot aan de toegift spanning miste? Aan de virtuositeit van de musici lag het in ieder geval niet. Sopraan Johannette Zomer zong met passie haar aria’s en ook dirigent en luitist Mike Fentross was goed op dreef. Of was het programma meer geschikt voor een intiemere ruimte dan de grote zaal van het Concertgebouw? In ieder geval werd ik als luisteraar nieuwsgierig hoe het concert geklonken zou hebben als er een theaterstuk in z’n geheel was uitgevoerd, eventueel met acteurs en dans erbij.


Gebruikte Tags: , ,

=================


(optioneel veld)
(optioneel veld)
Om geautomatiseerde spam in reacties te voorkomen stellen we je een eenvoudige vraag.

Reactiemoderatie staat aan op deze site. Dit betekent dat je reactie niet zichtbaar zal zijn, tot deze is goedgekeurd door een beheerder.

Persoonlijke info onthouden?
Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of e-mailadres in te typen.