Onderwerp: LOCATIETHEATER, OEROL
23 Juni 2011
Vanaf nu heet je Pjotr door Via Berlin i.s.m. Ragazze Kwartet
Door Mieke Kreunen met foto's van Peter Rillema en Mieke Kreunen
Op de Zandafgraving de Wulp druipen de bomen nog na van de regenbui die het eerste deel van de ochtend viel maar hoe dichter we naar 11.00 uur komen (de aanvangstijd van de voorstelling), hoe mooier het weer wordt. Als de voorstelling begint schijnt de zon.
Plaats van handeling is een geïmproviseerd naaiatelier. Terwijl de mannen zich aan het front letterlijk doodvechten, blijft er voor de vrouwen niet veel anders over dan de eindeloze stroom kleding van oorlogsslachtoffers geschikt te maken voor hergebruik.
De nieuwe vrouw die aankomt kan zich niet zo gemakkelijk neerleggen bij het monotone, hard werkende bestaan waar ze ongewild in is terecht gekomen. Ze wil terug naar haar dochtertje dat ze heeft moeten achterlaten en om wie ze zich bezorgd maakt. Voor haar eigen veiligheid heeft ze het kind verteld dat ze net moet doen alsof ze een jongetje is en haar ingeprent: "Vanaf nu heet je Pjotr, zorg alleen dat ze je niet zien plassen".
De komst van de nieuwe vrouw brengt iets te weeg bij de andere vrouwen in het atelier. De zinloosheid van wat ze doen begint zijn tol te eisen. De ene stapel is nog niet weggewerkt of de volgende lading kleding komt er al weer aan. Kleding van mannen wiens namen in de labels genoemd staan. Ze nemen er niet langer genoegen mee.
Met Een mond vol zand maakte Via Berlin hun eerste voorstelling op Oerol. Dit jaar komen Dagmar Slagmolen en Rosa Arnold wederom met een pareltje van een voorstelling. Het Ragazze Kwartet, waar Rosa Arnold deel van uitmaakt, zorgt voor het muzikale deel van de voorstelling.
'Vanaf nu heet je Pjotr' is een aangrijpende voorstelling met een universeel thema waarin muziek en tekst elkaar prachtig versterken. Nadat de laatste klanken in het bos zijn verstomd zit menigeen op de tribune met een brok in de keel. Wat een kwaliteit bij deze jonge mensen! Maar wat goed ook dat ze zo fantastisch worden begeleid door 'oude' rotten in het vak zoals Ria Marks, die de regie voor haar rekening nam.
Het is ongelooflijk belangrijk dat jonge theatermakers goed worden begeleid zodat ze zich echt kunnen ontwikkelen en dit soort topvoorstellingen kunnen maken! En dit gaat allemaal op de schop als de plannen van dit kabinet doorgaan. 't Zou toch eeuwig zonde zijn als voorstellingen als dit zouden verdwijnen?
Concept: Dagmar Slagmolen (tekst) en Rosa Arnold (muziek)
Spel en muziek: Dagmar Slagmolen, Hanneke Last, Rosa Arnold, Jeanita Vriens, Annemijn Bergkotte, Geneviève Verhage
Regie: Ria Marks
Muzikale begeleiding: Sytze Pruiksma