Cultuurpodium Online

CultuurpodiumOnline is een online magazine over podiumkunsten binnen en buiten de muren van theaters en concertzalen. We schrijven over alles wat er op de podia te doen is op het gebied van theater, muziek, dans, musical, jazz, opera, festivals, klassieke muziek en nog veel meer.
In de rubriek Even voorstellen maakt u kennis met een aantal van onze medewerkers.

In ons tag overzicht
is te zien welke onderwerpen u op onze site kunt vinden.

Accreditatie namens CultuurpodiumOnline wordt alleen aangevraagd door de coördinatoren wiens naam vermeld wordt in het colofon. Krijgt u accreditatieaanvragen binnen van anderen namens CultuurpodiumOnline, checkt u dan aub even via het algemene mailadres of dat wel klopt.

Specials

Festival aan de Werf
Holland Festival
Artikelen over Oerol Impressies van Oerol
Geluiden van Oerol
Onze speciale Oerolpagina
De Parade
Lowlands

Onderwerpen

Actie
Algemeen
Cabaret
CD en DVD
Circus en show
Dans
Festival
Jazz
Jeugd
Klassieke muziek
Locatietheater
Multimedia
Musical
Muziek
Nieuws
Opera en operette
Pop en rock
Straattheater
Toneel
Verwacht
Wereldmuziek

Cultuur op TV

Opium
Vrije Geluiden

Alle bloggers

Blog Aart Schutte
Blog Cornee Hordijk
Blog David Geysen
Blog Dorien Haan
Blog Hanneke en Jonas
Blog Joel de Tombe
Blog Karin Lambrechtsen
Blog Marijcke Voorsluijs
Blog Marina Kaptijn
Blog Marle en Clara
Blog Michael Varenkamp
Blog Moniek Poerstamper
Blog Noortje Herlaar
Blog Rembrandt Frerichs
Blog Suzan Seegers
Blog Tamara Schoppert
Blog Thomas Cammaert
Blog Tom Beek
Blog Ton van der Meer
Blog Willliam Spaaij
Blog Yonga Sun

Archieven

Sep 2014 Jun 2014 Jun 2013 Aug 2011 Jul 2011 Jun 2011 Mei 2011 Jun 2010 Mei 2010 Dec 2009 Nov 2009 Okt 2009 Sep 2009 Aug 2009 Jul 2009 Jun 2009 Mei 2009 Apr 2009 Nov 2008 Jun 2008 Apr 2008 Mrt 2008 Feb 2008 Jan 2008 Dec 2007 Nov 2007


Prikbord

Hier op het prikbord kan een flyer van uw voorstelling komen te staan.

Op ons prikbord in de rechterkolom van de voorpagina hebben we plaats voor de flyers van een beperkt aantal voorstellingen en concerten. Wilt u ook een flyer op ons prikbord plaatsen? Stuur uw beeldmateriaal en eventueel ander persmateriaal naar ons algemene mailadres en als (of zodra) er plaats is zullen we uw flyer op het prikbord zetten.

These icons link to social bookmarking sites where readers can share and discover new web pages.
  • Del.icio.us
  • Digg
  • Google
  • Technorati
  • eKudos
  • Facebook
  • Blogmarks
  • Furl
  • Live
  • NuJIJ
  • Slashdot

Onderwerp: DANS, Holland Festival

12 Juni 2011

NYA – BREAKDANCE IN EEN KEURSLIJF

Nya Nya Nya
Door Marijcke Voorsluijs met foto's van Laurent Aït Benalla

De grote zaal van de Stadsschouwburg Amsterdam zit lekker vol. Een qua leeftijd, kledingstijl en huidkleur gemêleerd publiek. De voorstelling is aangekondigd als “een project dat een brug wil slaan tussen noord en zuid, tussen subcultuur en gevestigde cultuur.” Aan het publiek zal het niet liggen. Een strak beeld: zwarte coulissen, een witte vloer en een witte achtergrond met vier witte lichtvlakken. Een onbeschreven blad waarop van alles mogelijk is.

Straatgeluiden waaien uit de speakers. De plaatsing daarvan, achterop het speelvlak, versterkt het effect. Goede keuze dus. De Franse choreograaf Abou Lagraa heeft uit 400 kandidaten een groep van 10 hiphopdansers samengesteld. Zij vormen nu de moderne afdeling van het Algerijnse Nationale Ballet. En het is de bedoeling dat ze een voorbeeldfunctie krijgen in het land, les gaan geven en anderen meetrekken in de drive om te dansen. Anderhalf jaar hebben ze keihard getraind onder leiding van Lagraas echtgenote Nawal. De kunstjes van de straat kenden ze al, maar nu moesten de stoere gympen uit. Ze moesten een groep worden, en vooral: ook de taal van de moderne dans leren beheersen. En nu staan ze in het Holland Festival met hun eerste professionele voorstelling.

Dansers schuifelen één voor één tevoorschijn, combineren bewegingen uit de moderne dans met elementen uit de hiphop/streetdance. Vloeiende bewegingen met het hele lijf versus extreme isolaties. Knap gedaan, dat wel. Maar ze blijven ver weg, dat is een beetje jammer. Zo mist wie niet op rij 1 zit veel van hun expressie. De contouren van hun lichamen zien we uitvergroot terug in de schaduwen op de achtergrond, maar de gezichten, en de details van de beweging, zijn te weinig zichtbaar. Het eerste deel van de voorstelling is gezet op de Bolero van Ravel, die opduikt uit de straatgeluiden en naar het einde toe opbouwt naar een climax. Daverend applaus volgt. Het tweede deel is gemaakt op Algerijnse muziek van Houria Aïchi.

Nya

De dans in het tweede deel is, door de afwisseling van solo, groepsdans en partnerwerk, interessanter dan het eerste. De vormgeving is wat saai, en de kostuumkeuze, mouwloze colberts met revers in de kleur van het achterdoek, zelfs een beetje flauw en bedacht. De fontein in de laatste scène is een mooi beeld, maar komt dermate uit de lucht vallen dat het woord effectbejag bij me opkomt. Talent bij de dansers is er genoeg. Met hun lichaamsbeheersing zit het wel snor. En dat ze de moderne dans na anderhalf jaar trainen niet zo perfect beheersen als iemand die er zijn hele leven aan wijdt is begrijpelijk. Maar toch mist er iets. Iets waardoor de voorstelling niet het optimale effect heeft. Maar wat is het?

Het heeft iets te maken met de afstand, iets met de vormgeving, maar vooral met de dansers en hun rollen. Eén danser springt eruit, en daardoor weet ik ineens wat het is. Een kast van een kerel met een rood petje op krijgt herhaaldelijk de lachers op z’n hand met een staaltje breakdance, en blijkt vervolgens opvallend subtiel en soepel te kunnen dansen. Mooi voorbeeld van gestileerde beweging waar een gezonde dosis individualiteit doorheen schijnt. Door goed naar hem te kijken merk ik wat ik mis bij de rest: hun eigenheid.

Het echtpaar Lagraa heeft een geweldige prestatie geleverd door van deze straatgastjes in anderhalf jaar moderne dansers te maken, maar heeft er net iets teveel eenheidsworst van gemaakt. Dat was vast noodzakelijk om van dit samenraapsel van eenlingen een eenheid te smeden, maar hopelijk zijn ze nu voldoende een groep geworden om in de toekomst weer meer van hun eigen gezicht te kunnen laten zien.

Choreografie, artistieke leiding: Abou Lagraa
Instructieleiding, artistiek assistent: Nawal Lagraa 
Kostuums: Michelle Amet 
Licht: Gérard Garchey 
Techniek: Antoine de Gantho 
Toneelmeester: Gérald Arnaud 
Geluid: Béranger Mank 
Dans: Abderaouf Bouab, Mokhtar Boussouf, Ali Braïnis, Nassim Feddal, Mohamed Walid Ghazli, Oussama Kouadria, Bilel Madaci, Abdelghani Meslem, Salah Eddine Mechegueg, Zoubir Yahiaoui

Productie: Compagnie La Baraka 
Coproductie: Agence Algérienne pour le Rayonnement Culturel


Gebruikte Tags: , ,

=================


(optioneel veld)
(optioneel veld)
Om geautomatiseerde spam in reacties te voorkomen stellen we je een eenvoudige vraag.

Reactiemoderatie staat aan op deze site. Dit betekent dat je reactie niet zichtbaar zal zijn, tot deze is goedgekeurd door een beheerder.

Persoonlijke info onthouden?
Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of e-mailadres in te typen.