Cultuurpodium Online

CultuurpodiumOnline is een online magazine over podiumkunsten binnen en buiten de muren van theaters en concertzalen. We schrijven over alles wat er op de podia te doen is op het gebied van theater, muziek, dans, musical, jazz, opera, festivals, klassieke muziek en nog veel meer.
In de rubriek Even voorstellen maakt u kennis met een aantal van onze medewerkers.

In ons tag overzicht
is te zien welke onderwerpen u op onze site kunt vinden.

Accreditatie namens CultuurpodiumOnline wordt alleen aangevraagd door de coördinatoren wiens naam vermeld wordt in het colofon. Krijgt u accreditatieaanvragen binnen van anderen namens CultuurpodiumOnline, checkt u dan aub even via het algemene mailadres of dat wel klopt.

Specials

Festival aan de Werf
Holland Festival
Artikelen over Oerol Impressies van Oerol
Geluiden van Oerol
Onze speciale Oerolpagina
De Parade
Lowlands

Onderwerpen

Actie
Algemeen
Cabaret
CD en DVD
Circus en show
Dans
Festival
Jazz
Jeugd
Klassieke muziek
Locatietheater
Multimedia
Musical
Muziek
Nieuws
Opera en operette
Pop en rock
Straattheater
Toneel
Verwacht
Wereldmuziek

Cultuur op TV

Opium
Vrije Geluiden

Alle bloggers

Blog Aart Schutte
Blog Cornee Hordijk
Blog David Geysen
Blog Dorien Haan
Blog Hanneke en Jonas
Blog Joel de Tombe
Blog Karin Lambrechtsen
Blog Marijcke Voorsluijs
Blog Marina Kaptijn
Blog Marle en Clara
Blog Michael Varenkamp
Blog Moniek Poerstamper
Blog Noortje Herlaar
Blog Rembrandt Frerichs
Blog Suzan Seegers
Blog Tamara Schoppert
Blog Thomas Cammaert
Blog Tom Beek
Blog Ton van der Meer
Blog Willliam Spaaij
Blog Yonga Sun

Archieven

Sep 2014 Jun 2014 Jun 2013 Aug 2011 Jul 2011 Jun 2011 Mei 2011 Jun 2010 Mei 2010 Dec 2009 Nov 2009 Okt 2009 Sep 2009 Aug 2009 Jul 2009 Jun 2009 Mei 2009 Apr 2009 Nov 2008 Jun 2008 Apr 2008 Mrt 2008 Feb 2008 Jan 2008 Dec 2007 Nov 2007


Prikbord

Hier op het prikbord kan een flyer van uw voorstelling komen te staan.

Op ons prikbord in de rechterkolom van de voorpagina hebben we plaats voor de flyers van een beperkt aantal voorstellingen en concerten. Wilt u ook een flyer op ons prikbord plaatsen? Stuur uw beeldmateriaal en eventueel ander persmateriaal naar ons algemene mailadres en als (of zodra) er plaats is zullen we uw flyer op het prikbord zetten.

These icons link to social bookmarking sites where readers can share and discover new web pages.
  • Del.icio.us
  • Digg
  • Google
  • Technorati
  • eKudos
  • Facebook
  • Blogmarks
  • Furl
  • Live
  • NuJIJ
  • Slashdot

Onderwerp: OPERA EN OPERETTE

2 Juni 2011

MEDEA - OPERA TUSSEN KUNST EN KITSCH

Medea Medea Medea
Door Marijcke Voorsluijs met foto's van Felic Kindermann

Het eerste wat opvalt is de maar half gevulde zaal. Hallo, hier gaat een veelbelovende opera in première! Dit zijn de Operadagen Rotterdam! Waar is iedereen? De Rotterdamse Schouwburg doet het beste wat je in zo'n geval kunt doen: de stoelkeuze vrijgeven zodat iedereen dichtbij de spelers kan zitten.

Met een bekkenslag begint de muziek. Of misschien is 'muziek' niet helemaal het woord. Het is een geluidsdecor, een 'klanktapijt' zoals componist Wim Henderickx het noemt. Eén voor één komen de leden van het HERMESensemble op en nemen plaats elk op één van de dertien stoelen.

Ze zitten op een rij, kunnen elkaar dus niet zien en moeten het van hun oren hebben. Die oren zijn uitstekend: ik heb geen fout kunnen ontdekken. En het geluid dat ze maken is prachtig. Altijd aanwezig, soms op de achtergrond en dan weer aanzwellend maar steeds sfeerversterkend als een Grieks koor. De opstelling is, zo valt in het dagprogramma te lezen, ontleend aan traditionele Turkse en Arabische orkesten. Ook de muziek wijst regelmatig in die richting, en combineert Oosterse en Westerse instrumenten: duduk met klarinet, bendir met elektrische gitaar. Wonderschoon!

Glitter op hun lijf, glitter op hun kleren. Achter hen een wand van spiegelende koperpanelen. Onder hun voeten de houten toneelvloer. Voor hen, vooruitstekend richting publiek, een platform met daarop een dierenhuid. Je weet als publiek meteen: daar gaat het gebeuren. Een operadecortje is het niet. Wel een onheilspellende arena, ondanks, of misschien wel dankzij, alle glitter.

Zangeres Selva Erdener begroet het publiek vriendelijk. Ze zal geen woord spreken behalve één keer het Turkse woord voor Ja. Ze zingt geen woorden maar klanken, is het alter ego van Medea, volgt haar met haar ogen en haar stem. Wat een bijzondere prestatie!

Dan neemt als eerste Kreon het woord, de koning van Corinthe. Hij is een verdrietig man en zal dat de hele avond blijven. Genoeg om over te treuren. Hij houdt een verhaal over het recht op geluk voor iedereen, en de zelfopoffering die hij zichzelf daarvoor aandoet. Hij heet de twee vreemdelingen, Jason en Medea, welkom want "zij kunnen ons vertellen wie wij zijn". Peter Verhelst schreef mooie zinnen voor hem, maar het geheel blijft me nauwelijks bij. Hij is er, deze Kreon, maar lijkt op te gaan in de achtergrond.

De volgende monoloog is van zijn dochter Glauke. Ze heeft Jason gezien en is helemaal hoteldebotel van hem. Huppelend en hinnikend als een veulen springt ze over het toneel. Als een volwassen vrouw die probeert een puber na te doen. Jammer.

Medea Medea Medea

De beurt is aan Jason: "Ik ben niets." Elektrische gitaar begeleidt zijn speech - de blabla van een politicus. Gezwollen van toon, leeg van inhoud, gedeclameerd op domineestoon. Uitmondend in een conclusie over zijn eigen situatie: "Help mij de man te zijn die zijn huis sloopt om een nieuw huis te bouwen." Beide vrouwen weten waar ze aan toe zijn en klemmen zich als aapjes aan hem vast.

Medea komt naar voren. Met verliefde moederblik beschrijft ze tot in detail haar kinderen: hoe mooi, lief en zacht ze zijn, hoe lekker ze ruiken. En tussendoor zegt ze: "Nooit meer." Ze bereidt haar zonen voor op het feest van hun vader en brengt hen voor de allerlaatste keer naar bed. Voordat ze haar kinderen offert aan haar eigen jaloezie. Het is een monoloog die er enorm zou kunnen inhakken, maar op het randje balanceert tussen kunst en kitsch, en naar mijn gevoel deze avond net aan de verkeerde kant landt.

Wat muziek en vormgeving betreft vond ik het een bijzondere productie. Een spannend idee om het verhaal van Medea op zo'n abstracte manier te vertellen met een geluidsdecor en vier monologen. Maar het spel wens ik betere tijden toe. De voorstelling speelt nog door tot in het voorjaar van 2012; alle gelegenheid om te groeien.

Compositie en muzikale leiding: Wim Henderickx
Tekst/libretto: Peter Verhelst
Regie: Paul Koek
Dramaturgie: Paul Slangen
Zang: Selva Erdener
Acteurs: Reinout Bussemaker, Joep van der Geest, Yonina Spijker, Lizzy Timmers

Ensemble: HERMESensemble




=================


(optioneel veld)
(optioneel veld)
Om geautomatiseerde spam in reacties te voorkomen stellen we je een eenvoudige vraag.

Reactiemoderatie staat aan op deze site. Dit betekent dat je reactie niet zichtbaar zal zijn, tot deze is goedgekeurd door een beheerder.

Persoonlijke info onthouden?
Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of e-mailadres in te typen.