Onderwerp: POP-ROCK
10 Mei 2011
The Crookes overtuigen Het Paard
Door Carol Greenshields, foto's Berbera van den Hoek
Het is een warme zomerse avond op het terras van de Boterwaag, ideaal om een koel drankje te nuttigen ter voorbereiding op het optreden in het Paard. “Wie zijn dat? Zijn ze dat?, ja, ze zijn het echt.....” en we worden getrakteerd op een spontaan ‘pre-concert’ optreden van Daniel, Alex en George – prachtig en puur laat George zijn gave stem horen.
The Crookes zijn en route in Nederland. Vanavond in het Haagse Paard van Troje als onderdeel van hun Europese tour voor hun vertrek over de grens richting Keulen. Ze blijven niet lang weg en bezoeken Paradiso eind mei voor London Calling en staan ook nog eens op Parkpop in het Haagse Zuiderpark in juni.
En nu in het echt. De kleine zaal in het Paard is jammer genoeg niet druk. In tegenstelling tot de verwachting is de gemiddelde leeftijd ver boven de 16 jarige meisjes grens met een gezonde balans tussen mannen en vrouwen. Stipt om 21:45 komen de jongens het podium op, strakke broeken, overhemden en nette kapsels kenmerken deze knappe jongemannen.
The Crookes is een Britse popband uit Sheffield. Hun debut album 'Chasing After Ghosts' ( Fierce Panda Records) kwam uit op 21 maart 2011 na een verzameling van singles. Hun eerste single was A Collier's Wife / By The Seine. Deze poetische band schrijft liedjes veelal, naar eigen zeggen, over mensen die ze kennen, zoals bijvoorbeeld The Crookes Laundry Murder 1922 die over een moord gaat die maar ‘100 yards bij hun huis vandaan’ is gebeurd.
Ze barsten gelijk los met City of Lights, gevolgd door Chorus of Fools en A Colliers Wife voordat zanger, gitarist George Waite contact maakt met zijn publiek – “tja, is het altijd zo heet in Den Haag? want zo heet was het hier ook vorig jaar in mei. Maar waarom is iedereen zo stil?” Hij heeft gelijk, je kan een speld horen vallen.
George heeft een gouden stem, en met zijn a capella slot na het heftige begin met 3 gitaren in By The Seine heeft hij het publiek helemaal mee. Niet zo stil meer tussen de nummers nu? Natuurlijk niet.
Met George dansend op zijn tenen met kniebuigende pasjes in een wolk van energie en passie een impromptu duet aan de drums van Alex Saunders met Russell Bates en niet te vergeten Daniel Hopewell dansend en guitarspelend, blijft de kwaliteit van muziek en stem uitstekend en is het publiek volledig overtuigd dat deze band een klasse act is.
Hun toegift na een crescendo van applaus van het meebewegende publiek is Youth, Bright Young Thing. Dit wordt bijna met excuses aangeboden omdat het een rustig nummer is in vergelijking tot hun voorgaande en tevens bekendste upbeat nummers Backstreet Lovers en Yes, Yes We Are Magicians. The Crookes zijn op en top Brits en trots dat ze spelen in Europa.
Een aanrader!