Cultuurpodium Online

CultuurpodiumOnline is een online magazine over podiumkunsten binnen en buiten de muren van theaters en concertzalen. We schrijven over alles wat er op de podia te doen is op het gebied van theater, muziek, dans, musical, jazz, opera, festivals, klassieke muziek en nog veel meer.
In de rubriek Even voorstellen maakt u kennis met een aantal van onze medewerkers.

In ons tag overzicht
is te zien welke onderwerpen u op onze site kunt vinden.

Accreditatie namens CultuurpodiumOnline wordt alleen aangevraagd door de coördinatoren wiens naam vermeld wordt in het colofon. Krijgt u accreditatieaanvragen binnen van anderen namens CultuurpodiumOnline, checkt u dan aub even via het algemene mailadres of dat wel klopt.

Specials

Festival aan de Werf
Holland Festival
Artikelen over Oerol Impressies van Oerol
Geluiden van Oerol
Onze speciale Oerolpagina
De Parade
Lowlands

Onderwerpen

Actie
Algemeen
Cabaret
CD en DVD
Circus en show
Dans
Festival
Jazz
Jeugd
Klassieke muziek
Locatietheater
Multimedia
Musical
Muziek
Nieuws
Opera en operette
Pop en rock
Straattheater
Toneel
Verwacht
Wereldmuziek

Cultuur op TV

Opium
Vrije Geluiden

Alle bloggers

Blog Aart Schutte
Blog Cornee Hordijk
Blog David Geysen
Blog Dorien Haan
Blog Hanneke en Jonas
Blog Joel de Tombe
Blog Karin Lambrechtsen
Blog Marijcke Voorsluijs
Blog Marina Kaptijn
Blog Marle en Clara
Blog Michael Varenkamp
Blog Moniek Poerstamper
Blog Noortje Herlaar
Blog Rembrandt Frerichs
Blog Suzan Seegers
Blog Tamara Schoppert
Blog Thomas Cammaert
Blog Tom Beek
Blog Ton van der Meer
Blog Willliam Spaaij
Blog Yonga Sun

Archieven

Sep 2014 Jun 2014 Jun 2013 Aug 2011 Jul 2011 Jun 2011 Mei 2011 Jun 2010 Mei 2010 Dec 2009 Nov 2009 Okt 2009 Sep 2009 Aug 2009 Jul 2009 Jun 2009 Mei 2009 Apr 2009 Nov 2008 Jun 2008 Apr 2008 Mrt 2008 Feb 2008 Jan 2008 Dec 2007 Nov 2007


Prikbord

Hier op het prikbord kan een flyer van uw voorstelling komen te staan.

Op ons prikbord in de rechterkolom van de voorpagina hebben we plaats voor de flyers van een beperkt aantal voorstellingen en concerten. Wilt u ook een flyer op ons prikbord plaatsen? Stuur uw beeldmateriaal en eventueel ander persmateriaal naar ons algemene mailadres en als (of zodra) er plaats is zullen we uw flyer op het prikbord zetten.

These icons link to social bookmarking sites where readers can share and discover new web pages.
  • Del.icio.us
  • Digg
  • Google
  • Technorati
  • eKudos
  • Facebook
  • Blogmarks
  • Furl
  • Live
  • NuJIJ
  • Slashdot

Onderwerp: TONEEL

5 Mei 2011

The Neverending Story blijft áltijd leuk

Rabarber - Neverending Story Rabarber - Neverending Story Rabarber - Neverending Story
Door Lucienne Heemskerk, foto's Milán Tettero

B. van zeven is een kind van zijn tijd. Super Mario, Phineas & Ferb en speeleiland.nl maken een belangrijk deel uit van zijn leven, hoewel hij ook graag een (strip)boek ter hand neemt. Rond zijn vierde was B. voor het laatst naar het theater geweest en ik kreeg destijds de indruk dat het hem niet zo heel veel deed. Maar misschien waren de voorstellingen toen wat te braaf. Tijd voor een herintroductie van het theater, nu met meer spektakel.  Op 4 mei toog ik aldus met B. naar theater Merlijn in Den Haag, om de uitvoering van The Neverending Story van het Haagse jeugdtheater Rabarber te gaan zien; een voorstelling voor iedereen vanaf zeven jaar.

De gelijknamige film uit 1984 - ik was niet veel ouder dan B. toen ik hem zag - besloeg maar de helft van het boek Die unendliche Geschichte van Michael Ende. En in mijn beleving duurde zelfs die film nog eindeloos – positief bedoeld. Ik was dan ook erg benieuwd hoe Rabarber dit avonturenverhaal met al die fantastische figuren binnen een dik uur zou kunnen naspelen. Maar ik moet het ze nageven: het is ze goed gelukt. Het beroemde verhaal over de eenzame jongen Bastiaan die op school gepest wordt, zijn moeder heeft verloren aan een ziekte en op zolder wegvlucht in het avonturenboek over het land Fantasië, wordt erg knap uitgevoerd.

Rabarber - Neverending Story Rabarber - Neverending Story Rabarber - Neverending Story

Fantasië wordt bedreigd door het allesverslindende Niets, en dit Niets blijkt samen te hangen met de ziekte van de kleine Keizerin, die in de Ivoren Toren woont. Hoofdpersoon Atreyu is de held die naar haar op zoek gaat. Echter, alleen door de kleine Keizerin een nieuwe naam te geven, blijkt het Niets gestopt te kunnen worden. Gaandeweg komt Bastiaan erachter dat hij als lezer een belangrijke rol speelt in het verhaal en dat hij de enige is die de nieuwe naam kan bedenken.

Het was genieten van het mooie en verzorgde decor: de zolder van Bastiaan, de boekwinkel van mijnheer Koriander, waar Bastiaan het boek wegkaapt, en de vier zuilen die de Ivoren Toren voorstellen. Ook de prachtige pakken van de steenvreters, de moerascreaturen, de gnomen en natuurlijk de goeiige geluksdraak Falkor waren een lust voor het oog. Het was bijna huilen toen Bastiaan zo gepest werd door zijn klasgenootjes en toen Atreyu zijn verdriet om zijn gestorven paard Artax uitschreeuwde.

Er zat veel drama in het verhaal, maar er viel ook wat te lachen: bijvoorbeeld om de chagrijnige, niezende oude Morla, ‘opgebouwd’ uit drie kinderen die elkaars zinnen Kwik-Kwek-en-Kwakgewijs aanvulden. Het is misschien een open deur, maar wat is het toch knap hoe je met decor, licht en geluid, en natuurlijk met de fantastische acteerprestaties van de Rabarber-jongeren, helemaal in de sfeer van zo’n stuk wordt gezogen, waardoor de wieltjes onder paard en draak en de knuffelolifanten op de zuilen van de Ivoren Toren helemáál niet meer opvallen!

Rabarber - Neverending Story Rabarber - Neverending Story Rabarber - Neverending Story

Ik weet niet precies hoe het met B. zat, maar zelf was ik met terugwerkende kracht onder de indruk van de psychologische thema’s, de dubbele laag in het verhaal: de pestende klasgenoten, het gemis van een ouder, het feit dat volwassenen hun fantasie zijn verloren (in het verhaal de oorzaak van de opkomst van het Niets), het gegeven dat je zelf actie moet ondernemen om uit ‘het moeras der droefenis’ te komen, en geen passieve toeschouwer moet blijven, zoals boekenwurm Bastiaan.

Ook B. was best onder de indruk van de voorstelling. Na afloop liet hij me na enig peinzen weten dat hij ook wel eens zo verdiept is in een verhaal, dat het net lijkt alsof hij er in zit. Die boodschap was in ieder geval goed aangekomen. Maar een nog grotere opsteker voor Rabarber lijkt me, dat schermverslaafde B. heel graag nog eens naar dit theater wilde! Voor de volgende voorstellingen, in mei en juni, is B. nog iets te jong, maar we gaan Rabarber de komende tijd zeker in de gaten houden.


Gebruikte Tags: ,

=================


(optioneel veld)
(optioneel veld)
Om geautomatiseerde spam in reacties te voorkomen stellen we je een eenvoudige vraag.

Reactiemoderatie staat aan op deze site. Dit betekent dat je reactie niet zichtbaar zal zijn, tot deze is goedgekeurd door een beheerder.

Persoonlijke info onthouden?
Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of e-mailadres in te typen.