Cultuurpodium Online

CultuurpodiumOnline is een online magazine over podiumkunsten binnen en buiten de muren van theaters en concertzalen. We schrijven over alles wat er op de podia te doen is op het gebied van theater, muziek, dans, musical, jazz, opera, festivals, klassieke muziek en nog veel meer.
In de rubriek Even voorstellen maakt u kennis met een aantal van onze medewerkers.

In ons tag overzicht
is te zien welke onderwerpen u op onze site kunt vinden.

Accreditatie namens CultuurpodiumOnline wordt alleen aangevraagd door de coördinatoren wiens naam vermeld wordt in het colofon. Krijgt u accreditatieaanvragen binnen van anderen namens CultuurpodiumOnline, checkt u dan aub even via het algemene mailadres of dat wel klopt.

Specials

Festival aan de Werf
Holland Festival
Artikelen over Oerol Impressies van Oerol
Geluiden van Oerol
Onze speciale Oerolpagina
De Parade
Lowlands

Onderwerpen

Actie
Algemeen
Cabaret
CD en DVD
Circus en show
Dans
Festival
Jazz
Jeugd
Klassieke muziek
Locatietheater
Multimedia
Musical
Muziek
Nieuws
Opera en operette
Pop en rock
Straattheater
Toneel
Verwacht
Wereldmuziek

Cultuur op TV

Opium
Vrije Geluiden

Alle bloggers

Blog Aart Schutte
Blog Cornee Hordijk
Blog David Geysen
Blog Dorien Haan
Blog Hanneke en Jonas
Blog Joel de Tombe
Blog Karin Lambrechtsen
Blog Marijcke Voorsluijs
Blog Marina Kaptijn
Blog Marle en Clara
Blog Michael Varenkamp
Blog Moniek Poerstamper
Blog Noortje Herlaar
Blog Rembrandt Frerichs
Blog Suzan Seegers
Blog Tamara Schoppert
Blog Thomas Cammaert
Blog Tom Beek
Blog Ton van der Meer
Blog Willliam Spaaij
Blog Yonga Sun

Archieven

Sep 2014 Jun 2014 Jun 2013 Aug 2011 Jul 2011 Jun 2011 Mei 2011 Jun 2010 Mei 2010 Dec 2009 Nov 2009 Okt 2009 Sep 2009 Aug 2009 Jul 2009 Jun 2009 Mei 2009 Apr 2009 Nov 2008 Jun 2008 Apr 2008 Mrt 2008 Feb 2008 Jan 2008 Dec 2007 Nov 2007


Prikbord

Hier op het prikbord kan een flyer van uw voorstelling komen te staan.

Op ons prikbord in de rechterkolom van de voorpagina hebben we plaats voor de flyers van een beperkt aantal voorstellingen en concerten. Wilt u ook een flyer op ons prikbord plaatsen? Stuur uw beeldmateriaal en eventueel ander persmateriaal naar ons algemene mailadres en als (of zodra) er plaats is zullen we uw flyer op het prikbord zetten.

These icons link to social bookmarking sites where readers can share and discover new web pages.
  • Del.icio.us
  • Digg
  • Google
  • Technorati
  • eKudos
  • Facebook
  • Blogmarks
  • Furl
  • Live
  • NuJIJ
  • Slashdot

Onderwerp: TONEEL, JEUGD

3 April 2011

Kind van Alexandra Broeder & Bonte Hond verontrust

Kind Kind Kind
Door Mieke Kreunen met foto's van Kamerich & Budwilowitz

Terwijl het publiek staat te wachten om naar binnen te kunnen in de zaal van theater Kikker herken ik ze al, de kinderen van Alexandra Broeder. Ze hebben die ernstige, wat in zichzelf gekeerde blik die geen enkele emotie verraadt. Ze lopen tussen het publiek door met schalen met snoep. Als we even later naar binnen mogen delen ze dat uit.

De zaal is rumoerig en vol met meisjes in de leeftijd van 11 tot 21 jaar met een enkele jongen er tussendoor. De eerste bewegingen op het toneel kunnen de giechelende toeschouwers nog niet bekoren maar al snel worden ook zij stil omdat wat er gebeurt op het toneel ons langzaam in de greep krijgt.

Het stuk gaat over Claartje wiens moeder onafgebroken huilt na het vertrekt van haar vader en die nu haar koffertje heeft gepakt om weg te lopen. Dan loopt ze in ieder geval niet het risico dat haar moeder weg gaat om samen met haar vader en zonder Claartje verder te gaan.

Kind Kind Kind

Maar zodra Claartje klaar staat om weg te gaan komen er uit alle hoeken en gaten 'hulptroepen' tevoorschijn. Er verschijnen allemaal kinderen die - net als Claartje van plan is - afscheid hebben genomen van hun ouders om alleen verder te gaan. Ze dragen pruiken en maskers en bieden Claartje lolly's aan terwijl ze haar voorspiegelen hoe probleemloos het leven kan zijn zonder ouders. De Grote Wegloopshow!

Het thema van Kind is angstwekkend realistisch. Veel kinderen blijken immers niet altijd te kunnen tekenen op de onvoorwaardelijke steun van hun ouders die vooral aandacht hebben voor hun eigen problemen. Daarbij is in Kind ook nog de fantasie van een kind gevoegd waarin zich achter en voor de schermen allerlei sinistere en bizarre gebeurtenissen afspelen. Het thema is gebaseerd op het klassieke drama van de koningsdochter Ifigeneia, waarin vader Agamemnon zijn dochter offert om de Goden gunstig te stemmen en de dochter haar best doet deze daad te verdedigen en haar lot te aanvaarden.

Net als de voorstelling Candyland (Oerol 2009) is Kind een veronrustende voorstelling omdat wij - volwassenen - vanuit de beleving van kinderen geconfronteerd worden met ons eigen inconsequente gedrag dat verstrekkende gevolgen heeft voor de kinderen die daarvan afhankelijk zijn. 

Kind Kind Kind

Kind is heel herkenbaar maar tegelijkertijd gruwelijk. Broeder weet als geen ander haar publiek te confronteren met situaties die net zo goed fantasie zouden kunnen zijn als realiteit. Ze weet haar jonge acteurs daarbij op zo te regisseren dat haar stukken een grote theatrale zeggingskracht hebben, gebruik makend van de authenticiteit van de kinderen. Grote complimenten voor de groep jonge acteurs die zoveel indruk weten te maken met hun spel.

Kind van Alexandra Broeder & Bonte Hond


Gebruikte Tags: , , , , , , , ,

=================


(optioneel veld)
(optioneel veld)
Om geautomatiseerde spam in reacties te voorkomen stellen we je een eenvoudige vraag.

Reactiemoderatie staat aan op deze site. Dit betekent dat je reactie niet zichtbaar zal zijn, tot deze is goedgekeurd door een beheerder.

Persoonlijke info onthouden?
Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of e-mailadres in te typen.