Onderwerp: TONEEL
18 Maart 2011
De Voortzetting (van Art&Pro) presenteert ‘Vrije Radicalen’
“De burger wil geen daden. Ze willen houden wat ze hebben. Geen hondenpoep, geen parkeerproblemen, geen opgebroken stad.. dat noemen ze transparantie..” Vrije Radicalen is de laatste voorstelling van het vierluik van Frans Strijards.
Han Römer is de nieuwe wethouder en wil een “aanraakbare politicus” zijn. George van Houts is zijn vroegere vriend, de Baron. Als projectontwikkelaar hoopt hij zijn voordeel te kunnen doen met de nieuwe politieke carrière van zijn oude maat. Maar een gewetensvolle ambtenaar en de journalist van de plaatselijke krant merken al snel dat de screening van de nieuwe wethouder niet erg zorgvuldig is geweest.
‘Vrije Radicalen’ is een politieke satire over bouwfraudes en de lokale politiek. De hoofdrolspelers in dit vrolijke drama ontmoeten elkaar met regelmaat in café Hades waar de journalist en de ambtenaar ook worden meegezogen in het drijfzand. In de afloop vallen er rake klappen en blijken carrières op dramatische wijze om zeep geholpen.
Hoe de onderwereld zich langzaam kan opwerken naar de bovenwereld en welke consequenties dat heeft, is het centrale thema bij ‘Vrije Radicalen’. Met de thematiek van ‘Vrije Radicalen’ kon schrijver Frans Strijards nauwelijks actueler zijn.
Bijzonder aan deze productie is dat de eenentwintig theaters waar Vrije Radicalen speelt collectief samenwerken aan de marketing er van. De theaters krijgen nu de kans om de eerder gekregen kennis uit de workshops van Marketing Monday in praktijk te brengen. Deze marketing richt zich met name op sociale media. De eenentwintig theaters gaan proberen om een brug te slaan tussen toneel, marketing, politiek en sociale media. Dit gaat onder meer gepaard met ‘prikkelende virals’ op het internet.
Deze collectieve marketing is mogelijk geworden door een honorering van een subsidieaanvraag, die gedaan is door de Haarlemse Schouwburg, de Leidse Schouwburg en De Voortzetting. De marketingcampagne zelf wordt ontwikkeld in samenwerking met Marketing Monday, bekend van marketeer Richard van Hooijdon.
Tekst en regie: Frans Strijards; spel: George van Houts, Han Römer, Debbie Korper, Olaf Malmberg, Xander Straat, Finn Poncin, Iris van Geffen en Jelle de Jong.
Na ‘Dankwoord?’, ‘Hé jij daar…’ en ‘Modem’ is ‘Vrije Radicalen’ het afsluitende toneelstuk in het vierluik van Frans Strijards. ‘Vrije Radicalen ’ speelt van 25 maart t/m 6 mei 2011 in verschillende theaters door heel Nederland. De première zal plaats vinden op 26 maart in Schouwburg Haarlem. Meer informatie over onze voorstellingen, de speellijst en de debuutroman van Frans Strijards vindt u op onze website www.devoortzetting.nl.