Cultuurpodium Online

CultuurpodiumOnline is een online magazine over podiumkunsten binnen en buiten de muren van theaters en concertzalen. We schrijven over alles wat er op de podia te doen is op het gebied van theater, muziek, dans, musical, jazz, opera, festivals, klassieke muziek en nog veel meer.
In de rubriek Even voorstellen maakt u kennis met een aantal van onze medewerkers.

In ons tag overzicht
is te zien welke onderwerpen u op onze site kunt vinden.

Accreditatie namens CultuurpodiumOnline wordt alleen aangevraagd door de coördinatoren wiens naam vermeld wordt in het colofon. Krijgt u accreditatieaanvragen binnen van anderen namens CultuurpodiumOnline, checkt u dan aub even via het algemene mailadres of dat wel klopt.

Specials

Festival aan de Werf
Holland Festival
Artikelen over Oerol Impressies van Oerol
Geluiden van Oerol
Onze speciale Oerolpagina
De Parade
Lowlands

Onderwerpen

Actie
Algemeen
Cabaret
CD en DVD
Circus en show
Dans
Festival
Jazz
Jeugd
Klassieke muziek
Locatietheater
Multimedia
Musical
Muziek
Nieuws
Opera en operette
Pop en rock
Straattheater
Toneel
Verwacht
Wereldmuziek

Cultuur op TV

Opium
Vrije Geluiden

Alle bloggers

Blog Aart Schutte
Blog Cornee Hordijk
Blog David Geysen
Blog Dorien Haan
Blog Hanneke en Jonas
Blog Joel de Tombe
Blog Karin Lambrechtsen
Blog Marijcke Voorsluijs
Blog Marina Kaptijn
Blog Marle en Clara
Blog Michael Varenkamp
Blog Moniek Poerstamper
Blog Noortje Herlaar
Blog Rembrandt Frerichs
Blog Suzan Seegers
Blog Tamara Schoppert
Blog Thomas Cammaert
Blog Tom Beek
Blog Ton van der Meer
Blog Willliam Spaaij
Blog Yonga Sun

Archieven

Sep 2014 Jun 2014 Jun 2013 Aug 2011 Jul 2011 Jun 2011 Mei 2011 Jun 2010 Mei 2010 Dec 2009 Nov 2009 Okt 2009 Sep 2009 Aug 2009 Jul 2009 Jun 2009 Mei 2009 Apr 2009 Nov 2008 Jun 2008 Apr 2008 Mrt 2008 Feb 2008 Jan 2008 Dec 2007 Nov 2007


Prikbord

Hier op het prikbord kan een flyer van uw voorstelling komen te staan.

Op ons prikbord in de rechterkolom van de voorpagina hebben we plaats voor de flyers van een beperkt aantal voorstellingen en concerten. Wilt u ook een flyer op ons prikbord plaatsen? Stuur uw beeldmateriaal en eventueel ander persmateriaal naar ons algemene mailadres en als (of zodra) er plaats is zullen we uw flyer op het prikbord zetten.

These icons link to social bookmarking sites where readers can share and discover new web pages.
  • Del.icio.us
  • Digg
  • Google
  • Technorati
  • eKudos
  • Facebook
  • Blogmarks
  • Furl
  • Live
  • NuJIJ
  • Slashdot

Onderwerp: WERELDMUZIEK, POP-ROCK, CABARET

23 Januari 2011

Piter Wilkens, De Fleanende Hollanner

Piter Wilkens
Door Michiel Fokkema, beeld beschikbaar gesteld door management Piter Wilkens

De in Friesland wereldberoemde troubadour zakt ook wel eens af richting Holland. Alle Amsterdamse Friezen waren dan ook uitgelopen om liedjes in hun moedertaal de te horen. Omdat je met alle Friezen in Amsterdam waarschijnlijk geen theater vult was de voorstelling uitgebreid met Jeroen Zijlstra, Jeroen van Merwijk en Erik van Muiswinkel.

Piter die meestal eigen repertoire schrijft en uitvoert heeft Cornelis Vreeswijk (1937-1987) ontdekt. Cornelis was een wereldberoemde zanger/schrijver in Zweden. Weliswaar van Nederlandse afkomst groeide hij op in Zweden. In Nederland heeft hij weinig succes gekend, in Zweden is hij echter nog steeds een van de grootste en bekendste nationale zangers. Hij wordt daar nog veel gespeeld en zijn werk is in vele talen vertaald.

Nu dus ook in het Fries. Het repertoire van Vreeswijk past wonderwel bij de stijl van Piter. Het is uiteraard niet letterlijk vertaald naar het Fries, Piter heeft zich dichterlijke vrijheid veroorloofd waardoor de teksten natuurlijk overkomen.

De band bestaat uit een gitarist, bassist, drummer, pianist/accordeonist en Piter zelf ook op gitaar en zang natuurlijk. De muziek stijl varieert van country tot blues. Vrij sober gespeeld maar perfect uitgebalanceerd. De liedjes gaan van vrolijk, grappig tot diep serieus. Als Piter bij het derde nummer zijn gitaar weglegt zingt hij werkelijk ontroerend een hartverscheurend melancholisch lied met minimale begeleiding. Dat kenmerkt hem, zijn toch ietwat melancholisch stemgeluid. Het Fries past daar goed bij. Zelfs in de vrolijke liedjes verdwijnt die Friese blues ondertoon niet.

Jaap Zijlstra zong twee prachtige liederen in het Nederlands, ook speelde hij nog prachtig op de achtergrond trompet. Ook Jeroen van Merwijk, zong twee liedjes in het Nederlands, zichzelf begeleidend op de gitaar. Erik van Muiswinkel begon in het Zweeds. Waarnaar hij opmerkte dat het publiek nu ook eens snapte hoe het is om de hele avond niets van de teksten te begrijpen. Blijkbaar ging ook hij er vanuit dat de zaal slecht met Friezen was gevuld.

Na de pauze zong hij het bekende "de nozem en de non" maar dan elk couplet als een ander typetje. Marcel van Dam, Ed van Thijn, Janmaat, Dick advocaat, drs. P. Herman van Veen, Paul van Vliet, Toon Hermans en uiteindelijk Vreeswijk zelf deed hij na. Hij deed dit zo goed dat met je ogen dicht je geen verschil hoorde. De "Leeuwarder blues" was een leuke meezinger met het refrein "tis nooit wat weest en t sal nooit wat wurde" een typisch Fries understatement.

Piter Wilkens kan makkelijk zelf een hele avond vullen maar met zijn drie kompanen werd het het helemaal onvergetelijk. Van harte aanbevolen. Ook voor niet Friezen.


Gebruikte Tags: , , ,

=================


(optioneel veld)
(optioneel veld)
Om geautomatiseerde spam in reacties te voorkomen stellen we je een eenvoudige vraag.

Reactiemoderatie staat aan op deze site. Dit betekent dat je reactie niet zichtbaar zal zijn, tot deze is goedgekeurd door een beheerder.

Persoonlijke info onthouden?
Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of e-mailadres in te typen.