Cultuurpodium Online

CultuurpodiumOnline is een online magazine over podiumkunsten binnen en buiten de muren van theaters en concertzalen. We schrijven over alles wat er op de podia te doen is op het gebied van theater, muziek, dans, musical, jazz, opera, festivals, klassieke muziek en nog veel meer.
In de rubriek Even voorstellen maakt u kennis met een aantal van onze medewerkers.

In ons tag overzicht
is te zien welke onderwerpen u op onze site kunt vinden.

Accreditatie namens CultuurpodiumOnline wordt alleen aangevraagd door de coördinatoren wiens naam vermeld wordt in het colofon. Krijgt u accreditatieaanvragen binnen van anderen namens CultuurpodiumOnline, checkt u dan aub even via het algemene mailadres of dat wel klopt.

Specials

Festival aan de Werf
Holland Festival
Artikelen over Oerol Impressies van Oerol
Geluiden van Oerol
Onze speciale Oerolpagina
De Parade
Lowlands

Onderwerpen

Actie
Algemeen
Cabaret
CD en DVD
Circus en show
Dans
Festival
Jazz
Jeugd
Klassieke muziek
Locatietheater
Multimedia
Musical
Muziek
Nieuws
Opera en operette
Pop en rock
Straattheater
Toneel
Verwacht
Wereldmuziek

Cultuur op TV

Opium
Vrije Geluiden

Alle bloggers

Blog Aart Schutte
Blog Cornee Hordijk
Blog David Geysen
Blog Dorien Haan
Blog Hanneke en Jonas
Blog Joel de Tombe
Blog Karin Lambrechtsen
Blog Marijcke Voorsluijs
Blog Marina Kaptijn
Blog Marle en Clara
Blog Michael Varenkamp
Blog Moniek Poerstamper
Blog Noortje Herlaar
Blog Rembrandt Frerichs
Blog Suzan Seegers
Blog Tamara Schoppert
Blog Thomas Cammaert
Blog Tom Beek
Blog Ton van der Meer
Blog Willliam Spaaij
Blog Yonga Sun

Archieven

Sep 2014 Jun 2014 Jun 2013 Aug 2011 Jul 2011 Jun 2011 Mei 2011 Jun 2010 Mei 2010 Dec 2009 Nov 2009 Okt 2009 Sep 2009 Aug 2009 Jul 2009 Jun 2009 Mei 2009 Apr 2009 Nov 2008 Jun 2008 Apr 2008 Mrt 2008 Feb 2008 Jan 2008 Dec 2007 Nov 2007


Prikbord

Hier op het prikbord kan een flyer van uw voorstelling komen te staan.

Op ons prikbord in de rechterkolom van de voorpagina hebben we plaats voor de flyers van een beperkt aantal voorstellingen en concerten. Wilt u ook een flyer op ons prikbord plaatsen? Stuur uw beeldmateriaal en eventueel ander persmateriaal naar ons algemene mailadres en als (of zodra) er plaats is zullen we uw flyer op het prikbord zetten.

These icons link to social bookmarking sites where readers can share and discover new web pages.
  • Del.icio.us
  • Digg
  • Google
  • Technorati
  • eKudos
  • Facebook
  • Blogmarks
  • Furl
  • Live
  • NuJIJ
  • Slashdot

Onderwerp: POP-ROCK

4 Januari 2011

King Mo: ‘Muziek moet niet gekunsteld zijn, maar 100% uit je hart komen’

Sjors Nederlof King Mo Phil Bee
Een interview met Phil Bee door Renate Heins, foto’s door Arjan Vermeer.

King Mo bestaande uit Sjors Nederlof (gitaar), Phil Bee (zang), Henk Punter (drum), Colly Franssen (toetsen en achtergrondzang) en Jules van Bussel (basgitaar): geprogrammeerd op enkele grote festivals, ‘Blues CD award voor het jaar 2009’ gewonnen, genomineerd voor de ‘Dutch Blues Awards 2010’ in drie categorieën, door de ‘Dutch Blues Foundation’ gekozen om Nederland te vertegenwoordigen op de International Blues Challenge in Memphis, Tennessee, USA én getekend door het Amerikaanse ‘Grooveyard Records’.

Om maar met de deur in huis te vallen; waar komt de naam ‘King Mo’ vandaan?

Tijdens het boeken van een evenement in september 2008, met onder andere Jan Akkerman op het programma, bleek dat mijn eigen band, ‘Phil Bee & the Buzztones’ niet compleet zou zijn. Op dat moment moest ik persinformatie doorgeven en affiches printen, dus heb ik een willekeurige naam op het affiche gezet, niet wetende wie er dan zou spelen die dag. De naam is gebaseerd op een straatnaam in China, Mo King. Die avond hebben we gespeeld met onze toetsenist, een bassist uit het zuiden, de drummer van Jan Akkerman, Sjors Nederlof (die al een paar keer bij de Buzztones was ingevallen) en ikzelf. We moesten tenminste 55 minuten vol krijgen. Ik heb via de e-mail mp3’tjes rondgestuurd aangezien we tamelijk ver uit elkaar woonden.

Repeteren was dus ook geen mogelijkheid?

Nee, dus we zijn zo het podium opgeklommen. Dat was de ontstekingslont van King Mo. Een geluidsman heeft geluidsopnames gemaakt , toen we die terughoorden stond ik perplex; dit klonk in een keer zo afschuwelijk goed! Bovendien waren er wat strubbelingen, waarna we de Buzztones hebben stopgezet. Na een formatiewijziging (drummer en bassist), was in april 2009 King Mo een feit. Van die geluidsopnames hebben we ‘Live at la Bonbonnière‘ gemaakt, die CD van het jaar werd!

Een toevalligheid die uiteindelijk een ‘match made in heaven’ bleek?

Absoluut! Tijdens dat optreden dacht ik: “Ja, zó moet een band klinken. Dit is mijn ideale line-up, de ideale sound die bij ons hoort; dit is precies wat ik wil”, niet wetende dat het een vervolg zou krijgen.

Dan staat vervolgens een Amerikaans platenlabel (Grooveyard Records, red.) bij je op de stoep…

Nog gekker; die CD is bij Nico Bravenboer van Radio Ridderkerk terechtgekomen. Hij heeft onze CD naar Grooveyard verstuurd. Grooveyard was onder de indruk en wilde het graag utibrengen in Amerika, als een nieuwe release (‚Live in Holland’) met een nummer van King Mo met Jan Akkerman extra. Die komt nu uit.

Wat is momenteel de grootste uitdaging?

De komende vier à vijf maanden zijn spannend. Netwerken in Memphis is heel belangrijk, daar komen programmeurs en labelvertegenwoordigers uit de hele wereld. Daarna de ‘European blues challenge’ in Berlijn. Dezelfde opzet, maar met 16 in plaats van 180 bands. We moeten uitzoeken met wie we willen werken; die beslissing kun je maar één keer nemen. Beslissingen die onze toekomst voor de komende jaren bepalen.

Je zou dus kunnen zeggen dat King Mo nog volop in ontwikkeling is?

Wij zien het zo: we staan onderaan de ladder en Nederland is slechts één trede hiervan. Het internationale werk moet nog beginnen. Onze komende CD is iets minder bluesgerelateerd. Er staat een aantal nummers op dat iets met blues te maken heeft. Ik denk dat we qua muzikale evolutie met de band aan de vooravond staan van hele andere dingen. We kunnen zóveel dingen spelen dat het een tekortkoming zou zijn ons tot één genre te beperken. Waarom zouden we het niet proberen? Momenteel zijn we ongebonden; we kunnen ons eigen ding doen. Hoe de meningen ook mogen zijn; dit zijn wij. Als je op deze manier muziek maakt, is dat je verdienste. Ik denk dat muziek niet gekunsteld moet zijn, dat moet 100% uit je hart komen. Ik mag aannemen dat het dan ook op die manier geapprecieerd zal worden.

Wil jij ook zien of je de muziek van King Mo in zijn pure vorm kunt appreciëren? Zaterdag 8 januari 2011 speelt King Mo in De Novitei, te Monster of klik hier voor de website




=================


(optioneel veld)
(optioneel veld)
Om geautomatiseerde spam in reacties te voorkomen stellen we je een eenvoudige vraag.

Reactiemoderatie staat aan op deze site. Dit betekent dat je reactie niet zichtbaar zal zijn, tot deze is goedgekeurd door een beheerder.

Persoonlijke info onthouden?
Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of e-mailadres in te typen.