Cultuurpodium Online

CultuurpodiumOnline is een online magazine over podiumkunsten binnen en buiten de muren van theaters en concertzalen. We schrijven over alles wat er op de podia te doen is op het gebied van theater, muziek, dans, musical, jazz, opera, festivals, klassieke muziek en nog veel meer.
In de rubriek Even voorstellen maakt u kennis met een aantal van onze medewerkers.

In ons tag overzicht
is te zien welke onderwerpen u op onze site kunt vinden.

Accreditatie namens CultuurpodiumOnline wordt alleen aangevraagd door de coördinatoren wiens naam vermeld wordt in het colofon. Krijgt u accreditatieaanvragen binnen van anderen namens CultuurpodiumOnline, checkt u dan aub even via het algemene mailadres of dat wel klopt.

Specials

Festival aan de Werf
Holland Festival
Artikelen over Oerol Impressies van Oerol
Geluiden van Oerol
Onze speciale Oerolpagina
De Parade
Lowlands

Onderwerpen

Actie
Algemeen
Cabaret
CD en DVD
Circus en show
Dans
Festival
Jazz
Jeugd
Klassieke muziek
Locatietheater
Multimedia
Musical
Muziek
Nieuws
Opera en operette
Pop en rock
Straattheater
Toneel
Verwacht
Wereldmuziek

Cultuur op TV

Opium
Vrije Geluiden

Alle bloggers

Blog Aart Schutte
Blog Cornee Hordijk
Blog David Geysen
Blog Dorien Haan
Blog Hanneke en Jonas
Blog Joel de Tombe
Blog Karin Lambrechtsen
Blog Marijcke Voorsluijs
Blog Marina Kaptijn
Blog Marle en Clara
Blog Michael Varenkamp
Blog Moniek Poerstamper
Blog Noortje Herlaar
Blog Rembrandt Frerichs
Blog Suzan Seegers
Blog Tamara Schoppert
Blog Thomas Cammaert
Blog Tom Beek
Blog Ton van der Meer
Blog Willliam Spaaij
Blog Yonga Sun

Archieven

Sep 2014 Jun 2014 Jun 2013 Aug 2011 Jul 2011 Jun 2011 Mei 2011 Jun 2010 Mei 2010 Dec 2009 Nov 2009 Okt 2009 Sep 2009 Aug 2009 Jul 2009 Jun 2009 Mei 2009 Apr 2009 Nov 2008 Jun 2008 Apr 2008 Mrt 2008 Feb 2008 Jan 2008 Dec 2007 Nov 2007


Prikbord

Hier op het prikbord kan een flyer van uw voorstelling komen te staan.

Op ons prikbord in de rechterkolom van de voorpagina hebben we plaats voor de flyers van een beperkt aantal voorstellingen en concerten. Wilt u ook een flyer op ons prikbord plaatsen? Stuur uw beeldmateriaal en eventueel ander persmateriaal naar ons algemene mailadres en als (of zodra) er plaats is zullen we uw flyer op het prikbord zetten.

These icons link to social bookmarking sites where readers can share and discover new web pages.
  • Del.icio.us
  • Digg
  • Google
  • Technorati
  • eKudos
  • Facebook
  • Blogmarks
  • Furl
  • Live
  • NuJIJ
  • Slashdot

Onderwerp: POP-ROCK

8 Oktober 2010

Santana excelleert met optreden in Gelredome

Carlos Santana
Door Serge Julien

Met een opzwepende uitvoering van de klassieker ‘Soul Sacrifice’ opent Santana zijn tweeënhalf uur durende concert in een niet uitverkochte maar toch goed gevulde Gelredome. Het dik tien minuten durende nummer waarmee in 1969 op het Woodstock festival werd doorgebroken, zet de toon voor een prima optreden van de 63-jarige meestergitarist Carlos Santana en zijn kompanen.

Santana is zo ongeveer iedere twee jaar wel in Europa voor optredens en doorgaans wordt Nederland niet overgeslagen. Ook tijdens zijn ‘Universal Tone Tour’ wordt ons land aangedaan en deze keer is het Arnhemse Gelredome het toneel voor de gitarist. Met behulp van zwarte doeken is het overdekte stadion getransformeerd tot een kleinere zaal. Die alternatieve opstelling komt de akoestiek ten goede want waar het Gelredome bij haar stadionconcerten soms te kampen heeft met een onprettige weerkaatsing van het geluid, blijkt tijdens dit concert dat het netjes in balans blijft.

Santana is net als de Rolling Stones het voorbeeld van een groep die door de decennia heen nooit is weggeweest en met een bak aan gouden en platina platen een legendarische status heeft opgebouwd. Een avondje Santana is zo langzamerhand een gezellig familie-uitje. Op die manier zie je tussen het publiek diverse generaties voorbij komen. Er zijn de twintigers en dertigers die Santana hebben leren kennen sinds het monstersucces van tien jaar geleden: ‘Supernatural’. En er zijn de veertigers en vijftigers die ‘Moonflower’ en ‘Abraxas’ uit hun hoofd kennen. Santana bedient beiden door het recentere werk als ‘Maria Maria’ en Smooth’ te spelen maar ook oudere nummers als ‘Evil Ways’,‘Jingo’ en ‘Oye Como Va’.

De meester heeft genoeg hits op zijn naam staan om een heel optreden mee te vullen maar zo makkelijk wil hij het niet maken. Hij mag dan in de afgelopen jaren commercieel goed hebben geboerd, hij wil zijn publiek meer geven dan alleen maar het standaardwerk. Zo laat hij bijvoorbeeld een relatief onbekend maar prachtig dromerig ‘Curacion (Sunlight On Water)’ horen. Geen hits maar daarom niet minder behapbaar zijn ‘Batuka’ en ‘No One to Depend On’ van het  album ‘3’ uit 1971. Ook zijn er flarden van Jimi Hendrix en John Coltrane door nummers heen geweven. Santana deelt zijn invloeden graag met het publiek om haar zo bewust te maken van zijn roots. Aansluitend op dit gegeven laat hij ruige versies los van Led Zeppelin’s ‘Whole Lotta Love’ dat niet eens zo onverdienstelijk wordt gezongen door Andy Vargas en ‘Sunshine of Your Love’ van Cream. Beide covers staan op de zojuist verschenen plaat ‘Guitar Heaven’. Hierop covert Santana een aantal van de grootste gitaarhits.

Muzikanten onder het publiek komen prima aan hun trekken want er is tijdens het optreden genoeg ruimte voor solo’s van Santana’s muzikanten. Opvallend hierin zijn meesterbassist Benny Rietveld die tegen het einde van de show zijn kunnen toont en op enig moment de herkenbare tonen van John Lennon’s ‘Imagine’ tevoorschijn tovert. Drummer Dennis Chambers is een van de grootste in het vak en lijkt over een onuitputtelijk uithoudingsvermogen te beschikken met een weergaloze techniek. En uiteraard mag de meester zelf niet worden vergeten: Carlos Santana is ontegenzeggelijk een van de beste gitaristen die uit duizenden herkenbaar is met zijn emotionele speelwijze en eigen geluid. Hij is deze avond uitstekend op dreef en straalt een ontspannen en frisse indruk uit. Dit laatste zou voor een deel kunnen worden toegeschreven zijn aan zijn toekomstige echtgenote en muzikante Cindy Blackman die tijdens het optreden opdraaft om de drumpartij te verzorgen in het nummer ‘Corazon Espinado’. Een ongeneerde tongzoen van Carlos na afloop ten overstaande van het Gelredome toont aan hoe gelukkig de bijna pensioengerechtigde meestergitarist is. Het lijkt niet toevallig dat hij daarna voor zijn donkere schoonheid ook nog eens een uitstekende versie speelt van ‘Black Magic Woman/Gypsy Queen’. Viva Santana!




=================


(optioneel veld)
(optioneel veld)
Om geautomatiseerde spam in reacties te voorkomen stellen we je een eenvoudige vraag.

Reactiemoderatie staat aan op deze site. Dit betekent dat je reactie niet zichtbaar zal zijn, tot deze is goedgekeurd door een beheerder.

Persoonlijke info onthouden?
Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of e-mailadres in te typen.