Cultuurpodium Online

CultuurpodiumOnline is een online magazine over podiumkunsten binnen en buiten de muren van theaters en concertzalen. We schrijven over alles wat er op de podia te doen is op het gebied van theater, muziek, dans, musical, jazz, opera, festivals, klassieke muziek en nog veel meer.
In de rubriek Even voorstellen maakt u kennis met een aantal van onze medewerkers.

In ons tag overzicht
is te zien welke onderwerpen u op onze site kunt vinden.

Accreditatie namens CultuurpodiumOnline wordt alleen aangevraagd door de coördinatoren wiens naam vermeld wordt in het colofon. Krijgt u accreditatieaanvragen binnen van anderen namens CultuurpodiumOnline, checkt u dan aub even via het algemene mailadres of dat wel klopt.

Specials

Festival aan de Werf
Holland Festival
Artikelen over Oerol Impressies van Oerol
Geluiden van Oerol
Onze speciale Oerolpagina
De Parade
Lowlands

Onderwerpen

Actie
Algemeen
Cabaret
CD en DVD
Circus en show
Dans
Festival
Jazz
Jeugd
Klassieke muziek
Locatietheater
Multimedia
Musical
Muziek
Nieuws
Opera en operette
Pop en rock
Straattheater
Toneel
Verwacht
Wereldmuziek

Cultuur op TV

Opium
Vrije Geluiden

Alle bloggers

Blog Aart Schutte
Blog Cornee Hordijk
Blog David Geysen
Blog Dorien Haan
Blog Hanneke en Jonas
Blog Joel de Tombe
Blog Karin Lambrechtsen
Blog Marijcke Voorsluijs
Blog Marina Kaptijn
Blog Marle en Clara
Blog Michael Varenkamp
Blog Moniek Poerstamper
Blog Noortje Herlaar
Blog Rembrandt Frerichs
Blog Suzan Seegers
Blog Tamara Schoppert
Blog Thomas Cammaert
Blog Tom Beek
Blog Ton van der Meer
Blog Willliam Spaaij
Blog Yonga Sun

Archieven

Sep 2014 Jun 2014 Jun 2013 Aug 2011 Jul 2011 Jun 2011 Mei 2011 Jun 2010 Mei 2010 Dec 2009 Nov 2009 Okt 2009 Sep 2009 Aug 2009 Jul 2009 Jun 2009 Mei 2009 Apr 2009 Nov 2008 Jun 2008 Apr 2008 Mrt 2008 Feb 2008 Jan 2008 Dec 2007 Nov 2007


Prikbord

Hier op het prikbord kan een flyer van uw voorstelling komen te staan.

Op ons prikbord in de rechterkolom van de voorpagina hebben we plaats voor de flyers van een beperkt aantal voorstellingen en concerten. Wilt u ook een flyer op ons prikbord plaatsen? Stuur uw beeldmateriaal en eventueel ander persmateriaal naar ons algemene mailadres en als (of zodra) er plaats is zullen we uw flyer op het prikbord zetten.

These icons link to social bookmarking sites where readers can share and discover new web pages.
  • Del.icio.us
  • Digg
  • Google
  • Technorati
  • eKudos
  • Facebook
  • Blogmarks
  • Furl
  • Live
  • NuJIJ
  • Slashdot

Onderwerp: JAZZ

15 Augustus 2010

De geest van John Coltrane waart rond op Jazz Middelheim

Jose James Jeff Neve Jeff Neve
Tekst en beeld van Michiel Fokkema (klik voor vergroting)

Facing East: The Music of John Coltrane by José James & Jef Neve
De spits afbijten valt nooit mee, toch slagen José James en Jef Neve met hun kornuiten er uitstekend in. Ze hebben de muziek van de legendarisch John Coltrane geherinterpreteerd naar een meer hedendaagse sound. John Coltrane spelen is een waagstuk. Hij zette tenslotte in de jaren 50 en 60 DE standaard. Zijn talent, gedrevenheid, innovativiteit en spiritualiteit zijn nog steeds legendarisch en een voorbeeld voor vele hedendaagse muzikanten.

Het gevaar bestaat dat het een kitscherige uitvoering wordt. Gelukkig krijgen ze het voor elkaar om er een swingend en net zo'n gedreven feest van te maken als de grote meester zelf deed. Ze spelen de stukken niet domweg na, dat zou te gemakkelijk zijn en ook gedoemd te mislukken. De stukken worden in feite hertaald naar deze tijd met een grote eigen inbreng van de muzikanten. Bekende stukken zoals “My favourite things”, “Creations” en “A love supreme” komen allemaal langs.

José en Jef zijn al langer bezig om de muziek van Coltrane te bewerken. Ze kregen tot nut toe echter geen toestemming het ook op CD uit te brengen. De CD ligt nu echter wel in de winkel. De muzikanten zijn aan elkaar gewaagd en spelen voortreffelijk. Jef's pianospel staat als een huis. Stevige begeleiding en heldere solo's waar hij toch zo in op gaat dat hij regelmatig van zijn kruk opstaat en deze toch lange man voorovergebogen de piano bewerkt.

Noemenswaardig is ook de stevige basis die bassist Nevill Malcolm legt zonder opdringerig te worden. Saxofonist en fluitist Michael Campagna Michael Campagna heeft zeker veel op Coltrane gestudeerd. Het is tenslotte verplichte kost op de conservatoria. Toch weet ook hij niet te verzanden in het simpelweg kopiëren. Wel weet hij met zijn stevige geluid en lyriek de muziek uitstekend weer te geven zonder daarbij zichzelf te vergeten of te verliezen. José James is weliswaar de initiator van dit project maar zijn zang voegt weinig tot niets toe. In de liedjes blinkt hij niet uit als zanger en ook zijn scatten klinkt een beetje zwak en hulpeloos. Het is zeker geen vervolg op de muziek van Coltrane. Tenslotte weten we helaas niet waar de muziek van Coltrane naar toe zou zijn gegaan als hij nog leefde. Maar ze spelen wel een zeer geslaagde interpretatie zonder te vervallen in cliches of domweg na te spelen. Vele aspecten van Coltranes muziek uit verschillende periodes komen aan bod. Lyriek, free jazz, stevige basis, gewaagde solo's, ballads en standards het zat er allemaal in. In feite komt een heel muziekleven in 3 kwartier voorbij. Een uitstekend en waardig eerbetoon aan een der grootten van de Jazz.

Archie Shepp Archie Shepp Archie Shepp

Archie Shepp Quartet with Special Guests Roswell Rudd & Leon Parker
Ouderdom komt met de gebreken. Gelukkig niet voor veel jazz muzikanten. Zo ook Archie Shepp. 73 jaar en nog steeds “Still going strong” In de jaren 60 vooral bekend om zijn vernieuwing en avant garde. In het begin van zijn carrierre speelde hij veel samen met Jon Coltrane, maar is ook zeker beïnvloed door oudere meesters als Ben Webster en Coleman Hawkins. Nu zet hij een stevige met blues doorspekte, in het begon toch wel ietwat mainstream show weg.

Zijn spel staat als een huis. Een strak vet geluid, gecombineerd met uithalen. Zijn mimiek mag gerust opmerkelijk worden genoemd. Zijn compaan op de trombone Roswell Rudd, ook al 74 jaar, doet niet onder. Met ongekende energie waar veel jongere collega's een voorbeeld aan kunnen nemen speelt hij zeer verdienstelijk. Tom McCLung op piano valt op door een zeer stuwende en heel gevarieerde stijl. Hij weet meerdere stijlen binnen een paar maten ten toon spreiden zonder dat het gemaakt over komt.

Naast saxofonist is Archie Shepp ook een zanger. Althans zo wordt het aangekondigd. Helaas haalt zijn zang het niet bij zijn saxofoonspel. Een extra solo in plaats van de zang zou meer welkom zijn. Na een wat veilige start komen de heren later wel degelijk op gang en komt er meer avant-garde doorschemeren. Archie Shepp neemt de sopraan ter hand en na een overtuigende solo begint hij helaas weer te zingen. Nou ja, zingen. Het is meer een combinatie van zing-zeggen en schreeuwen. Jammer, hij heeft dat echt niet nodig. Archie en Roswell spelen samen ook een duet. Hierbij blijkt dat Archie ook een begenadigd pianist is en Roswell in dit stuk van eigen hand een gevoelige ballad kan spelen. Het valt bij het publiek in minder goede aarde. Slechts een flauw applausje. Voor de daarna ingezette stomende boogie-woogie gaan de handen echter wel op elkaar. Dit had wel het voordeel dat het publiek zo enthousiast was dat ze de band tot een toegift weten te verleiden. Een latin nummer dat ook wederom erg goed in het gehoor ligt. Alleen deze keer doet de meester wat er van hem verwacht wordt. Een geniale, krachtige onvervalste Archie Shepp solo. Eindelijk.

McCoy Tyner McCoy Tyner McCoy Tyner

McCoy Tyner Trio with special guest Joe Lovano
Als afsluiting van deze avond nog een dinosauriër: McCoy Tyner. Jarenlang de vaste pianist van John Coltrane geweest. Hij heeft echter ook een indrukwekkende eigen solo carrière opgebouwd.

Bekend om zijn brede geluid met lange gedragen akkoorden. Op platen vaak de bescheiden begeleider die soms in een brei van noten en pedaal onder lijkt te gaan. Hoe anders deze avond. Hij swingt, soleert en stuwt met een kraakheldere toon, dynamische attack en nog steeds wel veel pedaal maar zeker niet overdreven. Zijn trio is aangevuld met Joe Lovana waarmee hij vaker speelt en ook een aantal platen heeft opgenomen. Joe speelt een afwisselend spel dat bij vlagen lyrisch is en op andere momenten kan hij uithalen tot ver in de hoogte, grommen of piepen. Ook hij is duidelijk door John Coltrane geïnspireerd maar weet dat toch ook weer te combineren met een unieke eigenheid. Samen met de uitstekende bassist en drummer maken ze zeker geen vernieuwende muziek maar getuigen wel van een gedegen vakmanschap. Trouw aan hun roots zijn ze in de laatste decennia meesters in hun genre geworden en weten geen seconde te vervelen.




=================


(optioneel veld)
(optioneel veld)
Om geautomatiseerde spam in reacties te voorkomen stellen we je een eenvoudige vraag.

Reactiemoderatie staat aan op deze site. Dit betekent dat je reactie niet zichtbaar zal zijn, tot deze is goedgekeurd door een beheerder.

Persoonlijke info onthouden?
Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of e-mailadres in te typen.