Cultuurpodium Online

CultuurpodiumOnline is een online magazine over podiumkunsten binnen en buiten de muren van theaters en concertzalen. We schrijven over alles wat er op de podia te doen is op het gebied van theater, muziek, dans, musical, jazz, opera, festivals, klassieke muziek en nog veel meer.
In de rubriek Even voorstellen maakt u kennis met een aantal van onze medewerkers.

In ons tag overzicht
is te zien welke onderwerpen u op onze site kunt vinden.

Accreditatie namens CultuurpodiumOnline wordt alleen aangevraagd door de coördinatoren wiens naam vermeld wordt in het colofon. Krijgt u accreditatieaanvragen binnen van anderen namens CultuurpodiumOnline, checkt u dan aub even via het algemene mailadres of dat wel klopt.

Specials

Festival aan de Werf
Holland Festival
Artikelen over Oerol Impressies van Oerol
Geluiden van Oerol
Onze speciale Oerolpagina
De Parade
Lowlands

Onderwerpen

Actie
Algemeen
Cabaret
CD en DVD
Circus en show
Dans
Festival
Jazz
Jeugd
Klassieke muziek
Locatietheater
Multimedia
Musical
Muziek
Nieuws
Opera en operette
Pop en rock
Straattheater
Toneel
Verwacht
Wereldmuziek

Cultuur op TV

Opium
Vrije Geluiden

Alle bloggers

Blog Aart Schutte
Blog Cornee Hordijk
Blog David Geysen
Blog Dorien Haan
Blog Hanneke en Jonas
Blog Joel de Tombe
Blog Karin Lambrechtsen
Blog Marijcke Voorsluijs
Blog Marina Kaptijn
Blog Marle en Clara
Blog Michael Varenkamp
Blog Moniek Poerstamper
Blog Noortje Herlaar
Blog Rembrandt Frerichs
Blog Suzan Seegers
Blog Tamara Schoppert
Blog Thomas Cammaert
Blog Tom Beek
Blog Ton van der Meer
Blog Willliam Spaaij
Blog Yonga Sun

Archieven

Sep 2014 Jun 2014 Jun 2013 Aug 2011 Jul 2011 Jun 2011 Mei 2011 Jun 2010 Mei 2010 Dec 2009 Nov 2009 Okt 2009 Sep 2009 Aug 2009 Jul 2009 Jun 2009 Mei 2009 Apr 2009 Nov 2008 Jun 2008 Apr 2008 Mrt 2008 Feb 2008 Jan 2008 Dec 2007 Nov 2007


Prikbord

Hier op het prikbord kan een flyer van uw voorstelling komen te staan.

Op ons prikbord in de rechterkolom van de voorpagina hebben we plaats voor de flyers van een beperkt aantal voorstellingen en concerten. Wilt u ook een flyer op ons prikbord plaatsen? Stuur uw beeldmateriaal en eventueel ander persmateriaal naar ons algemene mailadres en als (of zodra) er plaats is zullen we uw flyer op het prikbord zetten.

These icons link to social bookmarking sites where readers can share and discover new web pages.
  • Del.icio.us
  • Digg
  • Google
  • Technorati
  • eKudos
  • Facebook
  • Blogmarks
  • Furl
  • Live
  • NuJIJ
  • Slashdot

Onderwerp: Even voorstellen

30 Juni 2010

Even voorstellen... Ad Aerts

Ad Aerts

Ik heb theater niet met de paplepel ingegoten gekregen. Pas op de middelbare school kwam ik tot de ontdekking dat er iets bijzonders gebeurde als een groep mensen op een podium gaat staan en een andere groep daarnaar gaat kijken. Op diezelfde middelbare school raakte ik ook betrokken bij een cabaretgroepje, waarbij ik me vooral met de techniek bemoeide. Maar ik ontdekte theater pas echt toen ik op 5 Atheneum een baantje nodig had omdat ik een brommer wilde kopen.

Ik had al een paar maanden kranten bezorgd en besloten dat dat toch echt te hard werken en te vroeg opstaan was voor mijn tere pubergestel. Ik wilde een baantje dat goed betaalde en waarvoor je je niet moe hoefde maken. En toen zag ik een advertentie van de schouwburg in de buurt waarin gevraagd werd om suppoosten. Dat leek me wel wat. Hoe moe kun je worden van kaartjes scheuren? Al snel kreeg ik in de gaten dat er in die theaterzaal leuke dingen gebeurden. Bovendien kreeg ik twee vrijkaartjes voor iedere voorstelling waarbij ik niet zelf hoefde te werken. Wat kan ik verder zeggen? Ik was om.

Ik heb twee jaar kaartjes gescheurd en tientallen voorstellingen bezocht voordat ik mijn baantje moest opgeven omdat ik ging studeren. Maar ik heb in die tijd zelf ook een paar voorstellingen georganiseerd in de schouwburg, zij het vooral in de kleinere zalen. Ik sloot mijn middelbare school theater 'carrière' af door voor mijn cabaretgroep een voorstelling te organiseren in de grote zaal. Ik kreeg een flinke korting bij de zaalhuur, en alle denkbare medewerking van de schouwburg en haar medewerkers. We hebben er niet veel op verdiend, maar belangrijker was dat we voor de eerste keer op een echt toneel konden spelen, met echt licht, een echt doek, en zaallicht dat langzaam uitdoofde aan het begin van de voorstelling. Een herinnering die je bijblijft.

Toen ik ging studeren was ik vastbesloten Nederlands te gaan studeren met als kopstudie Theaterwetenschappen. Ik zou later leraar Nederlands worden op een school waar veel met theater gedaan werd. Tijdens mijn studie kwam ik echter zoveel andere boeiende dingen tegen dat plan naar de achtergrond verdween. Wel heb ik een flink deel van mijn studie zelf gefinancierd als parrtime theatertechnicus. Maar ik heb in die tijd verder alleen maar veel theater gezien. Ik heb mijn studie Nederlands wel afgemaakt, maar nu met als kopstudie fonetiek, onderzoek naar gesproken taal. Zoals zovelen kwam ik terecht in de automatisering en raakte uiteindelijk verzeild in de wondere wereld van de internet. Ik heb een eigen bedrijf gehad dat zich bezig hield met het bouwen van webdatabases. En uiteindelijk werd ik docent game development. En daarmee leek ik het theaterpad voorgoed te hebben verlaten, al ben ik wel steeds voorstellingen blijven bezoeken. Zij het  6 keer per jaar in plaats van 6 keer per maand.

Op een gegeven moment raakte ik uitgekeken op werken in het onderwijs en zocht een andere baan. En nu zou niet zomaar een baan worden, maar een baan die volledig bij mij paste. In juni 2008 kwam ik een advertentie tegen van Theater Instituut Nederland waarin gevraagd werd om een medewerker voor Nieuwe Media. En ik wist meteen dat dat mijn baan was en dat ik alles op alles zou zetten om die baan te krijgen. En dat is gelukt. En daarmee kwam ik toch weer bij mijn oude liefde terecht. Theater is voor mij weer dagelijkse kost geworden en ik geniet er met volle teugen van. Op mijn werk ben ik vooral met techniek en Internet bezig, maar ik begon het al vlug ook weer ouderwets leuk te vinden om voorstellingen te bezoeken, waarover ik dan op mijn weblog stukjes schreef. Naar aanleiding van die stukjes kreeg ik de vraag of ik niet ook voor cultuurpodiumonline.nl over mijn theaterbezoek wilde schrijven. Uiteraard had ik daar wel oren naar. 

Mijn voorkeur gaat uit naar kleinschalig theater dat grenzen opzoekt. Ook locatietheater spreekt me erg aan. Maar uiteindelijk gaat het me maar om een ding: het moet me wat doen. Ik probeer in mijn stukjes dan ook niet te schrijven over wat een voorstelling inhoudt, maar vooral over de manier waarop die mij raakt. Bij mij vind je dan ook geen doorwrochte analyses. Die lees ik zelf ook niet. Ik probeer mijn webteksten ook binnen de 500 woorden te houden, zodat ze binnen 2 minuten te lezen zijn. En nu ik jullie toch spreek, wil ik jullie vooral oproepen om niet blind te geloven wat anderen over theater schrijven: ga zelf kijken, onderga een voorstelling en ontdek wat een voorstelling met jou doet!




=================


(optioneel veld)
(optioneel veld)
Om geautomatiseerde spam in reacties te voorkomen stellen we je een eenvoudige vraag.

Reactiemoderatie staat aan op deze site. Dit betekent dat je reactie niet zichtbaar zal zijn, tot deze is goedgekeurd door een beheerder.

Persoonlijke info onthouden?
Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of e-mailadres in te typen.