Cultuurpodium Online

CultuurpodiumOnline is een online magazine over podiumkunsten binnen en buiten de muren van theaters en concertzalen. We schrijven over alles wat er op de podia te doen is op het gebied van theater, muziek, dans, musical, jazz, opera, festivals, klassieke muziek en nog veel meer.
In de rubriek Even voorstellen maakt u kennis met een aantal van onze medewerkers.

In ons tag overzicht
is te zien welke onderwerpen u op onze site kunt vinden.

Accreditatie namens CultuurpodiumOnline wordt alleen aangevraagd door de coördinatoren wiens naam vermeld wordt in het colofon. Krijgt u accreditatieaanvragen binnen van anderen namens CultuurpodiumOnline, checkt u dan aub even via het algemene mailadres of dat wel klopt.

Specials

Festival aan de Werf
Holland Festival
Artikelen over Oerol Impressies van Oerol
Geluiden van Oerol
Onze speciale Oerolpagina
De Parade
Lowlands

Onderwerpen

Actie
Algemeen
Cabaret
CD en DVD
Circus en show
Dans
Festival
Jazz
Jeugd
Klassieke muziek
Locatietheater
Multimedia
Musical
Muziek
Nieuws
Opera en operette
Pop en rock
Straattheater
Toneel
Verwacht
Wereldmuziek

Cultuur op TV

Opium
Vrije Geluiden

Alle bloggers

Blog Aart Schutte
Blog Cornee Hordijk
Blog David Geysen
Blog Dorien Haan
Blog Hanneke en Jonas
Blog Joel de Tombe
Blog Karin Lambrechtsen
Blog Marijcke Voorsluijs
Blog Marina Kaptijn
Blog Marle en Clara
Blog Michael Varenkamp
Blog Moniek Poerstamper
Blog Noortje Herlaar
Blog Rembrandt Frerichs
Blog Suzan Seegers
Blog Tamara Schoppert
Blog Thomas Cammaert
Blog Tom Beek
Blog Ton van der Meer
Blog Willliam Spaaij
Blog Yonga Sun

Archieven

Sep 2014 Jun 2014 Jun 2013 Aug 2011 Jul 2011 Jun 2011 Mei 2011 Jun 2010 Mei 2010 Dec 2009 Nov 2009 Okt 2009 Sep 2009 Aug 2009 Jul 2009 Jun 2009 Mei 2009 Apr 2009 Nov 2008 Jun 2008 Apr 2008 Mrt 2008 Feb 2008 Jan 2008 Dec 2007 Nov 2007


Prikbord

Hier op het prikbord kan een flyer van uw voorstelling komen te staan.

Op ons prikbord in de rechterkolom van de voorpagina hebben we plaats voor de flyers van een beperkt aantal voorstellingen en concerten. Wilt u ook een flyer op ons prikbord plaatsen? Stuur uw beeldmateriaal en eventueel ander persmateriaal naar ons algemene mailadres en als (of zodra) er plaats is zullen we uw flyer op het prikbord zetten.

These icons link to social bookmarking sites where readers can share and discover new web pages.
  • Del.icio.us
  • Digg
  • Google
  • Technorati
  • eKudos
  • Facebook
  • Blogmarks
  • Furl
  • Live
  • NuJIJ
  • Slashdot

Onderwerp: Weblog Marina Kaptijn, OEROL

13 Juni 2010

The day after

Eclips door Glasshouse/Kees Roorda

Gisteren was onze première op De Nollekes. Na afloop proostten we met prosecco, op onze rubberlaarzen in de modder. Gevolgd door een afterparty in ons appartementje, tot ik om half vijf mijn collega's vriendelijk doch dringend verzocht om te vertrekken.

De voorstelling ging gelukkig goed, zoals voorspeld na de slechte generale. En om dan maar meteen in de cliché's te blijven: ik ben benieuwd hoe het vanavond gaat zijn. Want nu zijn we beland bij De Beruchte Tweede Voorstelling....

Iedereen is een beetje gaar, en we worden een beetje gelaten van alle aanpassingen die nog steeds doorgevoerd worden. Naar het schijnt krijg ik vanavond misschien een microfoon, indien de wind uit de verkeerde richting komt? Waar ik de ganze repetitie periode nog niet eerder mee gewerkt heb? Zonder iets van een sound check te kunnen doen van te voren? Ik krijg meteen associaties met de show van Ophrah. Ook al lijkt Titus in de verste verte niet op Ophrah, of op Jerry Springer. Ik vrees dat de Vlaamse uitdrukking "Klinkt 't nie dan botst 't " hier wel héél toepasselijk is.

Ach wat, ik heb voor hetere vuren gestaan en misschien is het vanavond ineens windstil. En een microfoon is nog altijd beter dan de megafoon die we ook nog hebben liggen... Windrichting, windkracht zullen ons steeds verrassen. En het publiek al helemaal. Het Oerol publiek is namelijk een categorie apart! 

Even opscheppen, dat mag immers op je eigen blog: Ik heb in theaters over de hele wereld gestaan in voorstellingen van Jan Fabre. In Europa, Japan, Canada, Zuid- en Noord-Amerika. Het publiek is overal anders. Reacties vanuit het publiek tijdens de voorstelling ken ik maar al te goed. Maar Oerol, dat is echt een ander verhaal. En daar heb ik in de loop van mijn Oerol jaren het nodige van meegekregen.

Alleen al het beeld van driehonderd enthousiaste, in zon, regen- en storm bestendige kleding gehulde mensen op zoek naar een zitplaats. Zijn ze eenmaal gesettled dan begint het uitkloppen van het regenpak, Slash Slash. Ritsen van regenjacks die Zoef Zoef opendicht opendicht gaan. Mensen die antwoord gaan geven aan de acteurs. Meelevend commentaar of minder meelevend commentaar. Of slapende mensen die snurkend voor me zitten terwijl ik m'n ziel en zaligheid probeer te geven. Ik weet hoe vermoeiend het kan zijn om het hele eiland over te crossen op de fiets. En hoe rozig je je kan voelen als je eindelijk kunt zitten kijken. Dat je dan in slaap valt, tijdens uitgerekend mijn monoloog, heeft dan vast en zeker niets met mijn spel te maken. Denk ik. Of toch? Nee, onmogelijk!
In deze voorstelling zijn de acteurs ook het publiek dus is het niet gek dat het publiek soms het gevoel krijgt dat ze ook mogen meespelen.

Ik ben reuze benieuwd naar mijn tegenspelers van vanavond.

Marina


Gebruikte Tags: , , ,

=================


(optioneel veld)
(optioneel veld)
Om geautomatiseerde spam in reacties te voorkomen stellen we je een eenvoudige vraag.

Reactiemoderatie staat aan op deze site. Dit betekent dat je reactie niet zichtbaar zal zijn, tot deze is goedgekeurd door een beheerder.

Persoonlijke info onthouden?
Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of e-mailadres in te typen.