Onderwerp: OEROL
13 Juni 2010
Nacht van Thibaud Delpeut & Toneelschuur Producties
Door Paolo met foto's van Mieke Kreunen
Helemaal aan het eind van het bewoonde deel van Terschelling, met uitzicht op de natuur, staat de voorstelling Nacht van veelbelovend regisseur Thibaud Delpeut i.s.m. het Haarlemse Toneelschuur Producties geprogrammeerd. Een vlak van zwart landbouwplastic met daarop wat lage plateaus vormen, samen met het landschap, het enige decor van de voorstelling.
De wind waait guur als de toeschouwers zich verzamelen en bij binnenkomst worden koptelefoons en dekentjes uitgereikt. Wat een prachtige vondst die koptelefoons en lekker warm aan je oren. Geen last van wind of tegenwind maar perfect geluid en dito geluidseffecten. Dat sorteert meteen effect als Hans Dagelet op trompet een bloedstollende intro blaast.
In de voorstelling wordt een willekeurig menselijk verhaal getoond achter de oorlogsbeelden die wij dagelijks zien via het journaal of de krant. Dat van de gewone mensen met hun liefdes en leedjes wiens leven ineens totaal over de kop gaat omdat ze overweldigd worden door het geweld en de rücksichtlosheid van de oorlog. Het verhaal gaat over twee mensen, Jan en Eva, orkestmusici, die vluchten voor een oorlog en er toch in terechtkomen. Ze houden zich liever niet met politiek en oorlog bezig, ze zijn immers kunstenaars, maar de oorlog dringt op een nacht onontkoombaar hun huis en slaapkamer binnen.
Dan verandert het leven van Jan en Eva in een wereld vol vernedering, verlies, schuld en schaamte. Dat is een wereld waarin iedereen zelf vuile handen moet maken om te kunnen overleven. Ook Jan en Eva, die niet alleen in een grote oorlog terecht komen maar ook in een persoonlijke.
In retrospectief zien we in Nacht het verhaal zich voltrekken, van de naïeve onschuld tot de schaamteloze schuld terwijl de nacht langzaam neerdaalt over Terschelling. 't Is voor de acteurs een zwaar stuk om te spelen, heel fysiek niet in de laatste plaats vanwege de snijdende koude wind die daar in het oosten woedde gisterenavond. Maar het lijkt wel alsof dat juist extra kracht geeft aan het spel waarin - zonder de andere acteurs tekort te willen doen - vooral Wendell Jaspers en Hans Dagelet indruk maken.
Door het gebruik van de koptelefoons is het stuk buitengewoon goed te volgen en is er niets van tekst of muziek waaraan de toeschouwer zich nog kan onttrekken. De onontkoombaarheid die daardoor ontstaat is van grote invloed op de beleving van het publiek.
Het eenvoudige gestyleerde toneelbeeld, de snijdende trompet van Hans Dagelet, het decor van de natuur en het weer met zijn ontberingen zijn de ingrediënten die de troosteloze en desolate oorlogsbeleving moeiteloos oproepen. Delpeut heeft perfect aangevoeld hoe hij zijn stuk met de natuur moest laten interacteren en de rest gaat mee in die flow.
‘Nacht’ is het tweede deel van een driedelige serie over oorlog en geweld, waarvan ‘Blasted’ van Sarah Kane deel 1 was en ‘Al mijn zonen’ van Arthur Miller het sluitstuk wordt.
Credits
tekst, regie & muziek: Thibaud Delpeut
spel: Benja Bruijning, Eline ten Camp, Hans Dagelet, Bram Gerrits, Wendell Jaspers
scenografie: Roel van Berckelaer
productie: Toneelschuur Producties in coproductie met Oerol festival en Over het IJ festival