Cultuurpodium Online

CultuurpodiumOnline is een online magazine over podiumkunsten binnen en buiten de muren van theaters en concertzalen. We schrijven over alles wat er op de podia te doen is op het gebied van theater, muziek, dans, musical, jazz, opera, festivals, klassieke muziek en nog veel meer.
In de rubriek Even voorstellen maakt u kennis met een aantal van onze medewerkers.

In ons tag overzicht
is te zien welke onderwerpen u op onze site kunt vinden.

Accreditatie namens CultuurpodiumOnline wordt alleen aangevraagd door de coördinatoren wiens naam vermeld wordt in het colofon. Krijgt u accreditatieaanvragen binnen van anderen namens CultuurpodiumOnline, checkt u dan aub even via het algemene mailadres of dat wel klopt.

Specials

Festival aan de Werf
Holland Festival
Artikelen over Oerol Impressies van Oerol
Geluiden van Oerol
Onze speciale Oerolpagina
De Parade
Lowlands

Onderwerpen

Actie
Algemeen
Cabaret
CD en DVD
Circus en show
Dans
Festival
Jazz
Jeugd
Klassieke muziek
Locatietheater
Multimedia
Musical
Muziek
Nieuws
Opera en operette
Pop en rock
Straattheater
Toneel
Verwacht
Wereldmuziek

Cultuur op TV

Opium
Vrije Geluiden

Alle bloggers

Blog Aart Schutte
Blog Cornee Hordijk
Blog David Geysen
Blog Dorien Haan
Blog Hanneke en Jonas
Blog Joel de Tombe
Blog Karin Lambrechtsen
Blog Marijcke Voorsluijs
Blog Marina Kaptijn
Blog Marle en Clara
Blog Michael Varenkamp
Blog Moniek Poerstamper
Blog Noortje Herlaar
Blog Rembrandt Frerichs
Blog Suzan Seegers
Blog Tamara Schoppert
Blog Thomas Cammaert
Blog Tom Beek
Blog Ton van der Meer
Blog Willliam Spaaij
Blog Yonga Sun

Archieven

Sep 2014 Jun 2014 Jun 2013 Aug 2011 Jul 2011 Jun 2011 Mei 2011 Jun 2010 Mei 2010 Dec 2009 Nov 2009 Okt 2009 Sep 2009 Aug 2009 Jul 2009 Jun 2009 Mei 2009 Apr 2009 Nov 2008 Jun 2008 Apr 2008 Mrt 2008 Feb 2008 Jan 2008 Dec 2007 Nov 2007


Prikbord

Hier op het prikbord kan een flyer van uw voorstelling komen te staan.

Op ons prikbord in de rechterkolom van de voorpagina hebben we plaats voor de flyers van een beperkt aantal voorstellingen en concerten. Wilt u ook een flyer op ons prikbord plaatsen? Stuur uw beeldmateriaal en eventueel ander persmateriaal naar ons algemene mailadres en als (of zodra) er plaats is zullen we uw flyer op het prikbord zetten.

These icons link to social bookmarking sites where readers can share and discover new web pages.
  • Del.icio.us
  • Digg
  • Google
  • Technorati
  • eKudos
  • Facebook
  • Blogmarks
  • Furl
  • Live
  • NuJIJ
  • Slashdot

Onderwerp: DANS, Holland Festival

7 Juni 2010

The Song door Rosas - Less is more?

The Song The Song The Song
Door Marijcke Voorsluijs met foto's van Herman Sorgeloos

Het toneel van Het Muziektheater is leeg. Althans: bijna leeg. Er ligt een lichtgrijze balletvloer van zo'n 11 bij 14 meter, en er hangt een halftransparante spiegelfolie boven. Alles in het volle TL licht. Nog voordat het zaallicht dimt komt uit een deur rechtsachter een gedrongen bebaarde man. Hij steekt over, een moment lijkt het alsof hij door zal lopen, de zaal in. Maar dan loopt hij terug naar het lichtgrijze vierkant en begint te dansen. Het licht gaat uit, en gedeeltelijk weer aan, waarna er een andere danser staat. Dit patroon herhaalt zich een aantal keren. Uiteindelijk rent een groep van 9 mannen in wisselende formaties over het toneel. Het wordt weer donker, en in een streep van indirect licht zien we een vrouw. Dat licht komt uit een bewegende spot op rij 1, en wordt weerkaatst door de spiegelfolie.

Tot nu toe is het stil gebleven. De dansers bewegen op onhoorbare muziek. Totdat er een vrouw opkomt, met één schoen. Een danser begint te bewegen, en ze trommelt de maat met haar schoen. Een zendertje op haar been stuurt het geluid naar de speakers. Ze brengt in de loop van de voorstelling met allerlei attributen een heel arsenaal aan geluiden voort, alsof ze in een filmstudio de nasynchronisatie verzorgt bij de filmversie van de voorstelling. Ze giet wat vloeistof op de vloer en maakt piepgeluiden met haar vingers, knispert met folie tussen haar handen, zwaait met een touw door de lucht. Bijzonder effect! En bij de scènes zonder geluid kijkt ze toe met een blik alsof ze zich afvraagt welk geluid ze daar de volgende keer eens bij zal maken.

Verder blijft het een groot deel van de tijd stil. Af en toe schreeuwt of zingt een danser. Eénmaal komt daar een kompleet lied uit, een nummer van The White Album van The Beatles. Het wordt met applaus begroet. Tegen het einde van de voorstelling klinkt ineens snoeihard Helter Skelter uit de speakers. De man voor me stopt zijn vingers in zijn oren, de man naast me kijkt voor de zoveelste keer op zijn horloge. Het klinkt ook wel erg beroerd.

Op de vloer worden de solo's, duetten en groepsstukken aan elkaar geregen. Nu eens in vol licht, dan weer in een donkere lichtstand, en soms met alleen de bewegende spot, die als een extra personage het hoofd optilt als hij aan de beurt is, en het weer neerlegt als hij even niet meedoet. De dansers daarentegen staan steeds langs het speelvlak en volgen met belangstelling wat hun collega's doen. Dat is vaak ook boeiend genoeg, en ziet er met enige regelmaat prachtig uit. Een enkele keer valt er ook iets te lachen, bijvoorbeeld als een Blackbird zingende danser wordt getrakteerd op vogelgeluiden. Maar eerlijk gezegd vind ik het niet allemaal even boeiend wat er gebeurt, en zelfs langdradig. Gezien het aantal bezoekers dat de zaal voortijdig verlaat ben ik daarin niet uniek.

Maar wat me vooral opvalt is, dat de voorstelling is aangekondigd als 'kaalgestript', alle franje weglatend, zoekend naar de essentie van de dans. Daarom geen muziek, daarom alleen de bewegende spot. En, volgens het programmaboek, ''gewoon TL-werklicht en slechts één reuzenspot". Maar mijn technisch oog neemt iets anders waar. Ik zie weinig 'gewoon' werklicht, maar een listige combinatie van HMI en al dan niet dimbare TL's, en een flinke hoeveelheid lichtwisselingen. Later valt me in dat Niko Bovenberg in Zichtlijnen (het blad van de Vereniging voor Podiumtechnologie) heeft geschreven over deze voorstelling. Ik herlees het artikel, en zie bevestigd wat ik in de zaal al vermoedde: behalve de ene spot in de zaal hingen er nog 58 in de kap. Kaal? Werklicht? Ik vind het eerder nogal bedacht. Het folie beweegt regelmatig van boven naar beneden en weer terug, valt aan één kant los, plooit zich op het toneel en wordt door de dansers weer opgehangen. Mooi effect, maar geen idee waarom. Kaal kan nog veel kaler.

Een voorstelling van Anne Teresa De Keersmaeker, Ann Veronica Janssens en Michel François gecreëerd met en gedanst door: Pieter Ampe, Bostjan Antoncic, Eleanor Bauer, Carlos Garbin, Matej Kejzar, Mark Lorimer, Mikael Marklund, Simon Mayer, Michael Pomero, Sandy Williams met geluidseffecten van Céline Bernard

De voorstelling maakt deel uit van de 'esthetisch ecologische trilogie'. Keepin Still - Part I was te zien in het Transformatorhuis op het terrein van de Westergasfabriek, deel 2, The Song in Het Muziektheater. Deel 3, 3Abschied, is op 12 en 13 juni te zien in de Stadsschouwburg Amsterdam.


Gebruikte Tags: , , ,

=================


(optioneel veld)
(optioneel veld)
Om geautomatiseerde spam in reacties te voorkomen stellen we je een eenvoudige vraag.

Reactiemoderatie staat aan op deze site. Dit betekent dat je reactie niet zichtbaar zal zijn, tot deze is goedgekeurd door een beheerder.

Persoonlijke info onthouden?
Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of e-mailadres in te typen.