Cultuurpodium Online

CultuurpodiumOnline is een online magazine over podiumkunsten binnen en buiten de muren van theaters en concertzalen. We schrijven over alles wat er op de podia te doen is op het gebied van theater, muziek, dans, musical, jazz, opera, festivals, klassieke muziek en nog veel meer.
In de rubriek Even voorstellen maakt u kennis met een aantal van onze medewerkers.

In ons tag overzicht
is te zien welke onderwerpen u op onze site kunt vinden.

Accreditatie namens CultuurpodiumOnline wordt alleen aangevraagd door de coördinatoren wiens naam vermeld wordt in het colofon. Krijgt u accreditatieaanvragen binnen van anderen namens CultuurpodiumOnline, checkt u dan aub even via het algemene mailadres of dat wel klopt.

Specials

Festival aan de Werf
Holland Festival
Artikelen over Oerol Impressies van Oerol
Geluiden van Oerol
Onze speciale Oerolpagina
De Parade
Lowlands

Onderwerpen

Actie
Algemeen
Cabaret
CD en DVD
Circus en show
Dans
Festival
Jazz
Jeugd
Klassieke muziek
Locatietheater
Multimedia
Musical
Muziek
Nieuws
Opera en operette
Pop en rock
Straattheater
Toneel
Verwacht
Wereldmuziek

Cultuur op TV

Opium
Vrije Geluiden

Alle bloggers

Blog Aart Schutte
Blog Cornee Hordijk
Blog David Geysen
Blog Dorien Haan
Blog Hanneke en Jonas
Blog Joel de Tombe
Blog Karin Lambrechtsen
Blog Marijcke Voorsluijs
Blog Marina Kaptijn
Blog Marle en Clara
Blog Michael Varenkamp
Blog Moniek Poerstamper
Blog Noortje Herlaar
Blog Rembrandt Frerichs
Blog Suzan Seegers
Blog Tamara Schoppert
Blog Thomas Cammaert
Blog Tom Beek
Blog Ton van der Meer
Blog Willliam Spaaij
Blog Yonga Sun

Archieven

Sep 2014 Jun 2014 Jun 2013 Aug 2011 Jul 2011 Jun 2011 Mei 2011 Jun 2010 Mei 2010 Dec 2009 Nov 2009 Okt 2009 Sep 2009 Aug 2009 Jul 2009 Jun 2009 Mei 2009 Apr 2009 Nov 2008 Jun 2008 Apr 2008 Mrt 2008 Feb 2008 Jan 2008 Dec 2007 Nov 2007


Prikbord

Hier op het prikbord kan een flyer van uw voorstelling komen te staan.

Op ons prikbord in de rechterkolom van de voorpagina hebben we plaats voor de flyers van een beperkt aantal voorstellingen en concerten. Wilt u ook een flyer op ons prikbord plaatsen? Stuur uw beeldmateriaal en eventueel ander persmateriaal naar ons algemene mailadres en als (of zodra) er plaats is zullen we uw flyer op het prikbord zetten.

These icons link to social bookmarking sites where readers can share and discover new web pages.
  • Del.icio.us
  • Digg
  • Google
  • Technorati
  • eKudos
  • Facebook
  • Blogmarks
  • Furl
  • Live
  • NuJIJ
  • Slashdot

Onderwerp: POP-ROCK

6 Juni 2010

Een memorabele avond met Slash in Paradiso

Slash SlashSlash
Tekst en beeld Michaela Meijer (kloik voor vergroting)

Er zijn van die muzikanten die al zo lang mee gaan in de muziekindustrie dat je denkt dat ze er altijd al waren. Muzikanten die al jaren vasthouden aan hun eigen herkenbare stijl. Muzikanten die je in enkele steekwoorden kan omschrijven en die bijna een karikatuur van zichzelf geworden zijn. Want zeg ik: "gitarist, wilde haardos onder een hoge hoed en een zonnebril" dan zegt de rest: Slash, zonder twijfel. 

Bekend geworden als gitarist in Guns N' Roses, waar hij van 1985 tot 1996 in speelde, vervolgens als leadgitarist in Slash's Snakepit en Velvet Revolver, veelvuldig gastmuzikant bij diverse andere muzikanten als Michael Jackson, Lenny Kravitz en Alice Cooper en uiteindelijk een solo-album (2010) "Slash R&FN'R (Rock & Fuckin' Roll)" genaamd uitbrengend.

Een niet echt alledaags album. Slash heeft zijn contacten in de muziekwereld goed benut door de plaat vol te zetten met een indrukwekkende lijst gastmuzikanten die niet alleen de vocalen voor hun rekening nemen, maar in de meeste gevallen ook hebben meegeschreven aan de nummers.

Het album opent sterk met het nummer Ghost met Ian Astbury van The Cult. Een typisch The Cult-nummer gecombineerd met het karakteristieke gitaargeluid van Slash. Gevolgd door het stevig rockende maar ijzersterke melancholische Crucify the Dead met Ozzy Osbourne van Black Sabbath. Een fantastisch nummer met een imposante solo van Slash. En zo staat het album nagenoeg vol met parels van nummers met onder andere Chris Cornell (Soundgarden), Andrew Stockdale (Wolfmother) en Adam Levine (Maroon 5). Je zou denken dat dat een wir war van nummers zou opleveren, maar verrassend genoeg is het album een bijzonder consistent geheel geworden. Een bijzondere prestatie, aangezien elk nummer geschreven lijkt te zijn voor de betreffende muzikant die het nummer brengt. 

Slash Slash Slash

Een eervolle vermelding gaat naar Fergie (The Black Eyed Peas). Wie had gedacht dat zij zo goed in dit rockgeweld zou passen? Met het nummer Beautiful Dangerous rockt zij de plaat naar een hoogtepunt en laat ze zien heel goed te passen in de rockscene. Ook de bijdragen van Myles Kennedy (Alter Bridge) zijn een ware oorstreling. Het kippenvel staat van tenen tot kruin bij het nummer Starlight. Een goede keuze van Slash om juist hem mee te nemen op de tour, die op maandag 31 mei 2010 Paradiso aandoet. 

Paradiso is die avond stijf uitverkocht. De vloer staat van voor naar achter vol, evenals beide balkons. Nu is Paradiso natuurlijk één van de meest beroemde poptempels waar artiesten maar wat graag willen optreden en waar het publiek ook graag komt genieten van de meest uiteenlopende artiesten, maar ik denk dat als Slash had opgetreden in bijvoorbeeld de Heineken Music Hall, ook deze binnen no time zou zijn uitverkocht. En dat is ook niet zo vreemd, Slash wordt gezien als één van de beroemdste gitaristen aller tijden met zelfs een eigen ster op de Hollywood Walk of Fame. 

Klokslag 21.30 uur komen de heren het podium op. Wederom een verademing, een wereldartiest die gewoon op tijd het podium bestijgt (het lijkt een klein een beetje een trend te worden, een goeie trend dat wel).

Samen met zijn band, Myles Kennedy (zang), Bobby Schneck (slaggitarist), Todd Kerns (bas) en Brent Fitz (drummer) wordt zonder aarzelen het nummer "Ghost" ingezet. Dat het nieuwe album een hit is onder het publiek blijkt wel uit het feit dat Paradiso bij de eerste tonen die gezet worden gelijk in een soort van overdonderende extase terecht komt. Het gevoel is onbeschrijfelijk, het geluid is snoeihard, maar loepzuiver en komt als een orkaan op je af. 

Slash Slash Slash

Uiteraard worden er meerdere nummers van het nieuwe album gebracht, waaronder By the Sword, Back from Cali en Starlight. Het publiek inhaleert de nummers en stroomt over van enthousiasme. Dat dat enthousiasme zelfs nog een tandje hoger gezet kan worden, blijkt wel uit de reactie zodra er Guns n' Roses nummers uit de hoge hoed getoverd worden. Alsof hier op gewacht werd, een waar hoogtepunt. Maar naast oude Guns n' Roses klassiekers, worden ook nummers ten gehore gebracht van Slash zijn superband Velvet Revolver en Slash's Snakepit. 

Diep respect overigens voor zanger Myles Kennedy. Met het grootste gemak zingt hij de nummers van het nieuwe album, van Velvet Revolver, van Slash's Snakepit en zelfs in de toegift het nummer Communication Breakdown van Led Zeppelin.

Ook de Alter Bridge fans die ongetwijfeld aanwezig waren, werden verrast met een geweldige uitvoering van het nummer Rise Today. Slash zelf is deze avond in topvorm. De welbekende gitaarriffs en solo's worden met overdonderend geweld de zaal ingeslingerd. Alles is raak, alles is zuiver, Slash is the King of the Evening. Het absolute hoogtepunt, zover dat nog mogelijk was, wordt uiteraard bewaard voor het laatst.

Paradise City (ook wel: Paradiso City) laat Paradiso ontploffen, letterlijk en figuurlijk.

Slash is back in town en dat heeft ie laten weten ook!!


Gebruikte Tags: , , ,

=================


(optioneel veld)
(optioneel veld)
Om geautomatiseerde spam in reacties te voorkomen stellen we je een eenvoudige vraag.

Reactiemoderatie staat aan op deze site. Dit betekent dat je reactie niet zichtbaar zal zijn, tot deze is goedgekeurd door een beheerder.

Persoonlijke info onthouden?
Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of e-mailadres in te typen.