Cultuurpodium Online

CultuurpodiumOnline is een online magazine over podiumkunsten binnen en buiten de muren van theaters en concertzalen. We schrijven over alles wat er op de podia te doen is op het gebied van theater, muziek, dans, musical, jazz, opera, festivals, klassieke muziek en nog veel meer.
In de rubriek Even voorstellen maakt u kennis met een aantal van onze medewerkers.

In ons tag overzicht
is te zien welke onderwerpen u op onze site kunt vinden.

Accreditatie namens CultuurpodiumOnline wordt alleen aangevraagd door de coördinatoren wiens naam vermeld wordt in het colofon. Krijgt u accreditatieaanvragen binnen van anderen namens CultuurpodiumOnline, checkt u dan aub even via het algemene mailadres of dat wel klopt.

Specials

Festival aan de Werf
Holland Festival
Artikelen over Oerol Impressies van Oerol
Geluiden van Oerol
Onze speciale Oerolpagina
De Parade
Lowlands

Onderwerpen

Actie
Algemeen
Cabaret
CD en DVD
Circus en show
Dans
Festival
Jazz
Jeugd
Klassieke muziek
Locatietheater
Multimedia
Musical
Muziek
Nieuws
Opera en operette
Pop en rock
Straattheater
Toneel
Verwacht
Wereldmuziek

Cultuur op TV

Opium
Vrije Geluiden

Alle bloggers

Blog Aart Schutte
Blog Cornee Hordijk
Blog David Geysen
Blog Dorien Haan
Blog Hanneke en Jonas
Blog Joel de Tombe
Blog Karin Lambrechtsen
Blog Marijcke Voorsluijs
Blog Marina Kaptijn
Blog Marle en Clara
Blog Michael Varenkamp
Blog Moniek Poerstamper
Blog Noortje Herlaar
Blog Rembrandt Frerichs
Blog Suzan Seegers
Blog Tamara Schoppert
Blog Thomas Cammaert
Blog Tom Beek
Blog Ton van der Meer
Blog Willliam Spaaij
Blog Yonga Sun

Archieven

Sep 2014 Jun 2014 Jun 2013 Aug 2011 Jul 2011 Jun 2011 Mei 2011 Jun 2010 Mei 2010 Dec 2009 Nov 2009 Okt 2009 Sep 2009 Aug 2009 Jul 2009 Jun 2009 Mei 2009 Apr 2009 Nov 2008 Jun 2008 Apr 2008 Mrt 2008 Feb 2008 Jan 2008 Dec 2007 Nov 2007


Prikbord

Hier op het prikbord kan een flyer van uw voorstelling komen te staan.

Op ons prikbord in de rechterkolom van de voorpagina hebben we plaats voor de flyers van een beperkt aantal voorstellingen en concerten. Wilt u ook een flyer op ons prikbord plaatsen? Stuur uw beeldmateriaal en eventueel ander persmateriaal naar ons algemene mailadres en als (of zodra) er plaats is zullen we uw flyer op het prikbord zetten.

These icons link to social bookmarking sites where readers can share and discover new web pages.
  • Del.icio.us
  • Digg
  • Google
  • Technorati
  • eKudos
  • Facebook
  • Blogmarks
  • Furl
  • Live
  • NuJIJ
  • Slashdot

Onderwerp: Weblog Michael Varenkamp

16 Mei 2010

Tingel Tangel

Michael Varekamp(40) is jazztrompettist en artistiek leider van Pure Jazz. Vanaf deze week zal hij regelmatig een column schrijven voor CultuurpodiumOnline.nl

Net na de gezamenlijke persconferentie van The Hague Jazz/Pure Jazz kort geleden werd mijn dochtertje een jaar. Wat een feest was dat. Kleine O. ging van hand tot hand en communiceerde oprecht met iedereen.

Naast lieve kado’s, soms elektronische gadgets, soms aangenaam ouderwets, vormde een eenvoudige kindertambourine een van de hoogtepunten in haar eindeloze reeks nieuwe aanwinsten, getuige haar enthousiaste jamsessie met Amy Winehouse in de speaker.

Het huis was, zoals gebruikelijk op dit soort dagen, vol met familie en vrienden. Velen gerelateerd aan mijn liefhebberij en business, Jazz.

Bassist Joris Teepe wiegde zijn eigen kleine baby in slaap, mijn zakenpartner stond steeds in de weg bij het fornuis en ik werd en passant voorgesteld aan de briljante Russisiche trompettist Alex Sipiagin, vooraanstaand solist in de Mingus Dynasty, nog steeds wekelijks te beluisteren in smeltkroes en jazzstad New York.

Eerder oogstten mijn vrouw en ik al veel succes met een paar eenvoudige sambaballen bij O. Shake that thing!

Overigens staat er in vele boekjes dat men een baby nooit mag schudden. Die van ons lust er wel pap van. Vooral als er lekker groovende muziek op staat. Het is net een spons. Muziek uit New Orleans, Brazilië of jazz uit het modale tijdperk(door de leek vaak gebruikt als alibi om niet van jazz te hoeven houden) leidt tot opgewonden kreetjes, het schudden van de babybillen en shakende sambaballen. Hoe intenser de muziek, hoe meer O. geniet.

Het is ook niet zo dat ze er ‘even in moet komen’, nee, vanaf de eerste maat zit ze er helemaal in.

Niets bijzonders zult u zeggen. Alle kinderen dansen. Wel prachtig om van te genieten, maar niets bijzonders. En dat is nou precies waar ik naartoe wil.

Een paar weken geleden was er, op het kinderdagverblijf waar O. (met veel plezier) twee dagen per week zelfstandig de maatschappij ingeslingerd wordt, een muziekdag.

Muziekdag. Ik weet wat voor muziek er met de beste bedoelingen de hele dag gedraaid wordt. En ondanks dat word ik er zelf altijd een beetje nerveus van. Alsof verstandelijke en emotionele intelligentie die ons mensen kenmerkt, wordt ontkend of zelfs helemaal niet bestaat en er ook nooit geweest is.

Muziek als een potje Olvarit. Gespeend van alle kleur, smaak en karakter. Een saai, week, halflauw worstje dat glimlachend bij je oor naar binnen geduwd wordt.  Simplistisch geknutsel zonder emotie, uitdagende ritmes of  harmonieën.

En dan te bedenken dat het deel van het brein waar de muziek zich afspeelt hetzelfde is waar men talen leert. Een geraffineerd kunstwerk is het. Een uiterst vernuftige vinding van de natuur. Onlangs bleek uit onderzoek dat baby’s van een jaar moeiteloos zeer complexe ritmes van elkaar kunnen onderscheiden, die volwassenen doorgaans afdoen als onbegrijpelijk of zelfs herrie.

Terug naar Tingel Tangel.

Het verbaast mij dat volwassenen denken dat muziek voor kinderen snel te ingewikkeld is. Het is andersom. Juist u bent al jaren geconditioneerd. En ieder leven begint opnieuw. Een pasgeborene staat wel degelijk open voor echte emoties, swing, opwinding en wat al niet meer.

Dit betekent dat, als we dit eens serieus zouden nemen, het heel goed denkbaar is dat Roy Hargrove in de hitparade staat. Of Miles en Wayne. Benjamin Herman zijn eigen talkshow en een reallife soap rond Candy bij SBS6 behoren ineens tot de alledaagse realiteit.

Het spreekt vanzelf dat cultureel onderwijs van levensbelang is voor een gezonde maatschappij. Je leert een kind ook dat vitaminen gezond zijn. Een frietje is lekker zijn op zijn tijd maar kan nooit de kern van het eetpatroon zijn. Je stopt een kind ook niet van alles in de mond, waarom dan wel in de oren?

Tegenwoordig valt muziekonderwijs(en alle andere cultuur die enige verdieping vergt) onder de ‘linkse hobby’s’, alsof het de normaalste zaak van de wereld is om het te verketteren. Ondertussen vraagt men zich af hoe het toch komt dat de samenleving steeds harder wordt.

In feite is de missie al lang geslaagd. Jazz is vrijwel verdwenen uit het publieke domein, afgezien van af en toe een minuutje DWDD en het steeds verder kapot gepeste Radio 6.

Gelukkig zijn er in alle tijden kleine dorpjes die zich dapper blijven verzetten.

Ik kijk er in ieder geval naar uit. Naar The Hague jazz/Pure Jazz 2010. Het is maar beter gezegd. U bent van harte welkom, uiteraard met uw kinderen.

Nog even terug naar de muziekdag op het kinderdagverblijf. O. heeft de hele dag stil gezeten en verbaasd toegekeken.




=================

gravatar for Bas

Ouwe vogel,

wijze woorden!

Zie je!
Bas

Bas - 02-06-’10 12:26


(optioneel veld)
(optioneel veld)
Om geautomatiseerde spam in reacties te voorkomen stellen we je een eenvoudige vraag.

Reactiemoderatie staat aan op deze site. Dit betekent dat je reactie niet zichtbaar zal zijn, tot deze is goedgekeurd door een beheerder.

Persoonlijke info onthouden?
Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of e-mailadres in te typen.